عروسکی که روی صحنه تئاتر کالبدشکافی می‌شود/اسطوره مرگ در «تصعید»

    کد خبر :601408

کارگردان نمایش عروسکی «تصعید» این نمایش را در راستای به تصویر کشیدن تنهایی کاراکتر نمایش و فعالیت او یعنی تشریح درونِ فردی دیگر دانست.

محمد صاحبی کارگردان نمایش عروسکی «تصعید» که این روزها در کارگاه نمایش مجموعه تئاترشهر روی صحنه است درباره این نمایش  گفت: خوشبختانه تا امروز با توجه به شکل خاص کار و ویژگی هایی که دارد با بازخورد و استقبال مناسبی از جانب مخاطبان روبرو بوده ایم. این نمایش سال گذشته در جشنواره نمایش عروسکی تهران – مبارک و بعد از آن در جشنواره تئاتر فجر به صحنه رفت و مورد توجه نیز قرار گرفت.

وی درباره تکنیک به کار برده شده در اجرا توضیح داد: این نمایش از تکنیک تاپ تیبل بهره می برد اما به جای نزدیک شدن به فانتزی و تغییر آناتومی بدن عروسک، خیلی واقع گرا داستانش را به تصویر می کشد که این واقعگرایی هم در ساخت عروسک و هم در بازی دهندگی آن رعایت شده است و در نمایش این خود عروسک است که عملی واقعی یعنی تشریح جنازه یک عروسک دیگر را انجام می دهد.

صاحبی درباره دیگر ویژگی های نمایش بیان کرد: در نمایش «تصعید» قصه خاصی گفته نمی شود و تنها یک فرد در سکوت کاری را انجام می دهد و می رود. البته در نمایش از نشانه هایی که از اسطوره های پس از مرگ در ایران، مصر و یونان وام گرفته شده است، استفاده می شود تا نمایش از جنبه های اسطوره ای نیز خالی نباشد اما تاکیدمان را روی این مساله نگذاشتیم و بیشتر از هر چیز داستان مردی را تعریف می کنیم که در حال انجام کاری است.

این کارگردان تئاتر در پایان صحبت هایش متذکر شد: این نمایش چهارمین نمایشی است که به صحنه می برم و در هر چهار کار، تنها یک کاراکتر را به تصویر کشیده ام و جهانی را که حول این شخصیت ها وجود دارد به نمایش گذاشته ام در حقیقت در این نمایش نیز تنهایی این فرد مد نظرم بوده است.

نمایش «تصعید» تا ۱۵ شهریور ماه ساعت ۱۸ به مدت ۴۵ دقیقه در کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر میزبان علاقه مندان خواهد بود.

به گزارش مهر،در خلاصه داستان «تصعید» آمده است: شخصیت نمایش به دنبال یافتن چیزی درون بدن انسان است. در این روند یافتن، مواجه شخص با فضای پیرامون و تغییراتی که به واسطه اعمال او شکل می گیرد، فضای کلی داستان را می سازد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید