عربستان و عمان بر تعامل جدی بر پرونده هسته ای و موشکی ایران تاکید کردند

    کد خبر :827119

 دولت های عربستان و عمان بر تعامل جدی با پرونده های هسته ای و موشکی ایران در راستای کمک به تحقق امنیت منطقه ای تاکید کردند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از شبکه خبری «آر تی عربی» روسیه، به دنبال سفر دو روزه «هیثم بن طارق آل سعید»، سلطان عمان به عربستان سعودی در پاسخ به دعوت «سلمان بن عبدالعزیز آل سعود»، پادشاه این کشور، دو کشور بعد از ظهر امروز (دوشنبه) بیانیه مشترکی صادر کردند.

بنا بر آن چه در این بیانیه آمده، رهبران سعودی و عمان در دیدار دیروز (یک شنبه) خود در شهر بندری «نئوم» در شمال غرب عربستان و با حضور شاهزاده «محمد بن سلمان»، ولیعهد این کشور، ضمن بررسی چشم اندازهای همکاری مشترک و راه های توسعه آن در زمینه های مختلف، از همکاری و هماهنگی دو جانبه در زمینه های سیاسی، نظامی و امنیتی در راستای تحقق امنیت و ثبات دو کشور تمجید کردند.

ملک سلمان و سلطان هیثم با استقبال از امضای تفاهم نامه مشترک برای تشکیل شورای هماهنگی سعودی – عمانی به ریاست وزرای امور خارجه دو کشور در راستای تقویت روابط دو جانبه در زمینه های مختلف، بر سر این که به نهادهای ذی ربط برای تسریع در افتتاح راه زمینی مستقیم و گذرگاه مرزی در راستای کمک به تردد روان شهروندان و دستیابی به یکپارچگی اقتصادی دستور دهند نیز به توافق رسیدند.

پادشاه عربستان و سلطان عمان ضمن استقبال از ارتباط کارآمد میان مقامات دو کشور برای بررسی مسائل مشترک و مورد اهتمام دو طرف، دستور دادند که برای امضای چندین توافق نامه و تفاهم نامه میان دو کشور با هدف همکاری در زمینه های اقتصادی، تجاری، سرمایه گذاری، امنیتی، فرهنگی، دیپلماتیک و آموزشی در راستای تقویت منافع مشترک و رشد و شکوفایی هر دو ملت کار شود.

ملک سلمان و سلطان هیثم همچنین از عزم و اراده خود برای افزایش همکاری اقتصادی میان عربستان و عمان از طریق تشویق بخش های دولتی و خصوصی و راه اندازی طرح های مشترک در زمینه های اصلی از جمله سرمایه گذاری، انرژی، امنیت غذایی و فعالیت های فرهنگی، ورزشی و گردشگری خبر داده و بر تقویت همکاری دو کشور در زمینه های محیط زیست، امنیت غذایی و ابتکارعمل «خاور میانه سبز» تاکید کردند.

رهبران عربستان و عمان ضمن تمجید از تلاش های دو کشور و دیگر کشورهای عضو گروه موسوم به «اوپک پلاس» شامل اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و کشورهای تولیدکننده هم پیمان این سازمان که با وجود کاهش تقاضا در نتیجه شیوع نسل جدید ویروس کرونا (کووید-۱۹)، به برقراری ثبات و تعادل در بازارهای جهانی نفت منجر شده، لزوم ادامه همکاری برای پشتیبانی از ثبات بازار نفت را نیز مورد تاکید قرار دادند.

ملک سلمان و سلطان هیثم ضمن توافق بر سر دستور به نهادهای ذی ربط برای بررسی فرصت های سرمایه گذاری متقابل عربستان و عمان در زمینه فناوری های پیشرفته و نوآوری، پروژه های انرژی، انرژی تجدیدپذیر و صنعت، بخش های بهداشت و صنایع دارویی و توسعه املاک، گردشگری، پتروشیمی، صنایع تبدیلی، زنجیره تامین غذا، شراکت لجستیک، فناوری اطلاعات و فناوری مالی برای کمک به منافع دو کشور، در رابطه با مسائل و پرونده های دارای اهتمام مشترک در سطح منطقه ای و بین المللی نیز به تبادل نظر پرداخته و بر تلاش برای هماهنگی مواضع خود در راستای منافع دو جانبه و تقویت امنیت و ثبات در منطقه و جهان تاکید کردند.

در رابطه با یمن نیز، رهبران عربستان و عمان خاطر نشان ساختند که دیدگاه های آنها مبنی بر ادامه تلاش های خود برای ایجاد راه حل سیاسی فراگیر برای بحران این کشور بر اساس ابتکار عمل شورای همکاری خلج فارس و سازوکار اجرایی آن، نتایج کنفرانس گفت و گوی ملی یمن، قطعنامه شماره ۲۲۱۶ شورای امنیت سازمان ملل متحد و ابتکارعمل سعودی برای پایان بحران و توقف درد و رنج مردم این کشور مطابقت دارد.

پادشاه عربستان و سلطان عمان همچنین اهمیت همکاری و تعامل جدی و فعال با پرونده های هسته ای و موشکی ایران با همه پیامدها و مولفه های آن در راستای کمک به برقراری امنیت و ثبات منطقه ای و بین المللی و تاکید بر مبانی حسن همجواری، احترام به قطعنامه های سازمان ملل و شورای امنیت و جلوگیری از هر گونه فعالیت بی ثبات کننده در منطقه را مورد تاکید قرار دادند.

بنا بر گزارش خبرگزاری رسمی عربستان (واس)، سلطان هیثم از ملک سلمان برای سفر به عمان دعوت به عمل آورده و وی نیز از این دعوت قدردانی و استقبال کرده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید