عربستان: مشکل اصلی روابط ما با لبنان، حزب الله است

    کد خبر :857748

وزیر امور خارجه عربستان سعودی در اظهاراتی تنش اخیر در روابط کشورش با لبنان را فراتر از مساله اظهارات جورج قرداحی وزیر اطلاع رسانی لبنان دانست و مدعی شد که مشکل اصلی حزب الله و آنچه تسلط این حزب بر لبنان خواند، است.

به گزارش ایرنا، «فیصل بن فرحان» امروز (یکشنبه) در گفت و با شبکه «سی ان بی‌سی» آمریکا درباره تنش به وجود آمده در روابط عربستان و لبنان در پی اظهارات «جورج قرداحی» وزیر اطلاع‌رسانی لبنان در محکومیت حمله عربستان و نیرو‌های ائتلاف به یمن اظهار داشت: فکر نمی‌کنم بتوان رویداد‌های دو روز اخیر در روابط عربستان و لبنان را یک بحران نامید.

وی افزود: ما به این نتیجه رسیده‌ایم که با توجه تسلط مداوم حزب الله بر صحنه سیاسی لبنان و بی‌میلی که در دولت کنونی این کشور و سیاستمداران آن برای ایجاد اصلاحات و اقدام لازم برای قرار دادن لبنان در مسیر تغییر واقعی مشاهده می‌کنیم، فکر می‌کنیم تعامل با لبنان و دولت کنونی آن سازنده و مفید نیست.

رئیس دستگاه دیپلماسی عربستان که کشورش در سال‌های اخیر متهم به تلاش برای ایجاد درگیری‌های داخلی در لبنان است در اظهاراتی که از آن‌ها به عنوان دخالت آشکار در امور داخلی لبنان ارزیابی می‌شود، ادعا کرد که فضای سیاسی لبنان تحت تسلط حزب الله است.

وی که کشورش با حمایت آمریکا با ایجاد ائتلاف نظامی متشکل از چند کشور عربی که همه همپیمانان ریاض به جز امارات ترجیح دادند از آن خارج شوند، بیش از ۶ سال قبل به بهانه بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی و فراری یمن به قدرت، حملات گسترده‌ای را علیه این کشور فقیر آغاز کرد و بر اثر این تجاوز، تاکنون هزاران یمنی کشته شده‌اند و قحطی در این کشور به بزرگ‌ترین فاجعه انسانی در جهان تبدیل شده است، در مصاحبه با شبکه «سی ان بی‌سی» از حزب الله به عنوان یک گروه تروریستی که شبه نظامیان حوثی را تحت حمایت تسلیحاتی، نظامی و آموزشی خود دارد، نام برد.

«فیصل بن فرحان» اظهار داشت: حرف‌های این وزیر لبنانی (قرداحی) برای ما معنایی فراتر از اظهار نظر صرف یک وزیر دارد و نشان دهنده وضعیت و شرایط کنونی لبنان است.

اظهارات وزیر امور خارجه عربستان سعودی در حالی بار دیگر علیه حزب الله لبنان بیان می‌شود که رهبران این حزب و در راس آن‌ها «سید حسن نصرالله» با هوشیاری تمام توانسته‌اند تمام برنامه‌های غرب و عربستان سعودی برای راه اندازی درگیری‌های داخلی و فرقه‌ای در این کشور را از بین ببرند و سدی محکم در برابر این توطئه‌ها بوده اند.

در این پیوند می‌توان به اظهارات دبیر کل حزب الله لبنان در ۲۶ مهر امسال که در خصوص آخرین تحولات مربوط به لبنان از جمله حادثه «الطیونه» بیروت بیان شد اشاره کرد.

سید حسن نصر الله در بخشی از این سخنرانی با اشاره به اینکه امروز در لبنان «حزب الله» هدف اول است بصورت غیر مستقیم به تلاش‌های عربستان سعودی برای ایجاد جنگ داخلی در لبنان و ارتباط دیپلمات‌های این کشور با برخی از رهبران سیاسی لبنان اشاره کرد و افزود: حزب «القوات البنانیة» (نیرو‌های لبنانی) در سال ۲۰۱۷ خدماتی را در زمینه ایجاد جنگ داخلی به «السهبان» وزیر سابق عربستان سعودی ارائه داد.

بر اساس اعلام ناظران سیاسی، عربستان سعودی پیش از تشکیل دولت جدید به نخست وزیری «نجیب میقاتی» و در طی سال‌های اخیر برای تشکیل دولت لبنان مانع تراشی عربستان کرده و به دنبال راه انداختن جنگ داخلی در این کشور بوده است.

پیش از اظهارات مداخله جویانه وزیر امور خارجه عربستان در امور داخلی لبنان، «ولید البخاری» سفیر عربستان در بیروت روز ۲۱ تیر امسال در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت که برای رایزنی دیپلماتیک درباره لبنان میزبان «دورتی شیا» سفیر آمریکا و «آن گریلو» سفیر فرانسه در بیروت بوده است.

وی افزود: در این دیدارها، درباره مهمترین تحولات سیاسی لبنان و منطقه همچنین موضوعات مورد علاقه بحث و گفتگو شد.

همزمان با این توئیت سفیر عربستان، سفارت آمریکا در لبنان در توییتی نوشت: «شیا» همراه با «آن گریلو» سفیر فرانسه در بیروت با «ولید البخاری» سفیر عربستان نشست برگزار و درباره اوضاع لبنان رایزنی کردند.

سفارت آمریکا در لبنان ادعا کرد که اوضاع دشوار اقتصادی در لبنان و چگونگی حمایت از مردم این کشور با موثرترین شیوه از جمله بحث‌های سه جانبه بود.

ادعای سفیران عربستان، آمریکا و فرانسه در بیروت در این نشست مبنی بر کمک به مردم لبنان در حالی مطرح شد که بسیاری از ناظران و کارشناسان سیاسی منطقه، دخالت‌های خارجی در مسیر تشکیل دولت را از مهمترین عوامل مشکل آفرین لبنان که سه کشور یاد شده بیشترین نقش را در افزایش این مشکلات ایفا کرده‌اند، دانستند.

وزیر امور خارجه عربستان در بخش دیگر مصاحبه امروزش با شبکه «سی ان بی‌سی» گفت که ما به این نتیجه رسیده‌ایم که بی‌میلی در دولت کنونی این کشور و سیاستمداران آن برای ایجاد اصلاحات و اقدام لازم برای قرار دادن لبنان در مسیر تغییر واقعی مشاهده می‌کنیم و فکر می‌کنیم تعامل با لبنان و دولت کنونی آن سازنده و مفید نیست.

این بخش از اظهارات وزیر خارجه عربستان سعودی نشاندهنده آن است که ریاض قصد دارد لبنان را در مسیر تغییر واقعی مد نظر خود قرار دهد و سیاست‌های خود را بر بیروت تحمیل کند و لبنان را تابع سیاست‌های خود کند.

در همین حال وزیر اطلاع‌رسانی لبنان چهارشنبه هفته گذشته در واکنش به درخواست کشور‌های ائتلاف به رهبری عربستان سعودی که از او خواسته‌اند به خاطر اظهاراتش علیه کشور‌های متجاوز به یمن عذرخواهی کند، گفت: هیچکس حق ندارد برای ما تکلیف تعیین کند.

به گزارش شبکه العین امارات، «جورج قرداحی» اظهار داشت: هیچ کس حق ندارد به ما دیکته کند که چه باید کرد و یا چه وزیری در دولت بماند یا برود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید