عذرخواهی برادران وارنر به خاطر ضد قهرمان جادوگران

    کد خبر :759415

فیلم «جادوگران» ساخته رابرت زمکیس دارای شخصیت شروری با نقص جسمی است و به همین دلیل از سوی جامعه افراد معلول مورد انتقاد قرار گرفته است.

به گزارش همشهری آنلاین، شرکت برادران وارنر پس از انتقاد جامعه معلولان به شخصیت آن هاتاوی در فیلم «جادوگران» (The Witches) عذرخواهی کرد. برادران وارنر، در بیانیه‌ای اعلام کرد که به خاطر هر خطای پیش آمده متاسف است.

در اقتباس اخیر رابرت زمکیس از داستان جادوگران رولد دال، شخصیت شرور فیلم معروف به جادوگر بزرگ با بازی آن هاتاوی، چند انگشت ندارد. بسیاری از افراد دارای معلولیت اظهار کرده‌اند که به نظر می‌رسد این شخصیت دارای معلولیت اکتروداکتیلی (Ectrodactyly) است. اکتروداکتیلی یک ناهنجاری در اندام‌ها است که بیشتر به دست شکاف‌دار معروف است. معترضان نگرانند که به تصویر کشیدن شخصیت‌های شرور با نقص جسمی، تداوم‌بخش کلیشه‌ ترسناک و غیرطبیعی بودن معلولیت باشد.

امی مارن، ورزشکار پارالمپیک گفت که از کمپانی برادران وارنر ناامید شده است و از سازندگان فیلم سوال کرد که آیا به تاثیر چنین نمایشی از تفاوت اندام و معلولیت بر جامعه معلولان فکر کرده است؟ حساب رسمی توییتر بازی‌های پارالمپیک نیز با تایید امی مارن نوشت: تفاوت اندام و معلولیت ترسناک نیست. باید به تفاوت‌ها احترام گذاشت و معلولیت را عادی کرد.

مارن توضیح داد که جراحان اغلب سعی می‌کنند برای کودکان و بزرگسالان دارای تفاوت اندامی، دست بسازند. او گفت: این ناراحت کننده است که آنچه باعث تفاوت فرد با دیگران است، به عنوان چیزی ترسناک نشان داده شود. او ادامه داد: بله من می‌دانم که این فیلم است و آن‌ها هم جادوگر هستند، اما جادوگران اساسا هیولا هستند. من از این نگرانم که بچه‌ها مخاطب این فیلم هستند و آن را تماشا می‌کنند، غافل از اینکه فیلم، داستان رولد دال را بزرگنمایی کرده است و تفاوت در اندام اینجا مایه ترس می‌شود.

رسپکت‌ابیلیتی RespectAbility، سازمان حامی افراد معلول اعلام کرد که تمایل هالیوود به استفاده از معلولیت در شکل‌دهی شخصیت‌های شیطانی، حتی ناخواسته می‌تواند باعث ترس مردم از کسانی شود که شبیه آن‌ها نیستند.

در بیانیه کمپانی برادران وارنر که در آن از این تصویر از جادوگر بزرگ در فیلم عذرخواهی شده، آمده است: در اقتباس از داستان اصلی، ما با مشورت طراحان و هنرمندان تصمیم گرفتیم تا تصویر جدیدی از چنگال‌های گربه‌مانند که در کتاب شرح داده شده است، ارائه دهیم. هرگز این قصد را نداشتیم که بینندگان احساس کنند موجودات خارق‌العاده و غیرانسانی برای نمایندگی آنها ساخته شده‌اند. این فیلم درباره قدرت مهربانی و دوستی است. امید ما این است که خانواده ها و کودکان بتوانند از فیلم لذت ببرند و از این مضمون قدرتمند و پر از عشق استقبال کنند.

«جادوگران» که در اکتبر در HBO Max پخش شد، دومین اقتباس سینمایی از این کتاب محبوب کودکان اثر رولد دال است. داستان بر پسرکی متمرکز است که هنگام اقامت با مادربزرگش در یک هتل، با جمع جادوگران برخورد می‌کند. او پس از فهمیدن نقشه شیطانی آنها برای تبدیل بچه‌های جهان به موش، با کمک مادربزرگش سعی می‌کند نقشه آن‌ها را خنثی کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید