ادعای بزرگ میدل ایست؛

آیا بحران های پیش رو «عراق» را مجبور به عادی سازی روابط با اسرائیل می کند؟

    کد خبر :762099

پس از عادی ‌سازی روابط امارات و بحرین با اسرائیل و امضای توافق ابراهیم و پیوستن سودان به این مسیر، حالا گمانه هایی مبنی بر احتمال عادی سازی روابط عراق و اسرائیل مطرح شده است؛ رویدادی غیرقابل انتظار که در صورت تحقق بسیاری از معادلات منطقه را آبستن تغییراتی جدی خواهد کرد.

به گزارش گروه بین الملل بازتاب، پایگاه خبری تحلیلی « میدل ایست مانیتور » اخیراً در رابطه با احتمال عادی سازی روابط میان عراق و اسرائیل گزارشی منتشر کرده که قابل تأمل است. بر اساس این گزارش محمد الزجراوی، عضو کمیته اقتصاد و سرمایه‌گذاری پارلمان عراق بر این باور است که بحران مالی کشور «تولید شده» است تا تا عراق را مجبور به عادی‌سازی روابط خود با اسرائیل کند.

این نماینده عراقی در مصاحبه با سایت عَربیک پُست Arabic Post، توضیح داد که نخست‌وزیر، مصطفی الکاظمی از پارلمان خواسته است که اجازه استقراض 41 تریلیون دینار (6/12 میلیارد دلار) از بانک‌های داخلی را بدهد. این مبلغ قرار است صرف پرداخت حقوق‌های معوقه کارکنان دولت شود.

الزجراوی اضافه کرد، بعید نمی‌داند که به تعویق افتادن پرداخت حقوق کارکنان دولت و استقراض‌های مکرر دولت -تحت تأثیر بحران مالی دولت- ابزاری برای فشارهای خارجی با هدف هموار کردن مسیر اسرائیل برای امضای توافق صلح با عراق باشد.

به گفته او، ایالات متحده، برخی کشورهای اروپایی و بعضی از دولت‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس، تلاش می‌کنند که در ازای عادی‌سازی روابط با اسرائیل، کمک‌های مالی در اختیار بغداد قرار دهند.

اکتبر گذشته، وبسایت اینساید عربیا Inside Arabia که در آمریکا فعالیت می‌کند، اعلام کرده بود که عراق برای عادی‌سازی روابط خود با اسرائیل، تحت فشار مقام‌های آمریکایی قرار دارد. بر اساس این گزارش «عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و دولت‌های خلیج فارس، به زودی تعداد بیش‌تری از دولت‌های عرب و خاورمیانه را در بر می‌گیرد. بزرگ‌ترین جام، عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان سعودی است؛ اما بزرگ‌ترین جایزه ژئوپلیتیکی، پیشرفت دیپلماتیک میان اسرائیل و عراق است».

اینساید عربیا اضافه کرده است که عراق با بحران مالی ناشی از کاهش درآمدهای نفتی و نارضایتی‌های فزاینده اجتماعی روبه‌رو و به سرمایه‌گذاری و تأمین بودجه نیازمند است؛ کمک‌های مالی می‌تواند به عنوان «رشوه» در اختیار عراق قرار بگیرد و بغداد را به سمت اقدام مشابه امارات و بحرین متمایل کند؛ امری که به شدت بر آینده روابط ایران و عراق موثر است.

به گفته این سایت، پیش‌تر «مثال الآلوسي»، رهبر یکی از احزاب سکولار عراق، گفته بود که عراق باید مسیر امارات برای برقراری روابط دیپلماتیک با اسرائیل را دنبال کند؛ به گفته الآلوسی، رهبران عراقی اکنون هم، با اسرائیلی‌ها در ارتباط هستند.

با توجه به گزارش میدل ایست مانیتور، می‌توان گفت فارغ از اینکه ادعای الآلوسی صحت داشته باشد یا خیر و فارغ از اینکه آیا بحران مالی کنونی در عراق ساختگی است یا نتیجه مجموعه از مسائل همچون جنگ داخلی، فساد، سیاست‌گذاری‌های اشتباه و قیمت جهانی نفت، دو نکته را نباید از نظر دور داشت: نخست اینکه تمایل به عادی‌سازی در میان بخشی از نخبگان عراق وجود دارد و دوم اینکه، نابسامانی‌های مالی می‌تواند به عنوان ابزار مناسبی برای فشار به کشورها برای تن دادن به خواسته‌های سیاسی بازیگران خارجی عمل کند.

البته گروه هایی که تلاش می کنند تا دولت عراق را محبور کنند تن به عادی سازی روابط با اسرائیل بدهد شاید سال ها مقاومت و پایمردی مردم این کشور به ویژه شیعیان عراق را علیه دشمنان اسلام به ویژه رژیم صهیونیستی فراموش کرده اند. قطعا گروه های منتسب به محور مقاومت در عراق واقعیتی انکار ناشدنی در این کشورند که اجازه تحقق این نقشه های شوم را به بازیگران خارجی و دشمنان داخلی عراق نخواهند داد.

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. آقامعلی گفت:

    آقا جان مارادونا رو و کن غضنفر بچسب پمپئو سفر به فرانسه و بعد به ترکیه داشت تا از طریق این دو کشور به هم پیمانان اطلاع دهد که ترامپ در روزهای پایانی قصد یک حرکت نظامی بر علیه کشورمان دارد و نتانثاهو هم با تماس با پوتین همین امر را به اطلاع روسها رسانده است در این وضعیت اطلاع رسانی و آماده باش سراسری برای مقابله با حرکت نظامی محتمل بر همه واجب است چرا که بعد از ترامپ با توجه به ساختار سیاسی امریکا این امر کمتر امکان پذیر می باشد بهمین دلیل امکان تشویق ترامپ بوسیله لابی یهودیان امریکا و آنجلیست ها بالاست و در صورت وقوع این اتفاق دولت آینده امریکا برای جلوگیری از واکنش ایران نسبت به منافع امریکا خود را بری از اقدامات ترامپ عنوان کرده و مصون خواهد بود

دیدگاهتان را بنویسید