طراحی بوستان‌های پایتخت با مدل «باغ ایرانی»

    کد خبر :582381

یک عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران از طراحی بوستان‌های پایتخت به سبک «باغ ایرانی» خبر داد.

زهرا نژاد بهرام عصر امروز در همایش سلامت شهری و سلامت روان زنان با بیان اینکه خوشبختانه شاهد آن هستیم که در فضاهای دانشگاهی به تاثیر معماری و کالبد شهری و سلامت افراد و به‌خصوص زنان توجه می‌شود، گفت: این یک فرصت تازه برای مدیریت شهری است تا با الهام از تحقیقات صورت گرفته نسبت به المان‌سازی و الگوپذیری متناسب برای محلات ساخته شده و در حال ساخت اقدام کند.

وی با اشاره به اینکه ما باید تهران را شهری زیست‌پذیر برای همه اقشار جامعه از جمله زنان و شهروندان کنیم، گفت: شهر تهران به دلیل پیچیدگی‌ها و شرایط خاصی که دارد برای همه شهروندانش به‌خصوص زنان استرس‌زا است و این استرس‌های بیرونی را با مشکلات و استرس‌هایی که هر فردی می‌تواند در زندگی خود تجربه کند کنار یکدیگر بگذارید و بینید که مردم تهران به‌خصوص زنان چه شرایط خاصی را تحمل می‌کنند.

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه متاسفانه معماری اقتدارگرایانه و قدرت طلب که همان معماری بومی باشد در شهر افزایش یافته است، گفت: این در حالیست که معماری شهر ما نیز استرس‌های زیادی به افراد وارد می‌کند و زنان به دلیل شرایط خاص فیزیولوژیک‌شان بیشتر در معرض این آسیب‌ها هستند.

نژاد بهرام افزود: زنان از وضعیت نابسامان و آشفته معماری شهری بیشتر تاثیر را می‌گیرند. ارائه الگوهای متناسب برای بهبود وضعیت شهر یک نیاز است و باید با کمک دانشگاهیان این مسئله را پاسخ داد.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه معماری سنتی ایرانی الهام بخش آرامش بود اما متاسفانه در جریان مدرنیته فکر کردیم که باید از سر تا پا غربی شویم و به همین دلیل معماری سنتی‌مان را روی تاقچه‌ها گذاشتیم، گفت: حالا بررسی‌های علمی ثابت کرده است که باغ‌های ایرانی که مولفه گیاه و آب در آن نقش پررنگی دارد در آرامش روانی مردم به خصوص زنان موثر هستند بنابراین در نظر داریم از این پس باغ‌هایمان را متناسب با مدل باغ‌های ایرانی طراحی کنیم و در این زمینه با مدیرعامل سازمان بوستان‌ها نیز جلسه خواهیم گذاشت و به او توصیه می‌شود که از این پس بوستان‌های تهران با اتکا به دو مولفه گیاه و آب به سبک باغ‌های ایرانی ساخته شود.

وی با بیان اشاره به شهرداری تهران آماده است تا همه اطلاعات شهری‌اش را در اختیار پژوهشگران قرار دهد،اظهارکرد: دانشگاهیان نیز می‌توانند طرح‌ها و پیشنهادات خود را به مدیریت شهری ارائه دهند تا شهری زیست‌پذیرتر ایجاد کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید