طبس به عنوان دومین ژئو پارک ایران معرفی می‌شود

  • آرشیو
  • پنجشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۰ ۱۲:۵۰
    کد خبر :831434
طبس به عنوان دومین ژئو پارک ایران معرفی می‌شود

رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: ژئوپارک طبس در حال بررسی است تا به عنوان دومین ژئوپارک ایران پس از جزیره قشم برای ثبت جهانی در یونسکو معرفی شود.

علیرضا شهیدی معاون وزیر و رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور در مراسم رونمایی از مستند رخساره زمین، قشم جزیره پدیده‌ها در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، گفت: ژئوپارک طبس در حال بررسی است تا به عنوان دومین ژئوپارک ایران پس از جزیره قشم برای ثبت جهانی در یونسکو معرفی شود.

شهیدی افزود: شبکه ژئوپارک جهانی پشتیبانی یونسکو در سال ۲۰۰۴ میلادی شکل گرفت، یونسکو تعریف روشنی از ژئو پارک‌ها برای خود دارند، یعنی گستره‌ای با مرز‌های آشکار دربرگیرنده چند پدیده زمین‌شناختی کمیاب و برجسته.

به گفته رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، جزیره قشم در ایران از این شاخص‌ها برای کسب نام ژئوپارک برخوردار است و توانسته درفهرست یونسکو جای گیرد.

وی با اشاره به اینکه خود یک زمین شناس هست، افزود: من شناخت خوبی نسبت به جزیره قشم دارم، پدیده‌ها و ژئوسایت‌هایی که در این مستند بدان پرداخته شد در نوع خود خارق العاده هستند.

معاون وزیر صمت یادآور شد: سازمان زمین شناسی می‌تواند برخی ازمناطق ایران که رخساره‌های منحصر به فرد دارد را جهت ساخت مستند معرفی خواهد کرد.

سیدرضا هاشمی، مدیر اداره دیپلماسی گردشگری و اقتصاد سلامت وزارت امورخارجه نیز در این برنامه بیان کرد: تمام کار‌های صورت گرفته برای توسعه است تا بتوان به ارزش‌های اقتصادی اضافه کرد.

وی گفت: کلیدی‌ترین مفهموم در عرصه سیاست خارجی منافع ملی است، البته این مفهوم باید تعریف واحد در بین مسئولان و مردم داشته باشد.

هاشمی بیان کرد: در کشور ما تعریف واحدی از گردشگری وجود ندارد. این مفهوم بین مدیران متفاوت است و تا زمانی که تعریف یکسان نباشد نمی‌توان شاهد توسعه اقتصادی در این حوزه بود.

وی افزود: باید استراتژی نگهداری از جزیره قشم و همچنین اقداماتی برای توسعه گردشگری در این منطقه در دستور کار قرار بگیرد.

به گزارش دانشجو، مستند قشم، جزیره پدیده‌ها به عنوان چهارمین مستنداز مجموعه رخساره زمین با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تهیه شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید