ضرورت اشراف رئیس مجلس به مصالح و توانمندی‌های کشور

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۱۱:۵۱
    کد خبر :712596

محمد حسن قدیری ابیانه سفیر اسبق کشورمان در گفت‌وگو با جوان، درباره شاخصه‌های رئیس مجلس یازدهم گفت: واقعیت این است که نمایندگان رئیس ندارند و رئیس مجلس یعنی رئیس جلسات مجلس، به همین دلیل در بسیاری از کشور‌ها از رئیس مجلس به عنوان سخنگوی مجلس نام می‌برند.

او ادامه داد: همچنین رئیس مجلس در دو موضع مطالب خود را بیان می‌کند؛ یکی به عنوان نماینده که مواضع خود را دارد و در جایی هم که به عنوان رئیس مجلس صحبت می‌کند باید مواضع اکثر نمایندگان را به عنوان نماینده مجلس اعلام کند.

قدیری ابیانه افزود: علاوه بر این مجلس نباید رئیس محور باشد، بلکه باید نماینده محور باشد و این‌ها نکات ابتدایی درباره جایگاه ریاست مجلس است؛ همچنین باید کسی رئیس مجلس باشد که بتواند حقوق نمایندگان را در نظر بگیرد، البته منظورم از حقوق نمایندگان حق موضع گیری و دادن رای است و طبیعتا باید به مصالح کشور هم کاملا اشراف داشته باشد و نیاز‌ها و توانمندی‌ها را بشناسد.

سفیر اسبق کشورمان گفت: همچنین او باید هم قدرت ارتباط با نمایندگان را داشته باشد و هم به عنوان رئیس مجلس در شورا‌ها یا جلساتی که شرکت می‌کند برای مثال در جلسه سران قوا و مجمع تشخیص مصلحت به خوبی از مواضع مجلس دفاع کند.

فعال اصولگرا بیان کرد: رئیس مجلس همچنین باید طرفدار قانون و قانونی عمل کردن باشد، معتقد به نظام و پایبند به ولایت فقیه باشد؛ فرد مومنی که به دلیل جاه طلبی‌هایش مثلا برای اینکه در دوره بعد به ریاست برسد به بده و بستان روی نیاورد.

او ادامه داد: همچنین نظارت دقیق بر عملکرد دولت و سایر وظایفی که بر عهده دارد جزء وظایف رئیس مجلس است؛ در همین راستا همه نمایندگان می‌توانند خود را نامزد ریاست مجلس کنند، نامزد عضویت در کمیسیون‌ها شده و این امری طبیعی است که در همه کشورها هم وجود دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید