صدا و سیمایی که تابستان کاسب بورس بود، حالا چه خوب منتقد دیگران شده

    کد خبر :756921

ریزش های پیاپی در بازار سرمایه در ماه و هفته های اخیر سبب شد تا در پایان روز سه شنبه برابر با ششم آبان ماه شاخص کل به یک میلیون و 302 هزار واحد برسد و در برخی سهام شاهد ریزشی چند ده درصدی باشیم؛ وضعیتی عجیب که سبب شده بسیاری از سهامداران دچار ضررهای هنگفتی شوند و جبران این ضررها نیز بسیار دشوار شود.

به گزارش «بازتاب»، حالا که بازار سرمایه دچار ریزش اساسی شده و شاخصی که تا دو میلیون و 100 هزار واحد صعود کرده بود را در نزدیکی های عدد یک میلیون و 300 هزار واحد می بیند، بسیاری از کارشناسان و منتقدان لب به انتقاد گشوده و دولت را بخاطر رونق دهی به این بازار سرزنش می کنند.

در میان همه کارشناسان و منتقدان که البته می دانیم هیچ کدام به صورت قطعی و علمی قادر نبودند ریزش بازار را تخمین بزنند ولی حالا ادعای عقل کلی دارند، باید از مجریان و برخی کارشناسان صدا و سیما یاد کرد که از قرار معلوم فرصت مناسبی برای تخریب دوباره دولت به دست آورده اند.

به طور مثال روز گذشته محمد دلاوری مجری برنامه تهران 20 شبکه پنج سیما در انتقاد از عملکرد دولت مردان در ارتباط با بورس با اشاره به اظهارات چندی پیش رییس جمهور مبنی بر اینکه مخالفان بورس در گوش پنبه بگذارند، گفت: بورس در حال صعود و منتقدان معتقد بودند این روند غیرطبیعی است. حتی به یکی از مسئولان زنگ زده و گفتم، به نظر می رسد این روند با اطلاعات کمی که داریم ، منطقی نباشد.

وی افزود: این مقام مسئول توضیحاتی ارائه کرد که چندان مورد قبول منتقدان نبود و از عاقبت می ترسیدند. متاسفانه این اتفاق افتاد . نمی دانم چرا رییس جمهور اکنون هیچ اظهار نظری در این خصوص نمی کند. وزیر اقتصاد و دیگر مسئولان اقتصادی هم اظهارنظر خاصی نکرده اند که اشکالی بزرگ است.

دلاوری ادامه داد: مسئولان باید درخصوص اینکه چه اتفاقی در حال روی دادن است، توضیح بدهند. آیا آن روزی که همه مردم به سرمایه گذاری در بورس با این رشد عجیب دعوت شدند و برخی متاسفانه زندگی و دارایی را فروخته و اقدام به سرمایه گذاری در بازار سرمایه کردند، فکر این روزها را می کردید. البته هشدار داده می شد که زندگی و دارایی را برای سرمایه گذاری نفروشید اما این سود چرب هر فردی را تشویق ورود به بازار می کرد.

هر چند مسئولان دولتی و به ویژه شخص رئیس جمهور کشورمان بخاطر آن صحبت های امیدوار کننده و تبلیغاتی در مورد بازار سرمایه که بهار و اوایل تابستان سال جاری بر زبان می راندند، شایسته نقد جدی هستند، اما باید همزمان به این مهم نیز توجه کرد که این تنها دولتمردان نبودند که مردم را برای سرمایه گذاری در بورس تشویق می کردند و دیگر مجموعه ها نظیر صدا و سیما نیز در این فضا کم تلاش نکردند.

اگرچه تلاشی که متولیان دولت و حتی واحدهای بازرگانی شرکت های مختلف حاضر در بورس برای تبلیغ این بازار می کردند، می توانست به صورت های مستقیم آنها را منتفع و با سودهای بادآورده از محل سرمایه های مردمی رو به رو کند، اما واقعیت این است که صدا و سیما نیز اینجا از سودهای غیر مستقیم و صد البته چرب و چیل بازار نگذشت و از هر فرصتی برای کسب سود و درآمد استفاده کرد.

 

صدا و سیمایی ها فراموش نکنند که چند ماه پیش خودشان هم کاسب بورس بودند

می دانیم که عموم مردم و به ویژه سهامدارنی که بهار و اوایل تابستان سال جاری بیننده و شنونده برنامه های صدا و سیما بودند، تبلیغات پرشمار برخی شرکت های بورسی در این رسانه را فراموش نکرده اند و به همین دلیل برای اثبات این مدعی نیازی به مصداق نیست، اما بنا بر ضرورت یادآوری می کنیم که به طور مثال در دوران رونق گرفتن بازار سرمایه و صعودی شدن شاخص بورس، برخی شرکت ها نظیر شرکت «تبرک»، با تبلیغ هایی فزاینده و پرهزینه از طریق رادیو و تلویزیون مردم را به حضور در بورس و خرید سهام این شرکت دعوت می کردند.

تبلیغ هایی که از سویی محصولات این شرکت را به مخاطبان معرفی می کرد و از طرفی مغایر با قوانین کلی بازار سرمایه و با میدان داری صدا و سیما نوعی سیگنال فروشی به راه انداخته بود.

در مورد سهم تبرک بررسی های دقیق تر نشان می دهد از آنجایی که تبرک یک شرکت بورسی است، صورت‌های مالی و اطلاعات مهم آن در سامانه کدال، قابل دسترسی است. مطابق این اطلاعات، هزینه تبلیغات این شرکت در صداوسیما در قراردادی که از اواخر آبان سال 1398 به مدت سه سال تنظیم شده، بیش از ۱۷۴ میلیارد تومان اعلام شده و در نحوه تسویه، متناسب با هفت درصد فروش محصول تبلیغ شده» در نظر گرفته شده است.

رویه ای که به خوبی نشان می دهد صدا و سیما تنها از یک نمونه تبلیغات در بورس به چه سطح از درآمد و سود آن هم بدون رعایت مصالح عموم مردم دست یافته است.

جدا از مثال بالا، علاقمندان به برنامه گزارش ورزشی شبکه سوم سیما و مسابقات لیگ اروپا هم که این مسابقات را با اجرای محمد رضا احمدی و رضا جاودانی در مرداد ماه سال جاری از شبکه سوم دنبال می کردند، حتماً خاطرشان هست که این دو مجری سیما نیز در میان آن همه خنده های آزار دهنده خود بارها به رونق بورس و لزوم حضور سرمایه داران در آن اشاره می کردند و در این فضا تأکید می کردند که اگر سرمایه داران مبالغ بالای یک میلیارد تومان دارند، می توانند از خدمات یک سبدگردان مشخص برای حضور در بورس استفاده کنند.

اگرچه مخاطب این برنامه در آن روزها سرمایه داران دارای بالای یک میلیارد تومان پول بود و بهترین راه از نظر مجریان این برنامه برای حضور در بورس سبدگردانی عنوان می شد، اما این پرسش نیز مطرح است که آیا چنین تبلیغاتی موجب ترغیب دیگر افراد برای حضور در بورس و خرید سهام نمی شد؟

آیا برنامه گزارش ورزشی و واحد بازرگانی صدا و سیما حاضر هستند به منظور شفاف سازی تنها میزان دریافتی های خود از سبدگردانی که توسط دو مجری ورزشی شبکه سه تبلیغ می شد را به مردم اعلام کنند؟

البته صدا و سیمایی ها شاید در پاسخ این نقدها عنوان کنند که فضای تبلیغات با دیگر فضاها نظیر برنامه های کارشناسی تفاوت دارد و نباید از این محل مورد نقد باشند، اما در پاسخ این نقد باید گفت، اولاً حالا که بازار ریزشی شده چرا دوباره سهمی مثل تبرک با همان سبک و سیاق تبلیغ نمی شود و دوماً این برنامه ها چه میزان در تصمیم گیری مخاطبان نا آشنا به بورس برای حضور در این بازار موثر بود؟

بر اساس آنچه رفت، به صدا و سیمایی ها که این روزها در برنامه های مختلف خود منتقد مبلغان بورس در ماه های اخیر می شوند، یاد آور می شویم که سهم خودتان از این آشی که برای ملت پخته شد را فراموش نکنید و حالا که معما حل شده، لطفاً ادای دانایان کل را به خود نگیرید، چرا که قصور شما در این زیانی که به سهامداران خرد وارد شده نه تنها کم از قصور دولتمردان نیست، چه بسا زیادتر هم هست.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید