صالحی: ایران در تولید و توسعه ایزتوپ‌های پایدار در منطقه بی‌نظیر است

  • سیاسی
  • سه شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ ۱۳:۴۶
    کد خبر :590375

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: سایت فردو یکی از سایت‌های بسیار فعال ما است و همکاری‌های مختلف ایران در رابطه با این سایت در چارچوب برجام با کشورهای مختلف از جمله با اروپا و روسیه در حال انجام است و نیازهای زیرساختی علمی و فنی صنعت هسته‌ای و صنایع دیگر را فراهم می‌کند.

دکتر علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی و معاون رئیس جمهور پیش از ظهر امروز (سه شنبه) با حضور در سایت فردو در مراسمی کلنگ احداث مرکز تحقیقات ملی جداسازی و توسعه کاربرد ایزتوپ‌های پایدار را به زمین زد.

این مرکز به گفته صالحی قرار است طی دو سال ساخته و تجهیز شود و در فاز اول ساختمان این مرکز برای 20 فروردین سال 99 آماده خواهد شد.

به گزارش ایسنا، رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه این مراسم در جمع تعدادی از خبرنگاران داخلی اظهار کرد: تولید ایزتوپ پایدار به روش‌های مختلف انجام می‌شود و ایران امروز این قابلیت را دارد که علاوه بر تولید ایزتوپ پایدار به روش سانتریفیوژ، از طریق تبادل شیمیایی، نفوذ حرارتی، تقطیر غشایی و تقطیر تدریجی نیز این کار را انجام دهد. ما پیش از این در سطح آزمایشگاهی تولید ایزتوپ پایدار را به روش‌های فوق انجام داده‌ایم اما الان ضرورت است تا این روند را توسعه دهیم.

وی گفت: بنایی که به این منظور در نظر گرفته شده شامل 5 هزار متر مربع و 8 کارگاه و 8 آزمایشگاه است و به عقیده بنده در غرب آسیا این کار بی‌نظیر خواهد بود و کشوری را سراغ ندارم که با این روش‌ها در غرب آسیا توانسته باشد وارد مرحله تولید ایزتوپ‌های پایدار شود.

صالحی ادامه داد: سایت فردو در سه چهار سال گذشته بسیار فعال بوده است و حدود 16 هزار متر مربع به ساختمان‌های این سایت اضافه شده است. فردو یکی از تاسیسات مهم برای امور زیرساختی در صنعت هسته‌ای محسوب می‌شود.

وی گفت: مرکز ملی مواد دو سال پیش تاسیس و تجهیز شد و امروز خدمات این مرکز در اختیار صنایع کشور قرار می‌گیرند همچنین مرکز ملی خلا 20 فروردین سال جاری افتتاح شد که این مرکز هنوز البته تکمیل نشده اما بخش‌های از آن فعالیتش شروع شده و طی زمان تکمیل خواهد شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی خاطر نشان کرد: اگر فعالیت فردو را با فعالیت این سایت در سه چهار سال گذشته مقایسه کنیم باید بگویم این مرکز بسیار پیشرفت داشته است هم به لحاظ تکنولوژی، ساختمان و فناوری و هم به لحاظ نیروی انسانی. ما توانسته‌ایم محققان بسیاری را در سطوح مختلف به ویژه سطح دکترا و کارشناسی ارشد به کار بگیریم و به جرئت می‌توانم بگویم سایت فردو امروز بسیار فعال است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید