صادرات بنزین مرغوب؟!/ ابهامی که باید برطرف شود

    کد خبر :668863

گروه اقتصادی بازتاب: درست در روزهایی که به نظر می‌رسید افزایش قیمت بنزین، در شرایط تحریم‌های ظالمانه دست دولت برای اداره امور را بازتر کند؛ معضلی دیگر به سراغ جامعه و دستگاه‌های اجرایی کشورمان آمده است.

 

بر اساس برآوردها، افزایش ۳۰۰ درصدی بهای بنزین به کاهش ۲۰ میلیون لیتری تقاضای آن منجر شده؛ کاهشی مصرفی که حالا خود به معضل درآمدی برای دولت تبدیل‌شده است. معضلی که حالا باید از طریق صادرات بنزین به خارج از کشور برطرف شود.

 

دراین‌بین، اما پرسش اصلی این است که آیا تمام بنزین تولیدشده در پالایشگاه‌های ایران از کیفیت مناسب برای صادرات برخوردار هستند؟

 

کانال تلگرامی «از نفت چه خبر؟» که به‌طور تخصصی به حوزه انرژی می‌پردازد، درباره این موضوع می‌نویسد: برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که دولت، به سبب همسان نبودن کیفیت بنزین تولیدشده در پالایشگاه‌ها، باکیفیت‌ترین بنزین تولیدی کشور را به دلیل سختگیری مشتریان خارجی به صادرات اختصاص داده و بنزین بی‌کیفیت‌تر را روانه جایگاه‌های سوخت می‌کند. چراکه پالایشگاه‌های کشورمان بر اساس مدل فرآیندی و ضریب پیچیدگی خود فرآورده‌های نفتی را باکیفیت و کمیت متفاوت تولید می‌کنند.

 

ازهمین‌رو، به نظر طبیعی می‌رسد که مهم‌ترین پیامد اجرای این طرح، تشدید آلودگی هوا در شهرهای بزرگ و کوچک ایران و تولید نارضایتی بیشتر برای هم‌وطنان باشد.

 

دراین‌بین، اگرچه دستگاه‌های مرتبط با موضوع تولید و توزیع بنزین فرضیه صادرات بنزین باکیفیت را به‌کل رد می‌کنند؛ اما شفاف‌سازی در خصوص میزان صادرات بنزین و درآمدهای حاصل از آن، می‌تواند اقدامی مهم برای از میان بردن شبهات در این خصوص باشد.

 

آیا دولت بنزین باکیفیت مناسب را به خارج از کشور صادر می‌کند و تأمین نیاز شهروندان از طریق ارائه بنزین بی‌کیفیت انجام می‌شود؟

 

 

انتهای پیام/#

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید