شیوه‌های جایگزین کنکور برای ورود دانش‌آموزان به دانشگاه بکارگرفته شود

    کد خبر :682721

حجت الاسلام علی ذوعلم درباره راهکار مناسب برای ارزشیابی دانش‌آموزان برای ورود به دانشگاه‌ اظهار داشت: وظیفه وزات علوم و دانشگاه‌هاست که شیوه‌هایی را برای انتخاب دانش‌آموزان طراحی کنند تا دانش‌آموزانی که اهل خلاقیت و نوآوری هستند، بتوانند به دانشگاه راه یابند.

وی افزود: سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش هم راهکارهایی را طراحی کرده است، در آینده هم در این زمینه نشست‌هایی برگزار می‌شود تا موضوع بیشتر بررسی شود.

معاون وزیر خاطرنشان کرد: یکی از راهکارهای مهم سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی این است که ارزشیابی دانش آموزان در پایان دوره مدرسه‌ توسط سیستم آموزش و پرورش صورت گیرد که آن هم تنها بر اساس نمرات دانش‌آموزان نباشد. البته هر راهکار جدید برای اینگونه موضوعات زمانبر است و به تبع این موضوع نیز برای اجرایی شدن به زمان زیادی نیاز دارد.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها بر اساس رویکردهای برنامه درسی باید شاخص‌هایی را برای پذیرش دانش‌آموزان به طور یکسان مشخص کنند.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه قانون مصوب مجلس می تواند راهکار مناسبی برای معضل کنکور باشد، عنوان کرد: پژوهشگاه مجلس شورای اسلامی مطالعات مفصلی در این خصوص ارائه کرده است که می‌توان از آن بهره گرفت، هر کاری که ارائه شود حتی اگر نقدی هم به آن وارد باشد، موجب چشم پوشی از ضعف روش فعلی یعنی کنکور نمی‌شود.

طرح جدایی سنجش از پذیرش دانشجو با هدف کاهش فشار اضطراب و نگرانی روی داوطلبان ورود به دانشگاه و انتقاد از برگزاری چند ساعته آزمون تهیه شده است.

این طرح به دنبال ادامه حذف کنکور در سایر رشته ها و مقاطع تحصیلی بوده است و تاکید دارد که سازمان ملی سنجش و پذیرش باید راه اندازی شود.

جدایی نظام سنجش از پذیرش، برگزاری چند باره آزمون در طول سال، استناد به سوابق تحصیلی به ویژه در دوران متوسطه، محوریت دانشگاه‌ها برای پذیرش دانشجو، اولویت دادن به سنجش و پذیرش مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، اصلاح سهمیه‌ها با ساماندهی آن‌ و اولویت دادن به بومی گزینی، همچنین سرعت در اجرایی شدن این ایده از مباحث مدنظر پیش نویس طرح مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی است.

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی این طرح را خردادماه امسال به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ارائه کرد. این طرح بیشتر بر جدایی سنجش از پذیرش تاکید دارد و در حالت عادی دانشگاه‌ها در فضایی که از آن بی‌اطلاع هستند، یک سری دانشجو برای پذیرش دریافت می کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید