شکل روددره‌های تهران باید تغییر کند

    کد خبر :586052

شهردار تهران بر ضرورت ایجاد مدیریت جامع برای مقابله با سیلاب تاکید کرد.

پیروز حناچی در هفتمین کنفرانس جامع مدیریت و مهندسی سیلاب گفت: سیل در کشور به دلیل تغییرات اقلیمی و بی توجهی به محیط زیست به موضوع مهمی تبدیل شده است؛ مصداق این امر نوروز امسال بود که شرایطی بسیار بحرانی را پشت سر گذاشتیم. در سیل امسال حجم بارندگی زیاد و نادر بود به طوری که به نسبت متوسط ۵۰ سال اخیر ۴۰ درصد افزایش بارندگی را تجربه کردیم.

وی با بیان اینکه اگرچه سیل باعث پر شدن تالاب‌ها و سدها شد، در برخی مناطق کشور هموطنانمان با مشکلاتی مواجه شدند، ادامه داد: ما در کشوری کهن با ادبیاتی غنی زندگی می کنیم و راه حل بسیاری از مشکلات ما در ادبیات وجود دارد؛ باید به خودمان برگردیم و بدانیم خسارت سیل در بسیاری از شهرهای ما به خاطر بی توجهی مسائل عمرانی و فنی بود.

حناچی گفت: در آق قلا در نقطه‌ای از بیرون شهر فشارهایی روی مدیران بود تا اجازه ساخت و ساز و اضافه شدن این منطقه به شهر را بدهند که خوشبختانه مدیران قبول نکردند و جالب است که در سیلاب اخیر این منطقه کاملا زیر آب رفت.

وی به گزارش دولت درباره سیلاب بهار امسال اشاره و عنوان کرد: پیرو تجربه پلاسکو، دولت کمیته‌ای تشکیل داد و گزارشی از سیل اخیر تهیه شد. امیدوارم این گزارش کامل شود و در تصمیمات اخیر تاثیر بگذارد. ما در تهران هم تا آستانه سیل رفتیم، اما با هوشیاری همکاران من و آمادگی‌هایی که داشتیم شرایط کنترل شد.

شهردار تهران با تاکید بر اقدامات پیشینیان برای مقابله با سیل گفت: همیشه برای من سوال بوده است که چرا مغازه‌ های بازار وکیل شیراز سکو دارد که در سیل اخیر علت آن را متوجه شدیم؛ آب به بازار وکیل آمد، اما به خاطر این سکوها وارد مغازه‌ها نشد.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت ایجاد مدیریت جامع برای مقابله با سیلاب عنوان کرد: در دنیا شاهد تغییرات و تحولات زیادی در زمینه مقابله با بحران سیل بوده‌ایم و رویکردهای سنتی در این زمینه کنار رفته است چراکه این رویکردها اثربخشی محدودی داشتند و به جای کاهش سیل، موضوع هدایت سیل را پیگیری می کردند.

شهردار تهران اضافه کرد: واقعیت این است که سیل را نمی‌توان کامل کنترل کرد و باید از طریق نگاه یکپارچه و مدیریت کاربری اراضی، این پدیده را مهار کرد. در واقع، باید برای مقابله با سیل به پهنه سیل گیر و نه صرفاً مسیر آب توجه کرد.

به گزارش ایسنا، شهردار تهران در پایان با نشان دادن تصاویری از تغییر شکل مسیرهای آب در برخی شهرهای جهان از حالت کانال کشی تا ایجاد مسیری طبیعی برای آب، بر تغییر شکل رودره‌های تهران تاکید کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید