شکر یک سال قبل از تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی خارج شده

    کد خبر :811424
شکر یک سال قبل از تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی خارج شده

بازرس کل امور صنعت، معدن و تجارت سازمان بازرسی کل کشور در یک گفت وگوی رادیویی در خصوص گرانی شکر گفت که این کالا از اوایل سال گذشته از تخصیص ارز کالاهای اساسی خارج شده است.

اشکان میر محمدی، بازرس کل امور صنعت، معدن و تجارت سازمان بازرسی کل کشور در گفتگو با رادیو ایران در پاسخ به علت گرانی شکر گفت: به شکر ارز ۴۲۰۰ تومانی تعلق می‌گرفت که از اوایل سال گذشته به‌واسطه مشکلات و منابع مالی و محدودیت‌های ارزی که در رابطه با تأمین ارز کالاهای اساسی داشتیم، قرار بر این شد که شکر از لیست ارز ۴۲۰۰ تومانی خارج شود و از ارز نیمایی استفاده شود.

وی افزود: مقداری ذخیره در انبارها از قبل داشتیم و خریدهایی که شرکت بازرگانی دولتی ایران از قبل با ارز ۴۲۰۰ تومانی، انجام داده بود موجب این شد که نرخ آن با شیب ملایمی تغییر کند. لذا شکرهایی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی تأمین‌شده بود به سطح بازار عرضه شد، تا اینکه این ذخایر رو به اتمام قرار گرفت و نهایتاً آنچه الان وارد بازار می‌شود، شکری است که با ارز نیمایی مصوب سال قبل خریداری شده که به‌هرحال برای مصرف‌کننده تغییر نرخ را در پی داشته است.

بازرس کل امور صنعت، معدن و تجارت سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به تغییرات قیمت نان اظهار داشت: تا امروز هیچ تغییری در رابطه با نرخ نان، مصوب نشده است اما مستحضر هستید که در شهریور ۹۸ بنا به آخرین مصوبه‌ای که ابلاغ‌شده، مقرر شد این نرخ‌ها تا زمانی که هزینه‌های تولید افزایش پیدا نکرد، برقرار باشد.

وی افزود: اخیراً جلسات متعددی از سوی اتحادیه نانوایان با مراجع ذی‌ربط مثل کارگروه تنظیم بازار، کارگروه ملی آرد و نان برگزار شده و مباحث کارشناسی در سطح وزارت صنعت، معدن و تجارت مطرح است، اما اینکه در رسانه‌ها و افکار عمومی این‌طور مطرح شده که دولت برای افزایش قیمت نان چراغ سبز نشان داده، خیر، تا امروز چراغ سبزی مبنی بر افزایش قیمت نان مطرح نشده است.

میرمحمدی ضمن تأکید بر اینکه باید برای افکار عمومی روشنگری صورت بگیرد، ابراز داشت: البته افزایش هزینه‌های تولید، مثل نرخ دستمزد کارگر که هر سال شاهد تغییرات آن هستیم یا افزایش هزینه حمل‌ونقل و … از جمله مواردی بوده که در جلسات مختلف از سوی اتحادیه نانوایان و نمایندگان آن‌ها طرح و پیگیری شده است. باید توجه داشت که قیمت نان، تنها به هزینه گندم و آرد خلاصه نمی‌شود. بالغ بر ۲۵ تا ۳۰ درصد قیمت تمام شده نان به گندم و آرد برمی‌گردد. هزینه‌های دیگری هم در کنار آن قرار دارد.

وی ادامه داد: تا امروز ، هیچ تغییری در ارتباط با افزایش قیمت نان اعلام نشده و هر واحد صنفی که افزایش قیمت داشته، مرتکب تخلف شده و در چند روز گذشته هم شاهد هستید که همکاران تعزیرات حکومتی طی بازدیدهای به‌عمل‌آمده از واحدهای صنفی، مواردی را که تخلف داشتند اعمال قانون نموده‌اند.

به گزارش ایلنا، بازرس کل امور صنعت، معدن و تجارت سازمان بازرسی کل کشور اشاره کرد: مشکلات نانوایان استماع شده و نقطه‌نظر نمایندگان و اتحادیه هم مطرح و بررسی‌شده است. ضمن اینکه ستاد تنظیم بازار اختیار را به کارگروه ملی آرد و نان واگذار کرده است. در سطح استان‌ها نیز موضوع توسط کارگروه‌های استانی مورد بررسی و پیگیری قرار می‌گیرد. اما به‌هرحال پیشنهادات بایستی از سوی وزارت کشور و صمت مورد تائید قرار بگیرد که تا به امروز این امر انجام نشده است. بنابراین در صورت مشاهده افزایش قیمت نان، آن واحد صنفی بنا بر سلیقه خودش عمل کرده و تخلف است و ملت شریف چنانچه تخلفاتی را در این خصوص ملاحظه کردند می‌توانند به سامانه ۱۲۴ سازمان حمایت و همچنین سامانه تعزیرات حکومتی اعلام کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید