شوک به اسرائیل در بحبوحه برگزاری جام جهانی فوتبال

    کد خبر :957386

آنچه اسرائیل در جریان جام جهانی قطر شاهد آن بوده، بجای پیشرفت و تسهیل روند عادی سازی روابط دیپلماتیک با کشورهای عربی و اسلامی، نوعی عقبگرد در این حوزه و مواجهه سخت با واقعیت های میدانی و حقیقی بوده است. موضوعی که البته مورد اشاره بسیاری از رسانه های منطقه ای و بین المللی نیز قرار گرفته و حاکی از موقعیت لرزان و سست رژیم صهیونیستی است.

بازتاب– در بحبوحه برگزاری جام‌های جهانی فوتبال، میلیون ها انسان در اقصی نقاط جهان غرق توجه به این رویداد مهم ورزشی می شوند و اکثر توجهات خود را به آن معطوف می کنند. درست به همین دلیل هم است که بسیاری از ناظران و تحلیلگران بر این باورند که رویداد جام جهانی در نوع خود یک فرصت تمام عیار برای کشورها و کنشگران مختلف بین المللی جهت ترویج ایده ها و ارزش هایشان و به طور کلی تقویت قدرت نرم آن ها به شیوه هایی است که با رویداد جام جهانی و جو پیرامونی آن تلاقی پیدا کند.

در این راستا، برگزاری جام جهانی سال 2022 در کشور قطر، که در نوع خود نخستین جام جهانی در یک کشور عربی در خاورمیانه است، به طور خاص توجه رژیم صهونیستی را به خود جلب کرده است. در واقع، اسرائیلی ها در ادامه شکل گیری روند مرتبط با “توافق ابراهیم”(توافق عادی سازی روابط اسرائیل با کشورهای عربی و اسلامی)، سعی داشته اند تا از این رویداد بین‌المللی نهایت استفاده را ببرند، تا زمینه را جهت تسهیل روند مذکور فراهم کنند.

در این راستا، اسرائیل شمار قابل توجهی از خبرنگاران و روزنامه نگاران خود را عازم کشور قطر کرده تا آن ها ضمن تهیه گزارش های مختلف از رویداد جام جهانی، با شهروندان عربی از کشورهای مختلف در قطر نیز ارتباط بگیرند و نوعی عادی بودن روابط اسرائیلی ها با شهروندان کشورهای عربی را به نمایش بگذارند. این در حالی است که این سیاست رژیم اسرائیل در عرصه میدانی به هیچ عنوان تا به اینجای کار نتایج مطلوبی را با خود به همراه نداشته و حتی این رژیم را شگفت زده و شوکه نیز کرده است.

در این راستا، برخی از بازیکنان کشورهای عربی حاضر در جام جهانی نظیر بازیکنان مراکشی و تونسی، پیروزی‌های خود را با پرچم فلسطین جشن گرفتند و البته بسیاری از شهروندان عربی حاضر در قطر نیز نه تنها با خبرنگاران و روزنامه نگاران اسرائیلی صحبت نکرده اند، بلکه آن ها را با بی اعتنایی کامل مواجه ساخته اند. مجموعه این مساله موجب شده که اخیرا نشریات و رسانه های اسرائیلی به صراحت اعلام کنند که “برگزاری رویداد جام جهانی قطر نشان داد که تا چه اندازه ما در عرصه بین المللی منفور هستیم”.

البته که این نوعی برخورد و واکنش شهروندان کشورهای عربی با رسانه ها و خبرنگاران اسرائیلی حامل دو پیام عمده دیگر نیز است. اولا، نوع تفکر و دیدگاه های مردم و افکار عمومی کشورهای عربی با حکام آن ها تفاوت‌های قابل ملاحظه ای دارد و اساسا نمی توان اقدام حاکمان اقتدارگرای این قسم از کشورها در عادی سازی روابط دیپلماتیک با رژیم صهونیستی را به پای این نوشت که ملت های آن ها نیز با این روند موافق هستند.

از سوی دیگر، نوع برخورد و واکنش سرد شهروندان عربی به رسانه ها و خبرنگاران اسرائیلی حاضر در رویداد جام جهانی به این مساله اشاره دارد که ملت های عربی همچنان رژیم اسرائیل را غده ای سرطانی و مخالف با منافع خود می بینند و روایت سازی های اسرائیل و متحدان آن مبنی بر اینکه ایران در چنین موقعیتی قرار دارد (یعنی ایران دشمن اصلی اعراب است) را نمی پذیرند.

از این رو، آنچه اسرائیل در جریان جام جهانی سال جاری شاهد آن بوده، بجای پیشرفت و تسهیل روند عادی‌سازی روابط دیپلماتیک با کشورهای عربی و اسلامی، نوعی عقبگرد و مواجهه سخت با واقعیت های میدانی و حقیقی بوده است. موضوعی که البته مورد اشاره بسیاری از رسانه های منطقه ای و بین المللی نیز قرار گرفته و حاکی از موقعیت لرزان و سست رژیم صهیونیستی است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید