شناسایی یک ویروس عفونی در حال ظهور در ژاپن

    کد خبر :850648
شناسایی یک ویروس عفونی در حال ظهور در ژاپن

ویروس عفونی جدید، با نام ویروس یزو (Yezo)، از طریق گزش کنه منتقل و باعث بیماری می‌شود که با تب و کاهش پلاکت‌ها و لکوسیت‌های خون مشخص می‌شود. این کشف توسط محققان دانشگاه هوکایدو و همکارانش انجام شده و نتایج آن در مجله Nature Communications منتشر شده است.

کیتا ماتسونو، ویروس شناس در موسسه بین‌المللی کنترل بیماری زئونوز در دانشگاه هوکایدو، می‌گوید: از سال ۲۰۱۴ تاکنون حداقل هفت نفر به این ویروس جدید در ژاپن مبتلا شده‌اند، اما تا کنون هیچ مورد فوتی تایید نشده است.

ویروس یزو پس از آنکه یک مرد ۴۱ ساله در سال ۲۰۱۹ با تب و درد پا در بیمارستان بستری شد، پس از گزیدگی ناشی از یک حشره که گمان می‌رود کنه باشد، در حین قدم زدن در جنگل محلی در هوکایدو کشف شد. او تحت درمان قرار گرفت و پس از دو هفته مرخص شد، اما آزمایش‌ها نشان داد که او به ویروس‌های شناخته شده منتقل شده توسط کنه در منطقه آلوده نشده است. بیمار دوم پس از نیش کنه در سال بعد با علائم مشابهی ظاهر شد.

تجزیه و تحلیل ژنتیکی ویروس‌های جدا شده از نمونه‌های خون دو بیمار، نوع جدیدی از ارتونیروویروس را نشان داد که نوعی از ویروس‌های ویروسی است که شامل عوامل بیماری زایی مانند ویروس تب خونریزی دهنده کریمه کنگو است. دانشمندان آن را به نام ویروس Yezo، پس از نام ژاپنی هوکایدو، جزیره‌ای بزرگ در شمال آن کشور کشف شد، نامگذاری کردند. ویروس جدید بیشترین ارتباط را با ویروس سولینا و ویروس تامدی داشت که به ترتیب در رومانی و ازبکستان تشخیص داده شد که اخیرا گزارش شده است که ویروس اخیر در چین باعث تب حاد در انسان شده است.

سپس دانشمندان نمونه‌های خون جمع آوری شده از بیماران را که علائم مشابهی را بعد از گزش کنه از سال ۲۰۱۴ نشان دادند، بررسی کردند. آن‌ها نمونه‌های مثبت اضافی پنج بیمار را پیدا کردند. این بیماران، از جمله دو مورد اول، دارای تب و کاهش پلاکت خون و لکوسیت‌ها بودند و شاخص‌هایی از عملکرد غیر طبیعی کبد را نشان دادند.

برای تعیین منبع احتمالی ویروس، تیم تحقیق نمونه‌هایی را که از حیوانات وحشی منطقه بین ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ جمع آوری شده بود، مورد بررسی قرار داد. آن‌ها آنتی بادی‌هایی را برای این ویروس در گوزن شیکاهوکایدو و راکون پیدا کردند. آن‌ها همچنین RNA ویروس را در سه گونه اصلی کنه در هوکایدو پیدا کردند. ماتسونو می‌گوید: به نظر می‌رسد که ویروس یزوع شیوخود را در هوکایدو ایجاد کرده است و به احتمال زیاد این ویروس وقتی از حیوانات از طریق کنه به انسان منتقل می‌شود، باعث بیماری می‌شود.

همانطور که همه گیری کووید-۱۹ به طرز چشمگیری نشان می‌دهد، حیوانات حامل ویروس‌های ناشناخته بسیاری هستند می‌توانند این آلودگی را به انسان‌ها نیز انتقال دهند. ماتسونو می‌گوید: همه موارد عفونت ویروسی یزو که ما تاکنون می‌شناسیم به مرگ منجر نشده است، اما به احتمال زیاد این بیماری فراتر از هوکایدو پیدا شده است، بنابراین ما باید فورا در مورد گسترش آن تحقیق کنیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، تیم تحقیقاتی در حال حاضر قصد دارد شیوع احتمالی سراسری ویروس جدید را در حیوانات وحشی و بیماران ردیابی کند و آن‌ها می‌گویند بیمارستان‌های بیشتری باید برای تشخیص ویروس در بیمارانی که از علائم شکایت دارند، آزمایش کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید