شناسایی مکانیسم مشترک چاقی و سرطان روده

    کد خبر :276871

محققان به تازگی موفق به شناسایی مکانیسم مولکولی جدیدی در توضیح رابطه بین چاقی و افزایش ریسک التهاب روده به عنوان فاکتور پرخطر اصلی در سرطان کلورکتال (راست روده) شدند.

به گزارش مهر، محققان دانشگاه ماساچوست برای اولین بار دریافتند ممانعت از آنزیم موسوم به sHE (هیدرولاز اپوکسی محلول)، خطر التهاب روده ناشی از چاقی را از بین می برد. آنها اذعان می کنند که تعداد کمی از بازدارنده های sEH در حال حاضر در آزمایشات بالینی انسانی وجود دارند.

«جیانان ژانگ»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «ما در مطالعه بر روی موش ها دریافتیم التهاب روده ناشی از چاقی از طریق ممانعت از sEH قابل حذف است. از اینرو ما هدف درمانی جدیدی را برای یک بیماری بسیار مهم شناسایی کردیم.»

به گفته محققان، افراد چاق ۳۰ تا ۶۰ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان کلورکتال قرار دارند. التهاب روده علامت هشداردهنده اولیه این سرطان است.

محققان با مطالعه موش های چاق و لاغر دریافتند تجمع محصولات متابولیکی ناشی از sEH در روده موش های چاق به مراتب بیشتر است. این مسئله منجر به تشخیص این موضوع شد که sEH بیش از اندازه در روده موش های چاق وجود دارد و در التهاب روده ای ناشی از چاقی دخیل است.

به گفته محققان، توقف این آنزیم از ابتلا به التهاب روده پیشگیری می کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید