شناسایی دقیق آلاینده های هوا با پهپاد گازیاب

    کد خبر :361780

برخی ترکیبات آلی فرار شناور در هوا می توانند منجر به شکل گیری گازها و آلاینده های زیست محیطی سمی شوند که سلامت انسان را به خطر می اندازند.

به گزارش بازتاب به نقل از نیواطلس، شناسایی به موقع و سریع این ترکیبات و همین طور یافتن محل تجمع آنها اهمیت زیادی دارد و از همین رو گروهی از محققان دانشگاه رایس یک پهپاد گازیاب خودران تولید کرده اند.

ترکیبات آلی فرار گازهایی هستند که توسط برخی محصولات خانگی مانند اسپری مو، انواع چسب ها، لوله اگزوز خودرو و غیره تولید می شوند و در صورت استنشاق آنها توسط انسان، چشم و بینی دچار سوزش و تحریک شده و مشکلات دیگری مانند خستگی، تهوع و سردرد نیز به وجود می آید. تداوم این مشکلات می تواند منجر به وقوع برخی انواع سرطان نیز بشود.

لذا گروهی از پژوهشگران با همکاری یکدیگر پهپادی به نام ASTRO ‌تولید کرده اند که می تواند با گشت زنی خودکار ترکیبات آلی فرار خطرناک را شناسایی کند. قرار است پهپاد مذکور در آینده ارتقا یابد تا بتواند موارد نشت این ترکیبات، محل وقوع انفجارهای منجر به انتشار گسترده این مواد و غیره را هم شناسایی کند. پهپاد یادشده از ابزار طیف سنجی دقیق و پیشرفته لیزری برای شناسایی آنی گازهای خطرناک استفاده می کند.

قرار است شبکه ای از این پهپادها برای شناسایی گازهای مذکور به کار گرفته شوند. آنها از طریق انواع حسگرها، گیرنده ها و فرستنده ها با هم در تماس خواهند بود. آنها قادر به طراحی مدل سه بعدی هوایی از آلاینده های مختلف نیز خواهند بود.

قرار است بنیاد ملی علوم امریکا برای تحقق این هدف بودجه ای ۱.۵ میلیون دلاری را اختصاص دهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید