شاه‌حسینی: کفاشیان فوتبال ایران را به خرابه و تاج به ویرانه تبدیل کرد

  • ورزشی
  • شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ ۱۱:۳۰
    کد خبر :724253

عبدالرحمان شاه حسینی، رئیس اسبق کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال درباره حرف و حدیث‌های مطرح شده نسبت به کاهش محرومیت علی کفاشیان از ۵ به یک سال گفت: بار‌ها در سال‌های اخیر در بحث ارکان قضایی فیفا تغییراتی ایجاد شده است. در تمام کشور‌های عضو فدراسیون جهانی، انتخاب اعضای کمیته‌های اخلاق، انضباطی و استیناف از سوی رئیس فدراسیون ممنوع است. دلیل این تصمیم درست بین المللی هم این است که وقتی بین رئیس فدراسیون با ارکان کمیته‌های قضایی رابطه رئیس و مرئوسی یا خادم و مخدومی برقرار باشد، استقلال این کمیته‌ها زیر سوال می‌رود.

او افزود: وقتی ارکان قضایی مستقل نباشند، شاهد درگیری‌ها و مصیبت‌هایی هستیم که در زمان ریاست خودم در کمیته انضباطی دیدیم. تشکیل پرونده در کمیته استیناف فدراسیون فوتبال درباره کفاشیان و عباس ترابیان از مصادیق بارز ایراد قانونی به فعالیت ارکان قضایی فدراسیون است. مردم متوجه شدند که پس از صدور حکم علیه آن‌ها با توجه به شایعاتی که درباره بازگشت دوباره کفاشیان به هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال مطرح شد، چه تغییراتی در حکم به وجود آمد.

شاه حسینی تصریح کرد: شائبات به حقی درباره این موضوع به وجود آمد که از لحاظ حقوقی هم قابل تجزیه و تحلیل است. در کمیته استیناف فدراسیون یا حتی دادگاه‌های کیفری برای تمام پرونده‌هایی که حکم شان قابل تجدید نظر یا استیناف است، احتمال رقم خوردن ۲ اتفاق وجود دارد. مرجع فرجام خواهی یا استیناف پس از بررسی پرونده به این نتیجه می‌رسد که تخلفی رخ نداده یا داده است. هیچ کمیته یا دادگاهی هم نمی‌تواند بدون ادله لازم به چنین نتیجه‌ای برسد. طبق ماده ۳۷ قانون اساسی کشورمان وقتی اعضای کمیته استیناف به این نتیجه می‌رسند که تخلفی رخ نداده باید حکم برائت افراد را صادر کنند. ما در فوتبال به جای اصطلاح مجازات واژه تنبیه را به کار می‌بریم و اتفاقی که اکنون رخ داده این است که تنبیه کفاشیان و ترابیان تقلیل یافته است که برای من به عنوان یک حقوقدان باکسوت چنین موضوعی قابل پذیرش نیست.

به گزارش دانشجو،او افزود: رای کمیته استیناف درباره کفاشیان و ترابیان ثابت می‌کند تخلف به وقوع پیوسته، اما آقایان تنبیه آن‌ها را تقلیل داده اند. در وضعیت فعلی فوتبال ایران با این همه ناهنجاری صدور این رای توجیه حقوقی ندارد. برای این حرف دلیل دارم. سال‌ها است برخی مدیران از امتیاز‌های کلان فوتبال استفاده می‌کنند و در طول دوران فعالیت خود بیش از ۲۰۰ سفر خارجی رفته اند. چنین افرادی که قرار است مدیر، مدبر، مبصر و هدایت کننده فوتبال ایران باشند، وقتی تخلفی انجام می‌دهند باید مانند دانه درشت‌های پرونده‌های اقتصادی با شدیدترین برخورد‌ها مواجه شوند و مردم هم چنین توقعی دارند.

شاه حسینی ادامه داد: باید افرادی که فرمان مدیریت فوتبال دست شان است وقتی تخلفی انجام می‌دهند، به شکل شدیدی تنبیه شوند تا برای سایر مدیران درس عبرت شود.

او درباره اینکه کاهش محرومیت کفاشیان مانند مجرمانی است که پس از اعتراض به رای، حکم شان از ۲۰ سال به یک پنجم این زمان یعنی ۵ سال کاهش می‌یابد، توضیح داد: حتی اگر شرایط تقلیل یا تخفیف حکم فراهم باشد، باید حکم کمیته استیناف منطقی و روی اصول باشد و این اتفاق هم به ندرت رخ می‌دهد.

این حقوقدان ورزشی درباره احتمال بازگشت کفاشیان به فدراسیون فوتبال گفت: کفاشیان یا استعفاء داده یا در جلسات هیئت رئیسه غیبت داشته است. وضعیت مهدی تاج هم به این شکل است. اگر استعفای آن‌ها پذیرفته شده است، بازگشت آن‌ها تابع تشریفاتی مانند شرکت در انتخابات و رای آوردن است. اگر هم غیبت کرده اند که فدراسیون خانه خاله نیست تا هر وقت دل شان خواست به آن بازگردند. هیئت رئیسه فدراسیون باید طبق اساسنامه به غیبت آن‌ها رسیدگی کرده و رای لازم را صادر کند.

او افزود: اگر محرومیت آن‌ها تقلیل یافته است هم تاکنون حکم کفاشیان اجرا نشده و باید این نکته را هم لحاظ کرد. باید با صدور دستور موقت مانع فعالیت او شده و پس از صدور حکم کمیته استیناف، این رای را اجرا کنند.

شاه حسینی با اشاره به نارضایتی اهالی فوتبال از مدیریت ۱۰ ساله اخیر فدراسیون گفت: بررسی کنید به جز برخی مدیران که در فوتبال ایران سمت دارند، چند نفر از ۱۰۰ خاک خورده و کارکشته فوتبال از مدیریت فدراسیون در طول این زمان راضی هستند. به استناد صحبت‌های تمام فوتبالی‌ها که صاحب و مالک واقعی این رشته هستند، اعتقاد دارم علی کفاشیان فوتبال ایران را به خرابه و مهدی تاج آن را به ویرانه تبدیل کرد. حالا هم این آقایان قصد بازگشت دارند که این سیر، باطل است. از فوتبال بروید و اجازه بدهید افراد دیگر به آن بیایند. شما چه کار به فوتبال دارید؟ اجازه بدهید جان تازه‌ای در فوتبال ایران وارد شده و نفس تازه‌ای به آن دمیده شود.

او افزود: آقایان زمانی می‌گویند به دلیل بازنشستگی از فوتبال می‌رویم و یک روز دیگر می‌گویند بازنشسته نیستیم و باید در فوتبال فعالیت کنیم. فوتبال که شهر هرت نیست. هر جایی حساب و کتابی دارد. دکترین و اسطوره‌های واقعی فوتبال ایران خانه نشین شده اند. این فوتبال برای آقایان چه دارد که برای ماندن یا بازگشت این همه جنگ و دعوا یا مانور متقلبانه دارند.

شاه حسینی تصریح کرد: با اساسنامه سال ۹۰ که خلاف قانون است دایره‌ای درست کرده اند که طبق آن هرکسی خودشان بخواهند می‌تواند وارد فدراسیون شود. اکنون فیفا به آن اساسنامه ایراد گرفته، اما با همین اساسنامه ۲ فرد با نام‌های علی کفاشیان و مهدی تاج به عنوان رئیس فدراسیون، متولد شده اند. سوال من از تمام اهالی فن، مدیران باشگاه ها، فدراسیون و حتی مسئولان فیفا این است چرا در آن زمان فیفا به اساسنامه ایراد نگرفت. چه کسانی هشدار می‌دهند که در مواقع حساس ناگهان سر و کله فیفا پیدا می‌شود.

او افزود: آقایان از چه بحثی احساس خطر می‌کنند که هرگاه دل شان می‌خواهد پای فیفا را به مسائل داخلی باز می‌کنند و هرگاه دل شان نمی‌خواهد به فیفا می‌گویند ساکت باش! من حرف غیرمنطقی نمی‌زنم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید