سنسور تصویر RGBW ویوو، ۲۰۰ برابر نور بیشتری جذب می‌کند

    کد خبر :744397

گرفتن تصویرِ باکیفیت در شب ازطریق دوربین گوشی‌های هوشمند، کار ساده‌ای نیست؛ بااین‌حال ویوو ممکن است بتواند این چالش را در آینده‌ای نه‌چندان دور، تا حد زیادی از بین ببرد. ویوو یکی از شرکت‌های چینی فعال در صنعت گوشی‌های هوشمند است که تلاش می‌کند گوشی‌هایی باکیفیت روانه‌ی بازار کند. ویوو روز گذشته با برگزاری کنفرانسی آنلاین اعلام کرد که «به‌شکلی محتاطانه» طی یک سال گذشته مشغول توسعه‌ی حسگر تصویر اختصاصی خود بوده است.

حسگر اختصاصی ویوو از آرایه‌ی فیلتر رنگ RGBW (قرمز، سبز، آبی، سفید) استفاده می‌کند و آن‌طور که ویوو مدعی است، می‌تواند نسبت‌به حسگرهای معمولی که دارای آرایه‌ی RGGB (قرمز، سبز، سبز، آبی) هستند به‌میزان حداکثر ۲۰۰ برابر نور بیشتری جذب کند که ادعای درخورتوجهی است. جذب نور بیشتر باعث می‌شود حسگر تصویر ویوو بتواند در محیط‌های کم‌‌نور، عملکردی بسیار عالی از خود برجای بگذارد.

ویوو همچنین می‌گوید حسگر RGBW‌اش نسبت‌به حسگر RYYB (قرمز، زرد، زرد، آبی) هواوی، ۶۰ درصد نور بیشتری جذب می‌کند (از حسگر RYYB در گوشی‌هایی نظیر هواوی P40 پرو استفاده شده است). حسگرهای RYYB هواوی که این شرکت چینی مانور زیادی روی آن‌ها می‌دهد، با مشکل پخش‌شدن رنگ در برخی سناریوها مواجه هستند؛ ویوو می‌گوید حسگری که موفق‌به ساختش شده، با این مشکل حسگر RYYB هواوی مواجه نمی‌شود. ویوو مدعی است که حسگر جدیدش «تصاویری دقیق و واضح» در نور کم می‌گیرد.

حسگر RGBW، کاملا جدید نیست و سونی سابقه‌ی استفاده از حسگری با این آرایه‌ی فیلتر رنگ را در دوربین‌های شماری از گوشی‌های سری اکسپریا دارد. سونی نیز هنگام استفاده از حسگر RGBW مدعی شد که این حسگر می‌تواند نسبت‌به آرایه‌ی RGB نور بسیار بیشتری جذب کند.

همچنین هواوی در سال ۲۰۱۸ در گوشی P8 از حسگری با آرایه‌ی فیلتر رنگ RGBW استفاده کرد تا بتواند نویز تصویر در محیط‌های کم‌نور را کاهش دهد. کارشناسان به‌طور عمده خروجی دوربین هواوی P8 را دوست داشتند، اما این دوربین برخی مشکلات نظیر روشن‌کردن بیش از حد پس‌زمینه و اشباع رنگ در محیط‌های تاریک داشت. از زمان عرضه‌ی P8 به بازار، پنج سال می‌گذرد و احتمال می‌دهیم که ویوو توانسته باشد این مشکلات را رفع کند. حسگرهای مجهز به آرایه‌ی فیلتر رنگ RGBW مشکلی ذاتی دارند و آن،‌ کاهش وضوح تصویر است. البته این مشکل امروزه به‌لطف الگوریتم‌های پردازشی پیشرفته و نوین، به‌خوبی مدیریت می‌شود.

ویوو می‌گوید دستگاه‌های مجهز به حسگر دارای آرایه‌ی فیلتر رنگ RGBW هم‌اکنون در دست ساخت هستند و سال آینده‌ی میلادی به بازار عرضه می‌شوند. هیچ تضمینی وجود ندارد که گوشی‌های مجهز به حسگر RGBW بتوانند در حدی که ویوو ادعا می‌کند، کیفیت تصویر بهتری نسبت‌به گوشی‌های امروزی ارائه دهند.

شرکت‌های فعال در حوزه‌ی حسگر تصویر به‌شدت در حال تلاش‌اند تا محصولاتی باکیفیت‌تر تولید کنند. گفته می‌شود سامسونگ فرایند کار روی نسخه‌ی جدید دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی خود را آغاز کرده است. همچنین شکی نداریم شرکت‌هایی مثل سونی که در حوزه‌ی تصویربرداری تخصص دارند، دست‌روی‌دست نخواهند گذاشت.

به گزارش زومیت،درکنار حسگر جدید، ویوو از همکاری تجاری با نشنال جئوگرافیک خبر داد تا مسابقاتی تحت عنوان Vision+ Mobile Photography Awards ترتیب دهد. کاربران جهانی گوشی‌های هوشمند می‌توانند تصاویر خودشان را برای مسابقه‌ی بزرگ ویوو و نشنال جئوگرافیک ارسال کنند تا متخصصان این دو شرکت، بهترین‌ها را برگزینند. ویوو و نشنال جئوگرافیک به‌زودی جزئیات مربوط به برگزاری این مسابقه را روی وب‌سایت رسمی خود منتشر خواهند کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید