سفیر ایران: آماده‌ایم به مذاکرات با عربستان ادامه دهیم

  • سیاسی
  • یکشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ ۲۲:۴۶
    کد خبر :887830

سفیر کشورمان در یونان در گفت‎وگویی به سوالاتی درباره مذاکرات وین، مذاکرات تهران-ریاض، مواضع ایران در قبال رژیم صهیونیستی، روابط دوجانبه چین و ایران و موضع ایران درباره وضعیت سوریه پاسخ داد.

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه یونانی گریک سیتی تایمز، احمد نادری سفیر کشورمان در یونان در گفت‌وگویی با این روزنامه در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات وین، روابط ایران و آمریکا و این که آیا انتظار می‌رود مذاکرات ایران و آمریکا از سرگرفته شوند، گفت: اطلاعاتی که از نتای ج اخیر مذاکرات[وین] داریم، نشان می‌دهد که پیش‌رفت نسبتا خوبی انجام شده است و اگر دیگر طرفین، به ویژه آمریکا حسن نیت لازم را نشان داده و خواسته‌های اضافی را کنار بگذارند، مطمئنا امکانش خواهد بود که [این مذاکرات] به توافقی خوب منجر شود.

احتمال نتیجه‌ بخش بودن مذاکرات وین

نادری ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران علیرغم عدم اجرای تعهدات و نقض توافق از سوی طرف مقابل، تا کنون حسن نیت لازم برای رسیدن به توافقی خوب را از خود نشان داده و انتظار دارد دیگر طرفین، به ویژه آمریکا تصمیمات لازم را اتخاذ کرده و حقوق قانونی و نیازهای جمهوری اسلامی ایران را به رسمیت بشناسند.

واضح است که مسئله لغو کامل تحریم‌ها به منظور بهره‌مندسازی ایران از جنبه‌های اقتصادی برجام[توافق هسته‌ای] بسیار مهم و «خط قرمز» جمهوری اسلامی ایران است.

به گفته سفیر کشورمان در یونان، « طرفین برجام نباید انتظار داشته باشند هزنیه تصمیم‌های فاجعه‌بار و اشتباه، از جمله خروج غیرقانونی ترامپ [رئیس جمهور پیشین آمریکا] از توافق، از جیب مردم ایران پرداخت شود. بنابراین، طرفین غربی برای رسیدن به یک توافق خوب باید اعتماد مردم ایران را جلب کرده و از مسیر اشتباهی که تا کنون در پیش گرفته بود، بازگردند.»

مواضع ایران در قبال رژیم صهیونیستی

نادری در ادامه این گفت‌وگو در پاسخ به این سوال که ایران و اسراییل چه رابطه‌ای دارند، گفت: اساسا، ما اسراییل را به رسمیت نمی‌شناسیم. [رژیم صهیونیستی] اشغالگری است که خاک فلسطین را با خشونت، تجاوز و آپارتاید اشغال کرده است و چندین سال است خواسته‌های جامعه بین‌المللی و قطعنامه‌های سازمان‌ ملل را برای تخلیه مناطق اشغالی نادیده گرفته.

او در این راستا افزود: متاسفانه، رژیم غیرقانونی اسراییل به جای پاسخگو دانسته شدن در محکمه‌ای بین‌المللی به خاطر جنایات، نسل‌کشی و تروریسم دولتی، همچنین به خاطر تولید تسلیحات هسته‌ای و تسلیحات کشتار جمعی، به عنوان یک مدعی ظاهر می‌شود که دیگر ملت‌ها را مانند مردم ایران تهدید می‌کند. اگر رژیم اشغالگر اسراییل قدرت و شجاعت حمله به جمهوری اسلامی ایران را داشت، مطمئنا تا الان این کار را کرده بود. این رژیم آپارتاید در اسراییل به خوبی می‌داند کوچک‌ترین حمله به جمهوری اسلامی ایران، پاسخی قاطع و فاجعه‌بار را به همراه خواهد داشت.

مذاکرات تهران-ریاض

سفیر کشورمان در یونان در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا طبق برخی گزارش‎ها، صحت دارد که اخیرا عربستان سعودی و ایران دیدارهایی غیر رسمی داشته‌اند و موضوع این دیدارها چه بوده است، توضیح داد: ایران و عربستان سعودی دو کشور اسلامی مهم در خاورمیانه هستند و دوستی و همکاری میانشان می‌توانند کمک چشمگیری به صلح، ثبات و امنیت منطقه بکند. ما مکررا آمادگی‌مان برای برقراری دوباره روابط، مذاکره و حل‌وفصل مشکلات موجود و مناقشات را اعلام کرده‌ایم. رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگویی با نخست‌وزیر عراق نیز از مذاکرات با عربستان سعودی استقبال کرده است.

نادری در ادامه بیان کرد: بنابراین، ما از اقدامات دیپلماتیک دولت و ملت عراق برای پیش‌برد فرهنگ گفتمان به منظور توسعه همکاری در منطقه و به ویژه نقش مثبت عراق در مذاکرات میان تهران و ریاض استقبال می‌کنیم. ما آماده‌ایم به مذاکرات با عربستان سعودی در چارچوب مذاکرات پیشین در بغداد ادامه دهیم، چون این مذاکرات را نه تنها به نفع دو کشور، بلکه به نفع منطقه می‌دانیم.

این دیپلمات ارشد ایران همچنین مطرح کرد: ما آمادگی‌مان را اعلام کرده‌ایم اما زمان دور بعدی مذاکرات به تصمیم ریاض بستگی دارد. هر زمان که این تصمیم اتخاذ شود، ما در بغداد خواهیم بود. طبیعی است که درباره بسیاری از نکات اختلافات و هم‌گرایی‌ها میان دو کشور گفت‌وگو شود، چه در زمینه روابط دوجانبه، چه مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و اقداماتی که به منظور نزدیک‌تر کردن مواضع دو کشور در حال انجام گرفتن هستند.

روابط چین و ایران

او در پاسخ به سوالی درباره روابط چین و ایران، مبنی بر این که با توجه به اظهارات وزارت تجارت چین پس از امضای قرارداد همکاری ۲۵ ساله با ایران که گفته بود پکن تلاش خواهد کرد از توافق هسته‌ای حفاظت و از منافع مشروع روابط چین-ایران دفاع کند، پکن تا چه اندازه در این راستا پیش رفته است و دو کشور در چه زمینه‌هایی همکاری می‌کنند، گفت: روابط جمهوری اسلامی ایران و چین اسراتژیک است و عمق دارد. چین به عنوان یک کشور بزرگ آسیایی و قدرتی بزرگ در جهان، چندین سال است که روابطی بسیار خوب و استراتژیکی با جمهوری اسلامی ایران دارد. چین از منظر اقتصادی، شریک تجاری اول ایران است و پروژه‌های زیادی را از طریق سرمایه‌گذاری در ایران انجام داده است.

نادری افزود: از طرفی، مواضع دو کشور هم‌گرایی قابل توجهی در سطح بین‌المللی دارد و نمونه بارز آن، مخالفت دو کشور با سیاست یک‌جانبه‌گرایی و به کار بردن دیپلماسی تهدید و اجبار علیه دیگر کشورهاست. از این جهت، بر اساس پیشینه روابط خوب، سال گذشته، یک سند جامع استراتژیک تحت عنوان « برنامه جامع همکاری ۲۵ ساله‌» میان دو کشور امضا شد. دلیل اصلی وجود این تفاهم‌نامه ایجاد همکاری بلند مدت میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین و ارتقای روابطشان در جهت یک شراکت جامع استراتژیک است.

سفیر کشورمان در یونان با اشاره به این که این تفاهم‌نامه شامل همکاری دو کشور در زمینه‌های متعدد است و اجرای آن پس از سفر اخیر وزیر امور خارجه ایران به چین اعلام شد، بیان کرد: امیدواریم اجرایی شدن این برنامه افق‌های جدیدی در همکاری و روابط استراتژیک میان دو کشور بگشاید.

وضعیت سوریه

این دیپلمات ارشد ایران در بخش پایانی گفت‌وگویش با روزنامه گریک سیتی تایمز، در پاسخ به این سوال که موضع ایران در قبال وضع منطقه‌ای سوریه چیست، اظهار کرد: ما بارها گفته‌ایم استقلال و تمامیت ارضی سوریه باید از سوی تمام کشورها مورد احترام قرار گرفته و به رسمیت شناخته شود.

ما بر این باوریم که راهکار حل‌وفصل بحران سوریه تنها از طریق عدم مداخله ،همچنین با در نظر گرفتن واقعیت سوریه و به رسمیت شناختن دولت قانونی این کشور امکان‌پذیر خواهد بود. در کنار این‌ها، گفتمان، رایزنی‌ و مصالحه میان گروه‌های متعدد سوری برای دست‌یابی به توافق میان آن‌هاست.

نادری با اشاره به حضور «نیروهای مداخله‌جوی غربی و برخی متحدانشان در منطقه» در خاک سوریه، گفت: آن‌ها پس از ۱۲ سال جنگ، خون‌ریزی و تخریب زیرساخت‌های سوریه، اگرچه نتوانستند نظام سیاسی این کشور را تغییر دهند، خسارت زیادی را به مردم سوریه و منطقه وارد آوردند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید