سفر فرا دولتی رئیس مجلس ایران به روسیه؛ قالیباف در سفر به مسکو حامل چه پیامی خواهد بود؟

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ ۱۲:۵۵
    کد خبر :782429

رسانه‌ها از سفر محمد باقر قالیباف به مسکو، دیدار او با ولادیمیر پوتین و انتقال پیامی از جانب تهران به کرملین خبر داده‌اند؛ تا پیش از این چنین پیام‌هایی توسط وزارت خارجه یا علی اکبر ولایتی انتقال داده می‌شد.

«بازتاب»؛ آرش صفار– بر اساس آنچه که در رسانه ها منتشر شده قرار است محمد باقر قالیباف- رئیس مجلس شورای اسلامی سفری به روسیه داشته باشد. برخی رسانه‌ها، مدعی شده‌اند که وی در این سفر حامل پیامی از جانب تهران به کرملین خواهد بود.

این خبر در شرایطی منتشر شده است که در روزهای اخیر برخی اخبار از اختلاف میان ایران و روسیه در سوریه مطرح شده بود.

از محتوای این پیام احتمالی اطلاعی در دسترس نیست؛ همچنین دفتر رئیس مجلس هم در این رابطه و اصل سفر اظهار نظری نداشته است.

پیش‌تر، در جریان سفر رئیس کمیته روابط خارجی دومای دولتی روسیه به تهران، از قالیباف برای سفر به مسکو دعوت شده بود؛ این سفر که قرار بود در آذر ماه انجام شود، به علت تغییر سطح دیدارها و قطعی نشدن زمان دیدار با ولادیمیر پوتین، به تعویق افتاد.

قرار بر این است که با هدف رعایت پروتکل‌های بهداشتی، قالیباف در تهران و مسکو آزمایش کرونا بدهد و در صورت عدم ابتلا به کرونا، با پوتین دیدار داشته باشد.

معلوم نیست که محتوای پیام تهران چیست و چرا این پیام در شرایطی که محمد جواد ظریف، چند روز پیش به روسیه رفته بود، توسط او به اطلاع کرملین نرسیده است.

نکته دیگر اینکه ظریف در سفر اخیر به مسکو با پوتین دیدار نداشت و تنها به صورت تلفنی با او صحبت کرده است.

از سوی دیگر، حتی در مواردی که پیام‌های تهران به مسکو از طریق وزارت امور خارجه منتقل نمی‌شد، معمولا علی اکبر ولایتی، مشاور رهبر انقلاب در امور خارجی این مسئولیت را عهده‌دار می‌شد.

به هر حال دیدار آتی قالیباف و انتقال پیام تهران به مسکو را باید جدی و چه بسا حاکمیتی توصیف کرد که از حدود و اختیارات دولت فعلی فراتر است.

این سفر و انتقال پیام با آغاز دولت جو بایدن در آمریکا همزمانی نسبی یافته و به همین دلیل این حتمال نیز وجود دارد که تهران می خواهد در مورد آینده مناسبات با غرب با مسکو رایزنی و تبادل نظر داشته باشد.

به هر صورت باید منتظر ماند و دید فرجام این سفر مهم چه خواهد بود و پیامدهای آن در آینده نزدیک و بلند مدت تعاملات منطقه ای و فرامنطقه ای ایران چگونه نمایان خواهد شد؟

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. اشتا گفت:

    نوکر مخصوص پوتین.

دیدگاهتان را بنویسید