سرگیجه مردم بابت واکسن کرونا؛ بالاخره به این ملت واکسن رایگان کرونا می دهید یا خیر؟

    کد خبر :804234

از زمان شیوع ویروس کرونا در ایران بیش از یک سال گذشت و در همه این مدت نه تنها تلاش ها برای مقابله موثر با این ویروس نتیجه بخش نبوده، بلکه شرایط کشور همچنان بحرانی است؛ فضایی غم انگیز و رعب آور که برخی عقیده دارند تنها راه عبور از آن تزریق سراسری واکسن کروناست و باید هر چه سریعتر به این سمت حرکت کنیم.

«بازتاب»؛ آرش خداپرست– با اینکه در ماه های گذشته محدودیت های فراوانی در مناطق مختلف کشور برای مقابله با ویروس کرونا اعمال و بابت این مهم خسارت های سنگینی به شهروندان به ویژه کسبه و اصناف وارد شد، اما هنوز روند مقابله با این ویروس رضایت بخش نیست.

این را می توان از آمار و ارقام شمار مبتلایان و قربانیان ویروس کرونا در کشور متوجه شد که در هفته های گذشته دوباره صعودی شد و متولیان امر را نیز ناگزیر کرد تا برای عبور از این شرایط اقدام به اعمال محدودیت های بیشتری چون ممنوعیت تردد، تعطیلی اصناف و… کنند.

بررسی ها نشان می دهد در حال حاضر ۳۰۱ شهر در وضعیت قرمز، ۹۵ شهر در وضعیت نارنجی، ۴۵ شهر در وضعیت زرد و ۷ شهر در وضعیت آبی قرار دارند. همچنین بر اساس اطلاعیه مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت از ظهر دیروز تا ظهر امروز و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۱۸ هزار و ۲۳۰ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شده که ۲۹۱۲ مورد بستری شدند. با احتساب این افراد، مجموع آمار مبتلایان قطعی در کشورمان به دو میلیون و ۳۷۷ هزار و ۳۹ تن رسید.

متأسفانه در ۲۴ ساعت اخیر نیز، ۳۷۴ تن از مبتلایان جانشان را از دست داده‌اند؛ بنابراین، تا ظهر امروز (شنبه)، آمار جان باختگان این بیماری در کشورمان به ۶۹ هزار و ۱۲۰ تن رسیده است.

بر این اساس مشاهده می شود که علی رغم اعمال محدودیت هایی چون تعطیلی گسترده اصناف در اکثر شهرهای کشور و ممنوعیت تردد شبانه و نیز ممانعت از سفرهای غیر ضروری، روند گسترش ویروس کرونا در کشور همچنان نگران کننده است؛ موضوع مهمی که به واسطه عدم رعایت بسیاری از پروتکل ها از سوی شهروندان و نیز ازدحام جمعیت در برخی فضاها مثل سیستم حمل و نقل عمومی و… اجتناب ناپذیر است.

در چنین شرایط اسفناکی، بسیاری از کارشناسان و متخصصان عقیده دارند که تنها راه برون رفت از این بحران تزریق سراسری واکسن کروناست و جز این نمی توان راه موثر دیگری برای مقابله با کرونا یافت. چرا که راه های دیگر به دلیل عدم اجرای صد در صدی همواره با شکست رو به رو می شوند.

با این وجود اما اخبار و اطلاعاتی که پیرامون نحوه و زمان تزریق واکسن کرونا در ایران از مبادی رسمی منتشر می شود، نه تنها چندان امیدوار کننده نیست، بلکه اساساً به آشفتگی اوضاع و اصطلاحاً سرگیجه عمومی بدل شده است.

به این خاطر که در طول ماه و هفته های گذشته مسئولان مربوطه بارها سخن و موضع خود را در مورد زمان و نحوه تزریق واکسن کرونا تغییر داده اند و بر اساس تجربه حتی ضمانتی وجود ندارد که سخن امروز آنها در آینده نزدیک نقض نشود!

این نکات را از آن جهت مورد تأکید قرار می دهیم که می دانیم مسئولان و متولیان تهیه و تولید واکسن کرونا در ایران در ابتدای امر می گفتند که طرح واکسیناسیون کرونا در ایران کاملاً رایگان خواهد بود، اما مدتی بعد خبری منتشر شد که ناظر بر پولی شدن واکسن کرونا گروه ها بود.

دوباره مدتی بعد موضوع پولی بودن واکسن کرونا تکذیب شد اما پس از مدتی دوباره اعلام شد که واکسن کرونا برای اقشار آسیب پذیر رایگان است اما برای افرادی که در این گروه ها قرار ندارند، رایگان نخواهد بود.

در همین رابطه چندی پیش و پس از موافقت صریح رئیس جمهور با واردات واکسن کرونا توسط بخش خصوصی محمود واعظی، رئیس دفتر حسن روحانی تأیید کرد که رئیس‌جمهور اجازه واردات واکسن بدون نوبت و اولویت را با ارز نیمایی و از طریق شرکت‌های خصوصی برای عرضه آزاد و پولی صادر کرده است.

او تأکید کرد که این واکسن‌ها قرار است برای «افرادی که نمی‌خواهند صبر کنند تا نوبتشان شود» وارد شود. این گفته ها درحالی مطرح شد که تاکنون مجموع واکسن‌های تزریق‌شده به گفته سخنگوی سازمان غذا و دارو تقریباً ۷۰۰ هزار دوز است و وزارت بهداشت تاکنون حتی نتوانسته واکسیناسیون کادر درمان ، پزشکان و پرستاران را به صورت کامل به انجام برساند.

علی رغم این گفته های مسئول دفتر رئیس جمهور سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت پولی شدن واکسن را تکذیب کرد و اظهار داشت: در حال حاضر جایی در کشور که واکسن پولی به مردم تزریق کند، وجود ندارد و همه افراد گروه هدف به ترتیب و به صورت رایگان واکسینه می‌شوند.

مستند به آنچه مورد اشاره قرار گرفت، مشاهده می کنیم که آرام آرام فضا به سمتی می رود که از قرار معلوم واکسن کرونا تنها برای اقشار آسیب پذیر رایگان و برای دیگر افراد جامعه پولی شود، البته حتی در این باره نیز به واسطه تکذیب ها با قطعیت نمی توان سخن گفت!

این موضوع زمانی به صورت جدی تر مطرح می شود که بدانیم مسئولان ارشد اجرایی کشور چراغ سبزهای لازم را برای واردات واکسن کرونا به بخش خصوصی داده اند و احتمال زیاد واکسنی که توسط بخش خصوصی به کشور وارد خواهد شد بدون یارانه و یا نرخ دولتی و به صورت آزاد در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.

ناگفته نماند همه این مسائل در حالی است که از آنسو می بینیم هنوز در مورد زمان، کمیت و کیفیت واردات حداکثری واکسن کرونا و نیز نحوه آغاز تزریق سراسری آن به شهروندان اطلاعات دقیق و دست اولی وجود ندارد؛ موضوع مهمی که ما را نگران می کند حتی همین واکسن پولی نیز در کوتاه مدت و به صورت سراسری به مرحله تزریق نرسد!

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید