سرنوشت مبهم سپرده ۵ میلیاردی مشترکین «بیدود»

    کد خبر :662390
سرنوشت مبهم سپرده ۵ میلیاردی مشترکین «بیدود»

بیش از یک ماه است که دوچرخه‌های بیدود از سطح شهر جمع آوری شده‌اند و سرنوشت سپرده ۵ میلیاردی ۳۲ هزار کاربر شرکت بیدود در هاله‌ای از ابهام قرار دارد زیرا هنوز تداوم یا توقف سرویس‌دهی این دوچرخه‌ها نامشخص و در انتظار نتیجه مذاکرات با شهرداری تهران است.

 

مرداد سال گذشته بود که دوچرخه‌های نارنجی‌ رنگ با اسم «بیدود» مهمان پایتخت شدند و فعالیتشان از آذرماه همان سال به طور رسمی آغاز شد. افراد علاقمند به استفاده از این دوچرخه‌ها می‌توانستند با نصب اپلیکشین بیدود روی تلفن همراه خود و پرداخت مبلغ 159 هزار تومان به عنوان سپرده، اشتراک دریافت کرده و از دوچرخه‌ها استفاده کنند.

 

اما درست زمانی که استفاده از دوچرخه‌های بیدود بین شهروندان تهرانی بیشتر شد، با اعلام خبر ناگهانی افزایش نرخ بنزین و آغاز اغتشاشات، دوچرخه‌ها نیز در چشم برهم‌زدنی از سطح شهر جمع شدند و طولانی شدن غیبت آنها، مردم و اصحاب رسانه را نسبت به این موضوع حساس کرد و چند پرسش مطرح شد؛ نخست اینکه علت جمع‌آوری دوچرخه‌ها چه بوده است، آیا این دوچرخه‌ها به سطح شهر بازمی‌گردند یا خیر و پرسش سوم اینکه تکلیف هزینه‌ پرداختی مشترکین بیدود چه خواهد شد؟

 

اگرچه برخی از مسئولان و مدیران شهری، علت جمع‌آوری دوچرخه‌ها را مرتبط با ناآرامی‌های بعد از گران شدن بنزین می‌دانستند اما حناچی شهردار تهران اعلام کرد موضوع نچرخیدن چرخ اقتصادی شرکت بیدود بوده است. با این حال رضا باقری، رئیس هیئت‌ مدیره بیدود با حضور در یک برنامه تلویزیونی شبکه افق، گفت: موضوع ورشکستگی شرکت درست نیست و همین هفته مراسم افتتاح دوچرخه‌های بیدود در شیراز را در پیش داریم بنابراین شرکت پابرجاست و همزمان با سه شهر دیگر وارد عقد قراداد و انعقاد تفاهم‌نامه شده‌ایم.

 

این در حالی است که یعقوب آزاده‌دل مدیر سیستم حمل و نقل پاک شهرداری تهران به خبرنگار تسنیم، گفت: بالا رفتن هزینه‌های شرکت، قطعی اینترنت در ایام ناآرامی‌ها و اغتشاشات اخیر و همچنین آلودگی هوا دست به دست هم داد تا فعالیت آنها مقرون به صرفه نباشد!

 

وی درباره تمایل شرکت بیدود برای خرید سهام این شرکت توسط شهرداری تهران نیز اظهار کرد: شهرداری هنوز تصمیم نهایی نگرفته و معلوم نیست که سهام شرکت بیدود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خریداری کند یا خیر ولی جلساتی بین شهرداری با شرکت بیدود برگزار شده که نتیجه مشخص نیست و جمع‌بندی صورت نگرفته است چرا که سناریوهای مختلفی درباره این پروژه مطرح است در عین حال شهرداری آماده مشارکت با شرکت‌های دیگری است که تمایل به فعالیت در این زمینه دارند.

 

یوسف حجت سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز با اشاره به مشکلات مالی شرکت بیدود، گفت: شرکت بیدود اعلام کرده به طور میانگین روزانه از هر دوچرخه یک یا دو مرتبه استفاده می‌شده در حالی که باید روزانه هفت الی هشت بار از آنها استفاده شود تا برای شرکت صرفه داشته باشد.

 

حسین قاسمی نایب رئیس هیئت مدیره بیدود نیز در برنامه‌تلویزیونی مذکور در پاسخ به اینکه اعلام شده اغتشاشات، علت جمع‌آوری دوچرخه‌ها بوده و در حال حاضر دوچرخه‌ها کجا هستند، اظهار کرد: هم اکنون دوچرخه‌های بیدود در پارکینگ‌ها هستند و در حال انجام کارهای زیرساختی و همچنین عقد قرارداد با شهرداری تهران هستیم. در مقطعی که ناآرامی‌ها ایجاد شد نیز تصمیم گرفتیم به امور زیرساختی بپردازیم.

 

وعده شهردار تهران برای پرداخت یارانه استفاده از دوچرخه‌های بیدود به شهروندان

 

با اظهارات مطرح شده می‌توان به این نتیجه رسید که اگرچه این شرکت ورشکست نشده اما مشکلات مالی یا به نوعی مقرون به صرفه نبودن هزینه و درآمد، مسئله‌ای است که بیدود را وادار به توقف فعالیت کرده و ناآرامی‌های اخیر فرصتی شد تا این شرکت برای ادامه فعالیت خود فکری کند و خواستار حمایت شهرداری شود. بااین حال در شرایطی که اما و اگرها درباره دوچرخه‌های بیدود بی سرانجام مانده صحبت از وعده‌هایی از سوی حناچی شهردار تهران به میان آمده است؛ قاسمی رئیس هیئت مدیره بیدود در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد شهردار تهران قول داده تا با پرداخت یارانه‌ای به شهروندان به استفاده هرچه بهتر مردم از این سرویس کمک کنند اما این موضوع چندان به مذاق برخی از بهشت‌نشین‌ها خوش نیامده است.

 

بهاره آروین عضو هیئت رئیسه شورای شهرتهران در واکنش به این موضوع در جلسه روز گذشته این شورا، اظهار کرد: شهردار تهران هفته گذشته، علت توقف فعالیت بیدود را نچرخیدن چرخ اقتصادی آن عنوان کرده و از ضرورت حمایت شهرداری تهران در این خصوص سخن گفته‌ است؛ سخنانی که نه فقط برخلاف سیاست تصریح شده معاونت ذیربط در زمان آغاز به کار سامانه‌ دوچرخه‌های اشتراکی بیدود است که مبنی بر صرف هیچ‌گونه هزینه از طرف شهرداری تهران بود؛ بلکه در تضاد با منطق عقل سلیم هم قرار دارد. به جای اینکه شرکت مذکور بابت نقض تعهدات و آسیب جدی به اعتماد شهروندان نسبت به شهرداری تهران مجازات شود، صحبت از ارائه یارانه اختصاصی می‌شود.

 

آروین تصریح کرد: متاسفانه رویکرد ارائه یارانه به این شرکت در حد حرف و سخن هم باقی نمانده و گزارش‌های مستندی درباره ارایه طرح‌های مبتنی بر یارانه به این شرکت دریافت شده است و موضوع آن‌قدر جدی شده که این شرکت اخیرا پیامکی را برای استفاده‌کنندگان از سامانه دوچرخه‌های اشتراکی ارسال کرده است مبنی براینکه در حال مذاکره با شهرداری تهران هستیم تا یارانه دریافت کنیم.

 

وی ادامه داد: به شهردار تهران تذکر می‌دهم که پرداخت هرگونه وجهی از بودجه شهرداری باید طبق ردیف‌های بودجه مصوب شورا باشد و در زمینه توسعه دوچرخه‌سواری نیز مصوبات شورا عمدتا بر تقویت زیرساخت‌ها، ایجاد مسیرها و توسعه فرهنگ دوچرخه‌سواری تأکید دارد. حتی اگر بنا باشد لایحه‌ای در خصوص پرداخت یارانه برای استفاده از دوچرخه ارسال و مصوب شود، این یارانه باید به صورت شفاف، عادلانه و در فضای رقابتی و به دور از هرگونه تبعیض و رانت ویژه و انحصاری به یک شرکت خاص باشد.

 

سپرده 5 میلیاردی مردم در اختیار شرکت بیدود

 

یکی دیگر از موضوعاتی که در جریان توقف فعالیت دوچرخه‌های بیدود مطرح شده مربوط به هزینه پرداختی مشترکین به شرکت بیدود است؛ این شرکت با 32 هزار کاربر در شهر تهران حدود 4 تا 5 میلیارد تومان از پول شهروندان را به عنوان ودیعه در اختیار دارد و در وضعیت پیش آمده سوال این است که تکلیف سپرده‌های شهروندان چه می‌شود؟

 

بهاره آروین عضو هیئت رئیسه شورای شهر با بیان اینکه برآورد می‌شود بین 4 تا 5 میلیارد تومان پول شهروندان به عنوان ودیعه در دست شرکت متولی است، گفت: از روز توقف فعالیت، حتی یک ریال هم به کسی بازگردانده نشده و تعجب‌آور اینکه بخش مربوط به درخواست عودت ودیعه هم غیرفعال شده است. حال آنکه اپلیکیشن بیدود در زمان عضویت به افراد اعلام کرده بود در صورت درخواست، حداکثر تا 20 روز وجه اخذشده را به آنها باز می‌گرداند!

 

اگر قرار باشد تهران را ترک کنیم وجه مشترکین را به حسابشان واریز می‌کنیم

 

اما ظاهرا تعیین تکلیف سرنوشت سپرده چند میلیاردی شهروندان زمانی مشخص می‌شود که نحوه فعالیت یا تداوم سرویس‌دهی این شرکت به شهروندان تهرانی مشخص شود زیرا قاسمی نایب رئیس هیئت مدیره بیدود با بیان اینکه وجوه مشترکین بیدود به عنوان سپرده در اختیار شرکت است، در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه در صورت ادامه یافتن کش‌مکش شهرداری و شرکت بیدود، سرنوشت سپرده مردم چه خواهد شد، گفت: اگر قرار باشد شهرداری به مردم یارانه‌ای نپردازد و ما تهران را ترک کنیم، وجه مشترکین به حساب آنها واریز خواهد شد اما در حال حاضر کارهای زیرساختی ما رو به اتمام است و آماده عقد قرارداد با شهرداری هستیم.

 

به گزارش تسنیم، بنابراین مشترکین بیدود باید منتظر باشند تا نحوه فعالیت شرکت مشخص شود، چنانچه قرار بر خدافظی با بیدود باشد، طبق اظهارات مدیران این شرکت، وجه ودیعه به مشترکین بازگردانده می‌شود در غیر این صورت نیز استفاده از سرویس آنها برای شهروندان ولی احتمالا با شرایطی جدید ادامه خواهد یافت.

 

اگرچه قاسمی نایب رئیس هیئت مدیره بیدود اعلام کرده که «پایان فعالیت بیدود حقیقت ندارد و دوباره فعالیتمان را ازسرخواهیم گرفت» و این جمله روزنه‌ امیدی برای کسانی است که به استفاده از این سرویس علاقمند شده‌اند ولی به نظر می‌رسد این گره تنها به دست مسئولان مدیریت شهری بازخواهد شد. حال وقت آن رسیده است تا مسئولانی که شعار سه شنبه‌های بدون خودرو سر می‌دهند و سخن از ایجاد شرایطی برای ترغیب مردم به استفاده از دوچرخه مطرح می‌کنند، هرچه زودتر تکلیف این پرونده را تعیین کنند. حالا باید دید حمایتی که مسئولان شرکت بیدود از شهرداری انتظار دارند به کجا ختم خواهد شد و شهرداری تهران به تداوم این طرح که رو به گسترش بود، چقدر بها می‌دهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید