سرمایه گذاران بورس باید سود و زیان را با هم بپذیرند

    کد خبر :739702

رئیس سازمان بورس از راه انداری نرم افزار ملی معاملات توسط دانشگاه تهران تا 5 سال آینده خبر داد و گفت: اعتماد در بازار سرمایه خط قرمز ماست و فردی که وارد بورس می شود، میداند که نوسان و سود و زیان در کنار هم است.

حسن قالیباف اصل صبح امروز در پانزدهمین نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: خرید و فروش سهام بر اساس هوش مصنوعی در حال حاضر فقط برای بازارگردانان در حال انجام است، ولی در بحث هسته معاملات نمی توانیم از هوش مصنوعی استفاده کنیم.

وی ادامه داد: در کوتاه مدت باید اقداماتی برای نرم افزار معاملات انجام شود که در این خصوص قراراست نرم افزار کمکی استفاده کنیم که به دو الی سه ماه زمان نیاز است. در میان مدت نیز برای خرید نرم افزار معاملات در حال پیگیری هستیم اما در برنامه های بلند مدتی که در نظر گرفته شده، شرکت فناوری بورس با دانشگاه تهران قراردادی در خصوص نرم افزار ملی معاملات منعقد کرده طی ٥ سال این نرم افزار آماده شود و بخشی از این نرم افزار تا آذر و دی ماه سال جاری تست خواهد شد.

درخواست تأمین مالی دو شرکت از طریق بورس

رئیس سازمان بورس با تأکید بر اینکه خط قرمز ما در بازار اعتماد مردم است، خاطر نشان کرد: اگر این اعتماد از بین رود، مردم پولهایشان را در خانه نگه می دارند، بنابراین ایجاد اعتماد و حفظ آن خیلی مهم است. همچنین در خصوص تامین مالی پروژها نیز اطلاعیه داده ایم تا شرکت عام پروژه تأسیس و سپس اجازه پذیره نویسی پروژه ها در بازار سرمایه را به آنها می دهیم.

قالیباف تصریح کرد: در سال جاری در بازار سرمایه این آمادگی برای پذیره نویسی ایجاد شد ولی در این حوزه اعتماد نقش مهمی دارد تا مردم بتوانند پاپیش بگذارند. اینکه یک پروژه نیمه تمام توجهی به آن نشود موضوع مهمی است که باید شرکتها در نظر بگیرند. تا کنون یک شرکت با 10 هزار میلیارد تومان تامین مالی، در خواست خود را ارائه کرده و مورد دیگر نیز درخواست یک پالایشگاه است که در حال انجام است. بنابراین ما امادگی انجام این کار را داریم.

وی در خصوص آموزش نیز گفت: آموزش سرمایه گذار سالهاست در بازار سرمایه در حال پیگیری است و فردی که به درگاه معاملاتی وارد می شود حتما آموزش دیده است. همچنین اگر وارد سایتهای سازمان بورس شوید نیز موارد آموزشی قابل مشاهده است. بنابراین آموزش در بازار سرمایه زیاد است. اما اعتقاد دارم صدا و سیما خیلی وارد این حوزه نشده است .

رئیس سازمان بورس با بیان اینکه در خصوص آموزش از هر ابزاری که در اختیار بازار سرمایه بوده، برای این کار استفاده شده است، افزود: سرمایه گذاری که وارد بورس می شود حتما آموزش دیده و پذیرفته که سود و زیان این بازار برای خودش است و بازار پر ریسکی است. اینجا یک بازار سازمان یافته است و بنابراین هر فردی که وارد می شود مسئولیت آن را پذیرفته است که سود و زیان در کنار هم است.

قالیباف اظهار داشت: بازار سرمایه فقط سهام نیست، بخشی از آن سهام است و باید تصمیم بگیرد که ضرر نیز در سهام وجود دارد. در ضمن سهام صندوق هایی وجود دارد و مردم می توانند برای ریسک کمتر وارد این بخش شوند، بنابراین در مورد ریزش احتمالی نیز باید بگویم ذات بازار افت و خیز است و سرمایه گذار با این علم وارد شده است.

* انتشار اولین اوراق بدون ضامن توسط فولاد مبارکه

رئیس سازمان بورس با درخواست از خوانساری برای برگزاری جلسه ای برای حل مشکلات شرکتهای سرمایه گذاری، ادامه داد: امسال پروژه هایی که وارد بورس می شوند برای اولین بار بر اساس مصوبه ای که گرفته شده، انتشار اوراق بدون ضامن را پیگیری کرده ایم و شرکت فولاد مبارکه نخستین درخواست را ارائه کرده است.بنابراین این ظرفیت در بازار سرمایه وجود داشته و امیدواریم شرکتهای عضو اتاق بازرگانی از آن استفاده کنند.

وی در خصوص دارایی فکری نیز تصریح کرد: دارایی فکری به صورت مستقل قابل معامله است زیرا در این حوزه یا باید منجر به سود یا رشد سود شود و واقعیت این است که در پذیرش شرکتها، ممکن است در شرکتی مالکیت فکری وجود داشته باشد و بر همین اساس بنده از فرابورس درخواست کردم دو تابلو برای چنین شرکتهایی ایجاد کند که در حال پیگیری است.

قالیباف افزود: شرکتی که سوداور است می تواند در تابلوهای شرکت بورس و تابلو های فعلی فرابورس معامله شود، اما شرکتی که سود آور نیست و تحت نظر هستند نیز قرار است در دو تابلوی جدید که در فرابورس راه اندازی می شود، وارد شوند ایجاد شود و تنها افراد حرفه ای تنها معامله انجام دهند، بنابراین امیدواریم این دو تابلو به زودی راه انداری شود.

این مقام مسئول گفت: بیشترین شفافیت در بازار سرمایه است و هر جا تعارض منافع باشد سعی می کنیم آن را مدیریت کنیم، زیرا خط قرمز بخش خصوصی و دولتی اعتماد مردم است. اینکه یک فردی پول مردم را بگیرد و نکول شود اعتماد مردم را خدشه دار می کند . بنابراین هر جا دولت توانست تامین مالی بهتری داشته باشد، مشکلی نیست.

وی با اشاره به سهام ممتاز و ظرفیتی که از این طریق ایجاد شده، اظهار داشت: در سال جاری بر اساس مصوبه ای که گرفته شده، قرار است شرکتهایی که پیش از این در حسابرسی شفاف نبوده و یا دو دفتری بودند برای ورود به بورس، گذشته آنها تأثیری در پذیرششان نداشته باشد و از زمان ورود به بورس می توانند حساب های شفاف و مالیات پرداخت کنند.

قالیباف با بیان اینکه به دنبال ترغیب شرکتها هستیم و بازار رقابتی یعنی بورس و اگر مشکلی نیز هست ، باید حل شود، خاطر نشان کرد: در خصوص ورود شرکتهای استارتاپ نیز قرار است در دو تابلوی جدید فرابورس که گفته شد، به این موضوع کمک شود. اما در خصوص افرایش سرمایه، در سازمان بورس هر شرکتی در خواست دهد طی 5 روز رسیدگی می شود .

به گزارش ایران جیب،وی در پایان تأکید کرد: ابزاری که برای الزام به افزایش سرمایه شرکتها وجود ندارد و باید از بازار سرمایه در حد خودش انتظار داشته باشیم، بورس و فرابورس در سال جاری تفاهم نامه ای با اتاق بازرگانی ایران منعقد کرده که در آن شرکتها مورد ارزیابی اولیه قرا می گیرند که در حال حاضر نرم افزار آن در اختیار بورس و فرابورس قرار گرفته است. همچنین با سازمان ثبت نیز تفاهم نامه ای منعقد کردیم و در حال حاضر ثبت شرکتها راحت تر انجام می شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید