سبقت قیمت لوازم خانگی داخل از جیب مردم و نمونه های خارجی/ آیا واقعاً نظارتی بر قیمت لوازم خانگی داخلی انجام می شود؟

    کد خبر :771243

همزمان با تشدید تحریم ها و افزایش نرخ ارز، قیمت لوازم خانگی به ویژه آن دست از لوازمی که وارداتی بود، به شدت افزایش یافت؛ اتفاقی که بسیاری از شهروندان ایرانی را مجاب کرد برای تهیه نیازهای خود در این بخش اقدام به خرید محصولات داخلی کنند؛ محصولاتی که البته بررسی ها نشان می دهد آنچنان هم ارزان نیستند و بسیاری از شهروندان توان خرید این محصولات را هم ندارند!

به گزارش «بازتاب»، اگر سری به بازار امین حضور یا سایت های اینترنتی فروش لوازم خانگی بزنید با قیمت های عجیب و غریب این محصولات مواجه می شوید، مثلاً قیمت یک دستگاه یخچال و فریزر ایرانی حدود 45 میلیون تومان است.

واقعیت این است که همگام با ممنوعیت واردات لوازم خانگی، قیمت این محصولات در بازار با افزایش چشمگیری مواجه شد و با نوسانات نرخ ارز از ابتدای سال جاری این روند صعودی، تشدید شد.

البته رشد قیمت ها محدود به لوازم خانگی خارجی نمی شود بلکه محصولات ایرانی هم افزایش قیمت زیادی را تجربه کردند، این درحالی است که به گفته مسوولان وزارت صمت، قرار بود که در سالجاری با رشد تولید انواع لوازم خانگی، میزان وابستگی محصولات ایرانی به قطعات خارجی کاهش یافته و قیمت این محصولات هم متعادل شود، اما قیمت لوازم خانگی داخلی طی ماه های گذشته، افزایش قابل ملاحظه ای داشته و همین موضوع به کاهش خرید لوازم خانگی منجر شده است.

به گفته رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی براساس آمارها، فروش این محصولات طی ماه های گذشته در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 50 درصد افت کرده که علت آن هم افزایش و عدم ثبات قیمت‌ کالاهاست.

لوازم خانگی

نگاهی به قیمت برخی لوازم خانگی ایرانی

سوالی که با رصد قیمت های نجومی لوازم خانگی ایرانی با آن مواجه می شویم این است که چرا قیمت این محصولات با وجود کاهش وابستگی به قطعات خارجی سر به فلک می کشد؟

داستان از این قرار است که با ممنوعیت واردات، عرضه لوازم خانگی از سوی واردکنندگان رسمی متوقف شد و همین موضوع موجب کاهش عرضه کالاهای رسمی در بازار و کمبود آن شد، از سوی دیگر تعدادی از تولیدکنندگان داخلی هم با کاهش عرضه کالا به بازار، افزایش قیمت کالاهای تولید داخل را دو چندان کردند.

کارشناسان اقتصادی معتقدند که باید پیش از ممنوعیت واردات لوازم خانگی خارجی ، زمینه برای افزایش توان تولید داخل، فراهم می شد که این اقدام صورت نگرفت، ضمن اینکه نظارت کافی هم بر توزیع محصولات ایرانی انجام نگرفت و برخی تولیدکنندگان داخلی به جای استفاده از فرصت پیش رو ، اقدام به کاهش عرضه کالا به بازار کردند که موجب افزایش قیمت کالاهای ایرانی شد.

در حال حاضر قیمت لوازم خانگی ایرانی نزدیک به قیمت محصولات خارجی شده است و این در حالی است که مسئولان همچنان مردم را به خرید کالای ایرانی ترغیب می کنند.

به عنوان نمونه لوازم خانگی اسنوا که تبلیغ محصولاتش در صدا و سیما و بیلبوردهای خیابانی بسیار به چشم می خورد از آن دسته محصولاتی است که قیمت هایش با برندهای خارجی برابری می کند و در برخی موارد از آن ها هم بیشتر است.

به عنوان نمونه قیمت یخچال و فریزر ساید بای ساید اسنوا مدل S8-2261S حدود سی میلیون و 500 هزار تومان، یخچال و فریزر ساید بای ساید اسنوا مدل SN8-3320SS، چهل و چهار میلیون و 830 هزار تومان و یخچال و فریزر ساید بای ساید اسنوا مدل S8-2352 ، چهل و یک میلیون و 943 هزار تومان در اختیار مشتری قرار می گیرد؛ نرخ هایی که بررسی نشان می دهد چندان با برخی از نمونه های خارجی تفاوتی ندارد.

چرا که می دانیم به نرخ این روزها و به طور مثال یخچال ساید بای ساید بوش KAD80A404  در بازار ایران پنجاه میلیون و 300 هزار تومان،  یخچال بوش مدل Bosch KAG90AW204 Refrigerator سی و هشت میلیون و 300 هزار تومان و یخچال بوش مدل Bosch KSV36VW304 + GSN36VW304 Refrigerator  چهل و هشت میلیون تومان فروخته می شود. آنهم در حالی که این محصولات وارداتی به دلیل تعرفه های سنگین اعمالی قیمتشان در کشور سازنده به مراتب پایین تر است.

شرایط برای دیگر محصولات نیز تقریباً به همین شکل است. مثلاً قیمت یک دستگاه ماشین لباسشویی اسنوا مدل SWM-84518 ظرفیت 8 کیلوگرم حدود 14 میلیون و 159 هزار تومان است، یا ماشین لباسشویی اسنوا مدل SWM-84508 ظرفیت 8 کیلوگرم، قیمتی حدود 13 میلیون و 480 هزار تومان دارد، این درحالی است که شما می توانید ماشین لباسشویی نقره ای بوش مدل WAW3256XGC با ظرفیت 9 کیلوگرم را بیست و یک میلیون تومان با احتساب تعرفه های سنگین اعمالی خریداری کنید.

قیمت محصولات سایر برندهای ایرانی هم بالاست به عنوان نمونه یخچال و فریزر دوقلوی هیمالیا مدل NR440ip-HFZN337، بیست و دو میلیون و 800 هزار تومان، یخچال و فریز ساید بای ساید امرسان مدل NRF3292D، 24 میلیون و 600 هزار تومان است.

این موارد زمانی عجیب تر می شود که بدانیم افزایش قیمت محصولات ایرانی طی یکسال گذشته در شرایطی است که حقوق کارگران و کارمندان در این مدت تغییر محسوسی نداشته است.

در این شرایط اگر یک کارگر با حداقل حقوق دو میلیون تومان، قصد خرید یک یخچال و فریزر ایرانی را داشته باشد باید تمام دستمزد خود را به مدت یکسال پس انداز کند تا بتواند یکی از یخچال و فریزرهای برند هیمالیا یا امرسان را خریداری کند و چون قیمت یخچال و فریزرهای برند اسنوا بسیار بالاست، یک کارگر باید تمام حقوق خود را به مدت یک سال و نیم پس انداز کند تا بتواند یک دستگاه یخچال و فریزر اسنوا بخرد. همچنین زوج های جوان نیز با وام ازدواج 50 میلیونی خود نهایتاً می تواند دو یا سه قلم از لوازم خانگی تولید داخل را خریداری کنند.

وضعیتی عجیب و غیر قابل قبول که مشخص نیست نهادهای مسئولی چون سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به آن ورود جدی نمی کنند و برای چرایی این افزایش قیمت ها در بخش تولید داخل اقدام قانع کننده ای انجام نمی دهند؟

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید