سایه کابوس و تراژدی در شبه جزیره کره

    کد خبر :723125

دو سال بعد از آنکه دونالد ترامپ، رییس‌جمهور ایالات متحده امریکا بعد از دیدار با رهبر کره شمالی ادعا کرد از این به بعد مردم منطقه می‌توانند «شب‌ها راحت بخوابند» مقام‌های کره جنوبی وضعیت روابط با کره شمالی را وخیم توصیف می‌کنند و رهبران کره شمالی از آمادگی نظامی برای مقابله با طرف جنوبی خبر می‌دهند. کیم یو جونگ، خواهر رهبر کره شمالی که هفته پیش دستور قطع تماس‌های مرزی میان دو کره را صادر کرده ‌بود، روز شنبه با صدور بیانیه‌ای به نظامیان کره شمالی برای مقابله با تهدید کره جنوبی آماده‌باش داد و هشدار داد که سئول باید «منتظر صحنه‌های تراژیک در دفتر ارتباط مرزی» باشد. دفتر ارتباط مرزی میان دو کره، دو سال و نیم پیش و بعد از دیدار میان مون جائه این، رییس‌جمهور کره جنوبی با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در مرز دو کشور تاسیس شد.

صحنه‌های تراژیک

کیم یو جونگ، خواهر رهبر کره شمالی در بیانیه خود نوشته است:«بر اساس اختیاراتی که از سوی رهبر ارشد کشور، حزب و دولت به من داده‌ شده است به نیروهای مسلح و وزارتخانه‌های مرتبط دستور می‌دهم که اقدام بعدی در رابطه با دشمن را قاطعانه اجرا کنند.» خانم کیم این دستور را یک هفته پس از آن اعلام می‌کند که تهدید به قطع تماس‌های میان دو کره هم نتوانست جلوی سیل بالون‌های حامل بروشورهای ضد حکومتی از مرز کره جنوبی به شمال را بگیرد. پیونگ ‌یانگ، سئول را متهم کرده است که در جلوگیری از انتشار این تبلیغات و شبنامه‌ها تعلل کرده است. بر اساس بیانیه خانم کیم، اولین گام قطع تمام روابط با مقام‌های کره جنوبی است و به زودی «گام بعدی برداشته خواهد شد.»

به گزارش شهروند، روز یکشنبه، دفتر ریاست‌جمهوری کره جنوبی با انتشار بیانیه‌ای خبر داد که چونگ ایوی یونگ، رییس امنیت ملی این کشور در یک جلسه اضطراری با سران نظامی و وزرای نهادهای امنیتی این کشور، تهدیدهای اخیر کره شمالی را مورد بررسی قرار داده‌اند. وزارت وحدت کره در سئول هم با صدور بیانیه‌ای از پیونگ ‌یانگ خواسته است که به تعهدات خود در توافق‌های پیشین میان دو طرف پایبند باشد. این وزارتخانه تاکید کرده است که کره جنوبی وضعیت جاری میان دو طرف را وخیم ارزیابی می‌کند.

کابوس تیره و تار

روز جمعه وزیر خارجه کره شمالی، ری سو گوون در بیانیه‌ای به مناسبت دومین سالگرد نشست بی‌سابقه رهبر کره شمالی با رییس‌جمهور امریکا در سنگاپور تاکید کرد: «اگر شعاعی از نور امید برای صلح و رونق در شبه جزیره کره باقی مانده بود، امروز به کابوسی تیره و تار بدل شده است.» به گفته این دیپلمات ارشد کره شمالی «مذاکرات چیزی نبود جز یک حربه احمقانه برای اینکه ما را در مذاکرات معطل و از آن به عنوان یک دستاورد برای مسائل سیاسی داخلی و انتخابات در ایالات متحده امریکا استفاده کنند.» دیپلمات ارشد کره شمالی تاکید کرده است:«هرگز دیگر به دستگاه اجرایی ایالات متحده امریکا بسته‌ای پیشنهاد نمی‌دهیم که بتواند از آن به عنوان دستاورد بهره‌برداری کند مگر اینکه امتیازاتی دریافت کنیم. هیچ چیزی از وعده‌های توخالی ریاکارانه‌تر نیست.» ری تاکید کرده است:«هدف کره شمالی ایجاد نیروی قابل اتکا برای مقابله با تهدیدهای بلندمدت از سوی ایالات متحده امریکاست.» خبرگزاری رسمی کره شمالی هم در گزارشی نوشته است که «رابطه شخصی دونالد ترامپ با کیم جونگ اون هیچ بهبودی در شرایط روابط کره شمالی با امریکا ایجاد نکرده است. دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا پیش از این و بعد از دیدار با کیم جونگ اون ادعا کرده‌ بود که دو طرف عاشق یکدیگر شده‌اند.

فشار به سئول برای عدم پیروی از تحریم‌ها

دولت کره جنوبی مدتی است که وعده داده، اقدام به ارسال شبنامه‌های ضد حکومتی از مرز را ممنوع اعلام و علیه عوامل چنین اقداماتی اقامه دعوای قضایی کند. اما این اقدام هنوز پیونگ‌ یانگ را راضی نکرده است. گروهی از تحلیل‌گران معتقدند که پیونگ ‌یانگ این مساله را بهانه‌ای برای افزایش فشار به سئول برای عدم پیروی از تحریم‌های امریکا قرار داده است. پیونگ ‌یانگ از توقف اجرای طرح‌های مشترک تولیدی توافق شده میان کره جنوبی و شمالی بعد از دیدار رهبران دو کشور در سال ۲۰۱۸ ناراضی است و سئول را به اجرای مو به موی تحریم‌های امریکا علیه شمال متهم می‌کند. دو یئون کیم، مشاور ارشد اندیشکده گروه بین‌المللی بحران به الجزیره می‌گوید:«شبنامه‌ها بهانه‌ای برای توجیه افزایش تنش و یک بحران ساختگی هستند تا سئول را وادار به دادن امتیاز به کره شمالی کند. کره شمالی از اینکه تحریم‌های امریکا کاهش پیدا نکرده است و رزمایش‌های مشترک امریکا و کره جنوبی ادامه یافته‌اند، احساس نارضایتی می‌کند. آنها از اینکه سئول هیچ کاری برای تغییر وضعیت انجام نداده است، ناخرسندند و از این کشور می‌خواهند که در گفت‌وگوهای میان پیونگ ‌یانگ و واشنگتن در مورد برنامه هسته‌ای، جانب بی‌طرفی را رعایت کنند.»

قمار شکست ‌خورده ترامپ

پایگاه خبری ان‌بی‌سی در گزارشی با عنوان «از نامه‌های زیبا تا یک کابوس تیره و تار» می‌نویسد که در دومین سالگرد دیدار بی‌سابقه رییس‌جمهور امریکا با رهبر کره شمالی، قمار دونالد ترامپ برای پایان دادن به بحران کره به صورت کاملا روشنی شکست خورده است. ویکتور چا، مشاور پیشین کاخ سفید در دوران ریاست‌جمهوری جورج دبلیو بوش و مشاور ارشد مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی به این پایگاه خبری می‌گوید:«از نظر آنچه به اصطلاح اهداف نشست عنوان شده‌ بود، تاکنون هیچگونه پیشرفتی در رسیدن به آنها ایجاد نشده است. واقعیت این است که مذاکره با کیم جونگ اون همان چیزی بود که ترامپ شخصا تمام سرمایه دیپلماسی خود را روی آن شرط بست.» به گفته این دیپلمات ارشد پیشین «تنها منفعتی که امریکا از این مذاکرات برد این بود که ممکن است جلوی جنگی احتمالی میان ترامپ و کره شمالی را گرفته ‌باشد.»بروس کلینگر، تحلیل‌گر پیشین آژانس اطلاعات مرکزی امریکا هم معتقد است که بر اثر مذاکرات دونالد ترامپ نه تنها از توان هسته‌ای کره شمالی کاسته نشده بلکه به آن افزوده هم شده است. کلینگر می‌گوید:«از آن زمان تاکنون هر آنچه از متون گزارش‌های اطلاعاتی درز کرده به خارج و تصاویر ماهواره‌های تجاری دریافته‌ایم، نشان می‌دهد که کره شمالی تاسیسات تولید مواد شکاف‌پذیر، تولید موشک‌ها و سکوهای متحرک خود را توسعه و بهبود داده است. در این مدت برآورد می‌شود که کره شمالی ۸ کلاهک هسته‌ای یا حتی بیشتر از آن به زرادخانه خود افزوده‌ باشد.» جفری لوییس، کارشناس مسائل عدم اشاعه در موسسه میدلزبوری می‌گوید:«در واقع کره شمالی هرگز حاضر به پذیرش پیشنهاد خلع سلاح نشده ‌بود، آنها مذاکره را پذیرفتند برای اینکه می‌خواستند به ازای تقدیم گزارش‌های خبری مثبت برای کارزار انتخاباتی ترامپ، معافیت‌های تحریمی دریافت کنند.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید