سالمندان ایرانی کمتر از سایر نقاط جهان به استفاده اینترنت می پردازند

    کد خبر :865706

طبق آماری که به تازگی توسط عضو هیأت علمی گروه آموزشی و مرکز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی ارائه شده، چیزی کمتر از ۱۰ درصد از سالمندان ایرانی از فناوری اطلاعات و فضای مجازی استفاده می‌کنند که این در مقایسه با سالمندان اروپایی و آمریکایی بسیار کمتر است.

«بازتاب»؛ مهتاب جهاندار_دکتر یدالله ابوالفتحی ممتاز، محقق حوزه سالمندی اعلام کرده است که کمتر از ۱۰ درصد از افراد بالای ۶۰ سال در ایران از فناوری‌های دیجیتال و فضای مجازی استفاده می‎کنند. این در حالیست که این رقم در اروپا و آمریکا بین ۶۷ تا ۷۰ درصد است. او با تأکید بر برقراری عدالت در استفاده از فضای مجازی و فناوری‌های دیجیتال برای همه سنین، عنوان کرد که زنان و جمعیت سالمند کشور از کمترین امکانات در این زمینه برخوردار هستند.

ابوالفتحی ممتاز اعلام کرد استفاده از امکانات دیجیتال و فضای مجازی منجر به کاهش اختلالات شناختی، کاهش افسردگی و احساس تنهایی خواهد شد و به لیل تأثیر این موضوع بر روی سلامت روانی و اجتماعی سالمندان، امسال شعار روز جهانی سالمند به این موضوع اختصاص داده شده است.

ممتاز آگاهی کم سالمندان نسبت به طریقه استفاده از امکانات دیجیتال، دسترسی کم سالمندان به این امکانات و نگرش مردم و خانواده ها نسبت به استفاده سالمندان از فضای مجازی را اصلی‌ترین دلایل درصد کم سالمندان ایرانی فضای دیجیتال معرفی کرد. او در رابطه با وجود کلیشه‌های منفی فرهنگی در این زمینه گفت:

“متأسفانه بسیاری از خانواده‌های ایرانی براساس نگرش اشتباه، فضای مجازی را مربوط به سالمندان نمی‌دانند و سالمندان نیز براساس این نگرش، برای بیان نیازشان به این امکانات، احساس شرمندگی و خجالت می‌کنند. ضمن آنکه مکان‌هایی برای آموزش سالمندان جهت استفاده از فناوری های دیجیتال و فضای مجازی نداریم، در صورتی که باید بدون توجه به این تفکر اشتباه که سالمندان آموزش پذیر نیستند، آموزش اختصاصی برای سالمندان در این خصوص، پیش بینی شود.”

این متخصص معتقد است که به دلیل هزینه‌بر بودن تأمین امکانات و آموزش سالمندان، خانواده‌ها تمایلی به این موضوع ندارند. او با اشاره به “نسل ساندویچی” فعلی که از دو طرف برای نگهداری کودک و سالمند وظیفه دارد، عنوان کرد که دولت باید آنها را مورد حمایت مادی و معنوی قرار دهد، اما چنین اتفاقی نمی‌افتد.

ممتاز عنوان کرد در کشورهای پیشرفته سالمندان مورد حمایت دولت و خانواده بوده و حتی برخی از کشورها به کارمندان مرخصی مراقبت از والدین اعطا می‎کنند. او اضافه کرد که برخی از کشورها هم با حذف یا کاهش مالیات در خانواده‎هایی که از سالمند نگهداری می‎کنند از این موضوع حمایت می‎کنند. بدین ترتیب سالمند احساس سربار بودن نخواهد داشت و می‎داند که در مقابل مراقبت از او، دولت از خانواده حمایت خواهد کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید