سازهای ناکوکی که از تیم اقتصادی دولت شنیده می شود/ چرا باید نگران ترکیب مدیران اقتصادی دولت باشیم؟

    کد خبر :842651

در شرایطی که بر همگان مبرهن است که مهم ترین چالش کنونی جامعه معضلات اقتصادی است و حل این معضلات به اقدام جدی نیاز دارد، از آنسو تیم اقتصادی دولت جدید دچار آشفتگی نگران کننده ای است؛ رویه ای که بیم آن می رود نه تنها منجر به حل مشکلات اقتصادی کشور نشود، بلکه شرایط را نسبت به گذشته بدتر کند.

«بازتاب»؛ آرش خداپرست-بر خلاف دولت های قبل که روسای جمهور در آنها تلاش می کردند تا تیم اقتصادی خود را متحد و با خط و مشی واحد انتخاب کنند، در دولت جدید مشاهده می شود که آیت الله رئیسی در چینش ترکیب تیم اقتصادی دولت رویه جدیدی را در پیش گرفته و تلاش کرده است تا از تفکر و تجارب مختلف در این زمینه بهره ببرد.

انتخاب احسان خاندوزی به عنوان وزیر اقتصاد، آن هم در شرایطی که وی بیشتر یک چهره دانشگاهی قلمداد می شود و تجربه اجرایی چندانی ندارد از یک سو و از سوی دیگر انتخاب محسن رضایی به عنوان معاون اقتصادی رئیس جمهور و مسئول هماهنگی اقتصادی سران قوا آن هم با تفکر و باورهای اقتصادی منحصر بفرد او در همین راستا قابل تفسیر است.

پیش از اینکه رئیس جمهور، محسن رضایی را به عنوان اقتصادی خود انتخاب کند، گزارش ها حاکی از آن بود که وی تمایل دارد فرهاد رهبر- دیگر اقتصاددان کشورمان را برای این سمت انتخاب کند که با مخالفت معاون اول یعنی آقای مخبر رو به رو شده بود.

با اینکه به واسطه مخالفت و محدودیت ها آقای رئیسی موفق نشد، فرهاد رهبر را به عنوان معاون اقتصادی خود منصوب کند ولی روز گذشته خبر رسید که ایشان آقای رهبر را به عنوان دستیار اقتصادی خود منصوب کرده اند.

هرچند هنوز رئیس بانک مرکزی دولت جدید انتخاب نشده اما برخی اخبار حکایت از آن دارد که رئیس جمهور بنا دارد فعلاً با آقای اکبر کمیجانی- رئیس بانک مرکزی در ماه های پایانی دولت دوازدهم رسالت های بانک مرکزی را به پیش ببرد.

از سوی دیگر نیز ما در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شاهد انتخاب حجت الله عبدالملکی به عنوان وزیر هستیم که او نیز یک اقتصاددان با باورها و اندیشه های منحصر بفرد قلمداد می شود و در رأس یکی از وزارتخانه های مهم و به نوعی اقتصادی دولت قرار گرفته است.

در وزارت صمت نیز به عنوان یکی دیگر از نهادهای موثر شاهد قرار گیری سیدرضا فاطمی امین به عنوان وزیر هستیم که تجربیات و باورهای نسبتاً متفاوتی با تیم اقتصادی کنونی رئیس جمهور در پیش برد امور اجرایی دارد.

از سوی دیگر نیز در مقام معاون اولی، آقای محمد مخبر فعالیت می کند که برخی اخبار و حواشی گویای ایجاد اختلافات جدی میان او با محسن رضایی به عنوان معاون اقتصادی رئیس جمهور است؛ معاونی که قبلاً نیز شنیده بودیم با انتصاب فرهاد رهبر به عنوان معاون اقتصادی مخالفت کرده بود.

با شرایطی که مورد اشاره قرار گرفت، مشاهده می شود که اکنون در بدنه اجرایی و به صورت مشخص تیم اقتصادی رئیس جمهور وزنه های اقتصادی تحصیلکرده و با سوادی قرار گرفته اند که هرکدام باور، اندیشه و برنامه های نسبتاً مجزایی برای حل معضلات اقتصادی کشور در سر دارند و برخی از آنها نیز قبلاً به این باورها صراحتاً اشاره کرده بودند.

بر اساس این توضیحات این نگرانی وجود دارد تیم اقتصادی دولت سیزدهم علی رغم توان و تخصص نسبتاً مطلوبی که در هرکدام از آنها سراغ داریم به واسطه اختلافات درونی به ویژه در حوزه اجرا، موفق به پیشبرد مطلوب امور اقتصادی نشوند و در نهایت کشور را با چالش های جدی تری در حوزه اقتصاد رو به رو کنند.

هرچند مدیریت و هماهنگ سازی این تیم متفرق چندان آسان به نظر نمی رسد، اما همچنان این امید وجود دارد که رئیس جمهور بتواند با درایت و هوشمندی و درک این تهدید در انجام آن موفق باشد و اجازه بروز اختلافات جدی که توان مدیران ارشد اقتصادی دولتش را خنثی خواهد کرد، ندهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید