وقتی سازمان نظام پزشکی هم سنگ سلبریتی ها را به سینه می زند/ اولویت بندی عجیب یک مقام مسئول برای تزریق واکسن کرونا

    کد خبر :787069

افزایش حرف و حدیث ها پیرامون تزریق واکسن کرونا و نقش آن در حفظ ایمنی شهروندان در برابر ویروس کرونا، حالا بسیاری را به تکاپو انداخته تا در قالب صنف و رده های مجزا برخی گروه های خاص را در اولویت دریافت واکسن و در کنار کادرهای درمانی قرار دهند؛ رویه ای غیر قابل تصور که درخواست مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی در همین راستا قابل تحلیل و ارزیابی است.

«بازتاب»؛ آرش خداپرست– حسین کرمانپور مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی طی روزهای اخیر در نامه ای به کیانوش جهانپور رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نوشت: در مبارزه با همه گیری کرونا یکی از شعارهای اصلی که همه ما درمانگران به آن اعتقاد راسخ داریم و الحق وزارت بهداشت برای نهادینه کردن آن سنگ تمام گذاشت و مردم نیز برای جامه عمل پوشاندن آن از منافع خود گذشتند، شعار پر محتوای «در خانه بمانیم» بود. اما یکی از گروه های موثر در تحقق این شعار تولیدکنندگان برنامه های متنوع تلویزیونی و سینمایی هستند. مگر می شود به مردم گفت در خانه بمانید اما برنامه ای در نظر نگرفت.

وی افزود: جهاد امروز هنرمندان در نگهداشت مردم در خانه و سست کردن چرخش ویروس کرونا، کمتر از کار کادر درمان نیست. این گروه معظم از پر ریسک ترین گروههایی هستند که می توانند در معرض ابتلا به ویروس کرونا باشند. مگر می شود در سریال یا فیلمی به ایفای نقش پرداخت در حالی که ماسک بر صورت است؟ بسیاری از داستان هایی که هنرمندان در آن ایفای نقش می کنند مربوط به زمانی است که ماسک زدن مرسوم نبوده است.

کرمانپور تاکید کرد: پیشنهاد می کنم در واکسیناسیون اختیاری این دست از برنامه سازان هنری که سرمایه ملی نیز محسوب می شوند همپای کادر درمان نگریسته شوند و در صورتی که این پیش بینی در نظر گرفته نشود، بیم آن می رود که تولیدات هنری به شدت کاهش یافته (که تاثیر منفی در خانه ماندن مردم دارد) یا شاهد فقدان بیشتر آنان باشیم.

این مکاتبه عجیب و غیر قابل باور که از سوی یک مقام مسئول در سازمان نظام پزشکی صورت پذیرفت، خیلی زود با موجی از اعتراضات رو به رو شد و فضای مجازی را تحت تأثیر خود قرار داد. اعتراضات و انتقادات در فضای مجازی به قدری بالا گرفت که کرمانپور خیلی زود ناچار به واکنش شد.

او در همین باره در فضای مجازی نوشت: در این شرایط سخت هم مردم و هم کادر درمان در اوج خستگی روحی و جسمی به سر می برند و ممکن است با هر اظهار نظر یا خواسته ای که به خصوص احساس تبعیض و نابرابری را القا کند، مغموم و عصبانی شوند بنابراین شیوه واکنش ها به نامه منتشر شده را به عنوان یک کنشگر درمانی و اجتماعی می پذیریم. رنجش خاطر همه عزیزان برایم قابل درک است و آن را فرصتی برای اصلاح رویکردهای خود می دانم.

وی افزود: موضوع اصلی و دغدغه همه ما در حال حاضر تزریق امید و ایستادگی برای یکسال پیش روست همه ما در یک امر هم قسم هستیم و آن را رساندن مرگ و میر کرونا به صفر است یکی از راههای امید بخش در کنار رعایت دستورالعمل ها واکسیناسیون است. متاسفانه به هر دلیلی تعداد واکسن های در دسترس اندک است. بر همین مبنا مجبور و موظفیم بر اساس سند ملی واکسیناسیون، تن به اولویت هایی بدهیم که با توجه به نگرش جهانی، علمی و مدیریتی نوشته شده است.بنابرای تمنا دارم به اولویت های طرح شده در این سند دقت شود.

آشی که رئیس روابط عمومی سازمان نظام پزشکی پخت، آنقدر شور شده بود که حتی توضیح جدیدش در فضای مجازی نیز منجر به پایان حواشی نشد و او به ناچار دوباره با رسانه های دولتی برای ارائه توضیحات بیشتر به گفت و گو پرداخت.

کرمانپور در همین ارتباط در گفت وگو با خبرنگار ایرنا نیز به تشریح علت انتشار این نامه پرداخت و گفت: نامه ای که برای آقای جهانپور نوشتم، بازتاب زیادی داشت قبل از بیان هر نکته ای، تکذیب می کنم، من به هیچوجه نگفتم هنرمندان در اولویت دریافت واکسن باشند. مساله این است که وزارت بهداشت در روزهای گذشته سندی را به عنوان سند ملی واکسیناسیون منتشر کرد که اگر توجه قرار گیرد گروههایی را برای دریافت واکسن کرونا اولویت بندی کرد و طبق آن واکسیناسیون کرونا از کادر درمان و سالمندان شروع و در نهایت هم به جمعیت عمومی منتهی می شود.

وی ادامه داد: نکته ای که می خواستم در این نامه به آن تاکید کنم و شاید برداشت دیگری از آن شد این بود که در هیچ جای این سند به هنرمندان توجهی نشده است. علت اینکه می گویم هنرمندان باید مورد توجه قرار گیرند این است که همه افرادی که در جامعه مشغول کار هستند از جمله پزشکان و پرستاران، خبرنگاران، رانندگان و سایر مشاغل می توانند حین کار کردن از ماسک استفاده کنند اما تفاوت کار هنرمندان و به خصوص بازیگران به علت نوع شغلی که دارد نمی توانند در محل فیلمبرداری در لوکیشن ماسک بزند، مثلا یک هنرمند می خواهد در فضای جبهه بازی کند یا هر فضای تاریخی یا واقعی دیگر، در آن زمان که ماسک نبوده است.

همانطور که اشاره شد این نامه با سر و صدای زیادی در فضای مجازی همراه شد، یکی از کاربران توئیتر با اشاره به این نامه خطاب به کرمانپور نوشت: نامه شما رویت شد، در شرایطی که بسیاری از کادر درمان، بیماران خاص و سالمندان هنوز واکسن دریافت نکرده اند، چنین نامه ای شرم آور و دور از عدالت است.

کاربر دیگری نیز در توئیتر نوشت: اگر جای نهاد صنفی هنرمندان بودم، قطعاً از حسین کرمانپور به دلیل نامه پر از «شوآف» شکایت می کردم یا حداقل درباره آن یک بیانیه می دادم.

کاربر دیگری نیز در توئیتر خطاب به این مقام مسئول نوشت: جناب دکتر کرمانپور با سلام و احترام. از جملات نامه ی شما چنین برداشتی نمی شود. هم رده قرار دادن هنرمندان در اولویت بندی با کادر درمان، در حالی که هزاران هزار بیمار پیوندی، نارسایی کلیوی، دیابتیک، مبتلایان به بیماری های ریوی و قلبی عروقی، و سالمندان وجود دارند اقدامی عجیب است.

به هر صورت نگارش چنین نامه ای آن هم در شرایطی که هنوز واکسیناسیون در ایران در مراحل آغازین است و بسیاری از گروه های آسیب پذیر دست رسی به واکسن کرونا ندارند اشتباهی بود که از سوی رئیس روابط عمومی سازمان نظام پزشکی رخ داد.

اتفاقی که معلوم نیست پشت پرده آن چه نکاتی نهفته است ولی ظاهر آن سراسر پیام های تلخ و گزنده بود که واکنش های تند کاربران در شبکه های اجتماعی نیز آن را تأیید می کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید