سازمان ملل: حقوق معلمان افغانستان را بدون دخالت طالبان می‌پردازیم

    کد خبر :858790
حقوق معلمان افغانستان را بدون دخالت طالبان می‌پردازیم

سازمان ملل قصد دارد حقوق معلمان در افغانستان را به طور مستقیم بپردازد.

یک مقام صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) اعلام کرده است که این سازمان برنامه‌ای را راه‌اندازی می‌کند که از طریق ایجاد یک سیستم جدید، حقوق ماهانه آموزگاران افغانستان را بطور مستقیم پرداخت کند.

معلمان در افغانستان بارها به تاخیر چند ماهه در پرداخت حقوق خود اعتراض کرده اند.

این اقدام یونیسف در حالی اعلام می‌شود که با سقوط دولت پیشین افغانستان و بدست گرفتن قدرت از سوی طالبان در افغانستان، جامعه جهانی سرمایه‌های ارزی این کشور را مسدود کرده است و حکومت طالبان در تنگنای پرداخت حقوق کارمندان دولتی قرار گرفته‌ است.

ژانت وگلار، مدیر بخش آموزش‌های صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد به رویترز گفته است که این سازمان تمامی آموزگاران مکاتب/مدرسه‌های دولتی را در افغانستان در یک “سیستم جدید” ثبت نام می‌کند تا بر اساس آن حقوق ماهانه آن‌ها مستقیما “بدون دخالت حکومت طالبان” پرداخته شود.

او گفته است “بهترین راه حمایت از آموزش دختران در افغانستان ادامه ارائه کمک به آموزگاران و مدرسه‌ها در این کشور است”.

گروه طالبان وقتی در دهه نود میلادی هم در افغانستان حاکم بود، به دختران اجازه آموزش و به زنان اجازه کار را نمی‌دادند. حالا هم یکی از بزرگترین نگرانی‌‌ها در مورد حاکمیت آن‌ها جلوگیری از آموزش و کار زنان به شمار می‌رود و این چالش “حیثیتی” بزرگی برای کشورهای تمویل‌کننده این کشور بوجود آورده است.

یک مقام وزارت معارف افغانستان گفته است به زودی شاهد یک خبر خوش در مورد بازگشایی مدرسه‌های دخترانه در افغانستان خواهیم بود.

ژانت وگلار، مدیر بخش آموزش‌های صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد گفته است که این نهاد از حامیان مالی و کمک کنندگان افغانستان می‌طلبد تا کودکان افغانستان را فراموش نکنند.

به گزارش نهادهای بشری، با تسخیر دولت از سوی گروه طالبان در افغانستان، بخش‌های بهداشت و آموزشی این کشور، بیشتر از همه آسیب دیده ‌است.

کشورهای کمک کننده مالی به افغانستان از ماه اوت/اگست به این سو کمک‌های مالی خود را به این کشور قطع کرده‌اند.

تنها برخی از سازمان‌های کمک‌رسان و عده‌ای محدودی از کشورها تعهد کرده‌اند تا برای جلوگیری از فاجعه بشری در این کشور کمک‌هایی را در قالب همیاری بشری از طریق سازمان‌های غیرحکومتی به افغانستان بسپارند.

آنها اما تاکید کرده‌اند که این معاونت‌ها بیشتر در کمک‌های مانند فراهم‌آوری گندم، پتو و دارو فرستاده خواهد شد.

آموزگاران و کارکنان اداره‌های دولتی در افغانستان، از چند ماه پیش از سقوط افغانستان نیز حقوق ماهانه خود را دریافت نکرده بودند، موضوعی که به گفته سازمان‌های مالی بین‌المللی، افغانستان را تا آستانه سقوط به یک بحران فاجعه‌بار بشری نزدیک کرده است.

طالبان در حال حاضر مانع بازگشایی دبیرستان‌های دخترانه شده‌اند اما وحیدالله هاشمی یک مقام وزارت معارف/ آموزش و پرورش حکومت طالبان به رویترز گفته است که به زودی شاهد یک خبر خوش در مورد بازگشایی مکاتب/ مدارس دخترانه در افغانستان خواهیم بود.

او گفته است که ما در وضعیت خوب اقتصادی قرار نداریم و با سازمان‌هایی مانند صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد در تماس هستیم تا در این زمینه به یک راه حل مناسب دست یابیم.

یونیسف پیشتر اعلام کرده بود که در پنج ولایت عمدتا در شمال افغانستان از جمله بلخ، جوزجان و سمنگان در شمال غرب، قندوز در شمال شرقی و ارزگان در جنوب غربی، طالبان به دختران اجازه تحصیل در دبیرستان‌ها را داده است.

ممانعت از تحصیل دختران در افغانستان واکنش‌های جهانی را در پی داشته است و تبدیل به یک مانع عمده تقاضای به رسمیت شناخته شدن دولت طالبان شده است.

به گزارش عصرایران، اعضای رهبری طالبان در قطر پیوسته می‌گفتند که آن‌ها جلو آموزش و کار زنان را نخواهند گرفت و “زنان در چارچوب شریعت اسلامی” اجازه آموزش، کار و حضور در جامعه را دارد.

عفو بین الملل نیز اخیرا از طالبان خواسته که فورا به دختران در افغانستان اجازه ادامه تحصیل بدهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید