ساخت پایگاه هوایی در جزیره میون توسط امارات؛ منتظر تسلط امارات بر آبراهه های کلیدی منطقه باشید!

    کد خبر :813659
جزیره میون

تصاویر ماهواره‌ای از ساخت یک پایگاه نظامی در جزیره میون یمن، در وسط تنگه باب‌المندب خبر می‌دهد؛ پیش‌تر اقداماتی در این راستا انجام شده بود. مقام‌های دولت منصور هادی، ساخت این پایگاه را به امارات نسبت می‌دهند. ساخت پایگاه هوایی امارات در این جزیره باید فراتر از راهبردهای این کشور در جنگ یمن مورد توجه قرار بگیرد.

«بازتاب»؛ آرش صفار جزیره «میون» یمن به دلیل قرار گرفتن در وسط تنگه باب‌المندب، از اهمیت استراتژیک بسزایی برخوردار است. از چندی پیش تصاویر هوایی و ماهواره‌ای نشان داد که فعالیت‌هایی برای ایجاد یک پایگاه هوایی از جمله ساخت باند برای استفاده جنگنده‌های نظامی در جریان است.

شبکه «الجزیره» از قول مقام‌های دولت «عبدالربه منصور هادی»، ساخت این پایگاه را به امارات نسبت داده است.

این در حالی است که امارات در سال 2019 اعلام کرده بود که نیروهای خود را از یمن خارج می‌کند؛ در پی این تصمیم مقام‌های اماراتی، نظامیان این کشور که در قالب ائتلاف سعودی در یمن حضور داشتند، از خاک اصلی یمن خارج شدند.

به عقیده کارشناسان، موضوع ساخت یک پایگاه دائمی در جزیره میون را نباید صرفا از دریچه جنگ یمن بررسی کرد، بلکه این اقدام اهداف بلند مدت استراتژیک را دنبال می‌کند و مسئله کنترل بر یکی از مهم‌ترین مسیرهای کشتی‌رانی جهان مطرح است.

مقام‌های اماراتی و سفارت این کشور در واشنگتن، درخواست الجزیره برای برای واکنش نسبت به این خبر را بی‌پاسخ گذاشته‌اند.

پایگاه هوایی در جزیره میون، امکان نظارت و اعمال قدرت در تنگه باب‌المندب، حملات هوایی علیه خاک اصلی یمن، عملیات در دریای سرخ و خلیج عدن و شرق آفریقا را به امارات می‌دهد؛ مورد آخر با توجه به نیات امارات در شاخ آفریقا از اهمیت بالایی برخوردار است.

بر اساس تصاویر ماهواره‌ای یک باند به طول 1/85 کیلومتر و سه آشیانه هواپیما در جزیره ساخته شده است.

امارات درحال ساخت پایگاه در یکی از پرترافیک‌ترین مسیرهای دریایی جهان!

چند نفر از مقام‌های نظامی وابسته به دولت منصور هادی که نخواسته‌اند نامشان فاش شود، به آسوشیتد پرس گفته‌اند کشتی‌های اماراتی سلاح‌ها، تجهیزات و نیروهای نظامی را به جزیره میون منتقل کرده‌اند.

به گفته این مقام‌های نظامی، یکی از دلایل تنش‌های اخیر میان امارات و دولت منصور هادی، مخالفت او با درخواست ابوظبی برای اجاره جزیره میون به مدت 20 سال بوده است؛ این در حالی است که طبق خبر الجزیره، مقام‌های اماراتی هر گونه اختلاف نظر با دولت منصور هادی را انکار کرده‌اند.

در سال 2015، نیروهای ائتلاف ضد یمن، جزیره میون را اشغال کردند؛ در سال 2016 تصاویر ماهواره‌ای عملیات ساخت یک باند سه کیلومتری در این جزیره را نشان؛ با این وجود در سال 2017، ساخت این باند که امکان فرود و پرواز بمب‌افکن‌های بزرگ را داشت، احتمالا به دلیل ویژگی‌های زمین‌شناختی جزیره متوقف شد.

سیگنال‌ها ردیابی شده در سال 2016 نشان می‌داد که قایق‌های یدک‌کش و هواپیماهای ترابری دو شرکت اماراتی مستقر در دوبی و ابوظبی، در حال انتقال تجهیزات به جزیره هستند.

الجزیره با اتکا به تصاویر ماهواره‌ای مدعی است که دور تازه ساخت و سازها، پس از اعلام توقف حمایت آمریکا از عملیات نظامی ائتلاف سعودی در یمن، از سوی بایدن شروع شده است.

با توجه به آنچه گفته شد، به نظر می‌رسد اقدامات امارات در جزیره میون را باید در راستای راهبرد بلند مدت این کشور برای افزایش نقش‌آورینی منطقه‌ای به خصوص در شاخ آفریقا در نظر گرفت.

تسلط بر بنادر و آب‌راه‌های کلیدی در سطح منطقه بخش مهمی از این راهبرد را تشکیل می‌دهد. این موضوع به امارات امکان می‌دهد که ضمن افزایش اهمیت استراتژیک خود، از ظهور هر قطب اقتصادی که امکان رقابت با بنادر پُر رونق این کشور را دارد، جلوگیری کند.

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. بهروز سلگی گفت:

    امارات خخخخخخخخخخخخخخخخ وضعیت یمن ثبات پیدا کنه گورش روباید گم کنه

دیدگاهتان را بنویسید