زنگ خطر کرونا در عراق و اقلیم کردستان

    کد خبر :799193

تابلوی کرونای عراق همسایه غربی ایران امروز(سه شنبه) عدد ۷ هزار و ۳۰۰ را نشان داد تا برای نوبت پنجم طی یک ماه اخیر آمار مبتلایان این کشور به بالاترین عدد از زمان شیوع ویروس برسد.

امروز (سه شنبه) بر اساس اطلاعیه روزانه وزارت بهداشت عراق، ابتلای ۷ هزار و ۳۰۰ نفر دیگر به کرونا در این کشور تایید شد. این درحالیست که در روزهای گذشته با آغاز واکسیناسیون هرچند محدود آمار مبتلایان با تعادل نسبی روبه رو بوده و در صورت افزایش هم به بیش از ۱۰۰ نفر نمی‌رسید.

تعداد مبتلایان کرونای دیروز (سه شنبه) عراق حدود ۶ هزار و ۴۰۰ نفر بود و امروز با افزایش ۹۰۰ نفره مواجه شد.

این گزارش حاکیست از ۲۷ اسفند گذشته تاکنون این پنجمین بار است که رکورد مبتلایان به کرونا در عراق شکسته می‌شود.

گسترش شیوع ویروس کرونا در عراق موجب بسته شدن مرزهای رسمی ایران با این کشور شده است ضمن اینکه پروازهایی هواپیمایی دو طرف نیز محدود شد.

مرزهای زمینی ایران با عراق نیز از بیم شیوع کرونا که در خوزستان بحرانی شد؛ مسدود است.

همچنین امروز ذوالفقاری معاون وزیر کشور و دبیر کمیته امنیتی، انتظامی و اجتماعی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره سفرها به عراق از تمدید محدودیت‌ها تا دو هفته دیگر خبر داد.

مقامات محلی وزارت بهداشت اقلیم کردستان عراق با توصیف “بسیار خطرناک” بودن شرایط کنونی اعلام کردند که تمام واحدهای بخش مراقبت های ویژه در بیمارستان های این اقلیم توسط مبتلایان کرونا پر شده است بطوریکه قادر به پذیرش دیگر بیماران نیستند.

سخنگوی وزارت بهداشت دولت محلی اقلیم کردستان عراق درباره مبتلایان کرونایی گفت: تعداد ابتلا با افزایش مرگ و میر و موارد بحرانی در اقلیم کردستان در حال افزایش است که باعث تشدید اقدامات پیشگیرانه و بهداشتی می‌شود.

وی هفته گذشته نیز اظهار داشت که بالاترین تعداد ابتلا به کرونا طی چهار ماه امسال (میلادی) ثبت شد.

از چند روز پیش با اعلام وزیر بهداشت محلی اقلیم کردستان عراق موسسات، ادارات و برخی مراکز دیگر به مدت دو هفته تعطیل شده و فروشگاه ها، رستوران ها و بازارها پس از ساعت ۹ شب ملزم به تعطیلی هستند.

همچنین وزارت محلی داخلی اقلیم کردستان اعلام کرد که به منظور مقابله و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در این اقلیم، تمامی رفت و آمدها بین سایر استان های عراق و اقلیم را ممنوع کرده است.

وزارت مزبور ورود نمایندگان سازمان های وابسته به سازمان ملل، ائتلاف آمریکایی و دیپلمات ها را فقط “به شرط دادن آزمایش کرونا” ممکن اعلام کرد و فعالیت تجاری فیمابین با عراق نیز به شرط رعایت کامل اقدامات پیشگیرانه برقرار است.

اقلیم کردستان عراق همچنین اعلام کرد که گذرگاه مرزی بین المللی “باشماق” در مرز ایران از امروز سه شنبه به مدت دو هفته دیگر مسدود و بسته خواهد بود.

وزارت بهداشت در اقلیم کردستان عراق اعلام کرد که طی ۲۴ ساعت گذشته هزار و ۴۵ نفر مبتلای جدید و ۱۶ مورد فوتی ناشی از ویروس کرونا ثبت شده است.

هفته گذشته فوت یک خانواده سه نفره بر اثر کرونا در اقلیم کردستان سروصدای زیادی به پا کرد.

آمار مبتلایان کرونا در این اقلیم پس از روز “نوروز” غالبا تصاعدی بوده که با تجمعات مردم کُرد برای جشن و دورهمی در این روز بی ارتباط نیست که مسوولان این اقلیم نیز به عدم پایبندی شهروندان به شیوه نامه‌های بهداشتی اشاره کردند.

هفته گذشته واکسیناسیون محدود واکسن آسترازنکا در اقلیم کردستان عراق آغاز و ۳۴ هزار و ۸۰۰ دوز به وزارت بهداشت محلی تحویل داده شد اما مسوولان محلی اعلام کردند وضعیت همه گیری کرونا خطرناک است و ورود واکسن، سهل انگاری در شیوه نامه های بهداشتی را توجیه نمی کند.

درباره نیروهای آمریکایی که چندین پایگاه نظامی در کردستان عراق دارند هم مقامات وزارت بهداشت آمریکا گفته‌اند که واکسن به اندازه کافی به نیروهای نظامی تحت امر در سراسر جهان ارسال خواهد شد.

منبع: ایرنا

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید