زنان به خواب بیشتری احتیاج دارند

    کد خبر :960816
خواب

همه انسانها شایسته خوابی باکیفیت و کافی هستند اما آیا واقعا برخی افراد بیشتر از سایرین به خواب نیاز دارند؟

به نظر می‌رسد زنان بیشتر از مردان به خواب نیاز داشته باشند. در اینجا نگاهی دقیق‌تر به این مساله خواهیم داشت. متوجه خواهید شد که علیرغم انجام مطالعات و بررسی‌های متعدد در این زمینه، هنوز همسویی کامل در نتایج بدست آمده وجود ندارد و نمی‌توان با اطمینان به آن استناد کرد.

خانم‌ها چقدر به خواب احتیاج دارند؟

در مورد اینکه خانم‌ها در مقایسه با آقایان به چند ساعت خواب نیاز دارند، هیچ عدد مبتنی بر تحقیقات مشخصی وجود ندارد. بزرگسالان از هر جنسیتی به ۷ ساعت خواب یا بیشتر در روز برای سلامتی مطلوب نیازمد هستند. اما وقتی صحبت از تفاوت خواب به میان می‌آید، تحقیقات نشان می‌دهد که زنان تمایل دارند بین ۱۱ تا ۱۳ دقیقه بیشتر از مردان بخوابند.

چرا تفاوت وجود دارد؟

تحقیقات نشان می‌دهد که تفاوت میزان خواب بین زن و مرد به متغیرهای رفتاری و بیولوژیکی متعددی برمی‌گردد که در مراحل مختلف زندگی تغییر می‌کنند. با این حال، تقریباً هر مطالعه‌ای در مورد این موضوع نیاز به تحقیقات بیشتر به منظور درک بهتر نقش جنسیت در نیازهای خواب را یادآور می شود.

افزایش خطر ابتلا به اختلالات خواب

یک بررسی تحقیقاتی در سال ۲۰۱۴ نشان می‌دهد که خطر ابتلا به بی‌خوابی در زنان ۴۰ درصد بیشتر از مردان است، که ممکن است آنها را به سوی خواب اضافی سوق دهد. زنان همچنین در معرض خطر ابتلا به سندرم پای بیقرار (RLS) و آپنه خواب هستند که هر دو می‌توانند بر کیفیت خواب تأثیر گذاشته و زمینه‌ای شوند برای اینکه حس کنند برای دستیابی به احساس آرامش، به خواب بیشتری نیاز دارند.

هورمون‌ها

نوسانات هورمونی مرتبط با قاعدگی می‌تواند خواب راحت شبانه را به خصوص در مرحله قبل از قاعدگی سخت کند. همین امر در مورد بارداری نیز صدق می‌کند، زمانی که تغییرات هورمونی در سه ماهه‌های مختلف می‌تواند باعث موارد زیر شود: خستگی، خواب‌آلودگی، تکرر ادرار(موجب رفت‌و‌آمد زیاد شبانه به دستشویی).
پس از آن دوران یائسگی آغاز می‌شود، زمانی که نوسانات هورمونی می‌تواند علائمی مانند گرگرفتگی و تعریق شبانه را ایجاد و کیفیت خواب را مختل کند. خطر ابتلا به آپنه خواب نیز پس از شروع یائسگی افزایش می یابد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید