زمان مناسب اندازه گیری فشار خون

  • آرشیو
  • سه شنبه ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ ۱۲:۵۵
    کد خبر :799002

فشار خون بالا چون بی علامت است مورد غفلت قرار می گیرد و فقط زمانیکه موجب عوارضی مانند سکته های مغزی و قلبی، خون ریزی در چشم و بینی و بیماری های کلیوی شود، فرد متوجه فشار خون بالای خود می شود.

به همین دلیل این بیماری را با نام کشنده بی صدا می شناسند. به همین دلیل افراد زیادی دستگاه فشار سنج تهیه می کنند تا فشار خون روزانه شان را اندازه گیری کنند، بنابراین باید بهترین زمان برای اندازه گیری فشارخون را بدانند.

دکترمحمدرضا محمدحسنی، متخصص قلب و عروق درباره گرفتگی عروق و بهترین زمان اندازه گیری فشار خون می گوید:« فشارخون قبل از صبحانه یا عصر اندازه گیری شود. فشار خون بالا بیماری شایع، رایج و بی علامت است که در جامعه مورد غفلت قرار گرفته است. این بیماری حدود 20 درصد مردان و 25 درصد زنان را درگیر می کند. »

لازم است برای پیشگیری از گرفتگی عروق کرونر، مصرف قند و چربی را کاهش دهیم، به طور مداوم ورزش و از استرس دوری کنیم تا بتوانیم از این بیماری دور بمانیم.

توصیه پزشکان این است که همه مردم هر پنج سال یک بار فشار خون خود را اندازه گیری کنند. اگر فشار خون در حد نرمال 12 روی 7 باشد، هر پنج سال، اگر کمی بالاتر از نرمال باشد، هر سه سال یک بار و اگر بالا باشد، هر سال باید بررسی شود و بیمار از دارو استفاده کند. این متخصص درباره نحوه اندازه گیری فشار خون گفت: «بهتر است فشار خون قبل از صبحانه یا عصرها اندازه گیری شود. اگر فشار خون در فرد بالغی که غذا نخورده باشد، هیجان نداشته باشد و حداقل 10 دقیقه استراحت کرده و سیگار نکشیده باشد؛ بالاتر از 12 روی 8 باشد، فشار خون نرمال تلقی نمی شود؛همچنین اگر 14 روی 9 باشد فشار خون بالا محسوب می شود و نیاز به درمان دارد.»

منبع: همگردی

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید