زائران ۱۰ ساعت قبل از پرواز آماده عزیمت به فرودگاه باشند

    کد خبر :592550

بازرس ویژه حج ۹۸ گفت: زائران باید برای بازگشت به کشور حدود ۱۰ ساعت قبل از پرواز آماده حرکت به سوی فرودگاه باشند.

قربان میرزایی بازرس ویژه حج ۹۸ در آستانه بازگشت حجاج ایرانی به کشور توصیه هایی را مورد توجه قرار داد و گفت: همه زائران می‌بایست بر اساس دستورالعمل سازمان حج و زیارت، با کاروانهای خود از هتلها خارج شده و به فرودگاه مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه مسوولان کاروان باید بر اساس دستور العمل ابلاغی در روز و ساعت تعیین شده و مدنظر هتل را تخلیه و زائران را به فرودگاه منتقل کنند، گفت: ساعت حرکت زائران از هتل به سمت فرودگاه ۴۸ ساعت قبل از پرواز مشخّص و به کاروان ابلاغ می‌شود.

وی با بیان اینکه زائران باید برای بازگشت به کشور در حدود ۱۰ ساعت قبل از پرواز آماده حرکت به سوی فرودگاه باشند، گفت: به دلیل انجام امور اداری و گمرکی تحویل بار، زائران کاروان باید حدود ۸ ساعت قبل از پرواز در فرودگاه حضور داشته باشند.

وی توصیه کرد که زائران با توجه به ملاحظات زمانی ذکر شده از رفتن به حرم یا خرید در ساعات پایانی حضور در هتل جدا اجتناب کنند.

میرزایی همچنین تصریح کرد: بهتر است که زائران در روز آخر حضور خود در هتلها و قبل از ترک اتاق نسبت به ساماندهی و نظم‌بخشی محل اسکان خود اقدام کنند چرا که این کار برای حفظ منزلت زائران ایرانی در نزد عوامل بومی و مدیر عربی هتلها تاثیرگذار خواهد بود.

وی افزود: زائران برای حصول اطمینان از جانماندن وسایل شخصی‌ خود، اتاق را مورد بازبینی دقیق قرار دهند.

میرزایی همچنین در خصوص تعهدات بار نیز اظهار کرد: با توجه به قوانین موجود، هواپیمایی تعهّدی در قبال بار اضافی زائران بر عهده ندارد بنابراین بابت هر بسته بار اضافه ۲۰۰ ریال عربستان به صورت نقدی جریمه دریافت خواهد کرد.

وی افزود: هر یک از حجّاج کشورمان فقط می‌توانند ساک احرامی دستی تحویلی کاروان را که به همراه آورده‌اند، به داخل هواپیما ببرند.

میرزایی تصریح کرد: اسباب بازی‌های کنترل‌دار، وسایل فلزی، مانند چاقو، قیچی، ناخن‌گیر و وسایل تیز و بُرّنده وسایلی است که که بردن آن به داخل هواپیما ممنوع می باشد.

وی افزود: زائران محترم از قرار دادن آب زمزم در داخل چمدان‌ها خودداری کنند.

بازرس ویژه حج ۹۸ در خصوص فرایند خروج زائران توضیح داد: با فراخوان کاروان از سوی مسوولان فرودگاه، کلیه زائران وارد سالن تحویل بار می شوند و چمدان‌های خود را تحویل می دهند و رسید بار خود را تحویل می‌گیرند.

وی افزود: زائران بعد از تحویل چمدان‌ها، با دریافت کارت پرواز، به قسمت ارائه مدارک و کنترل گذرنامه می‌روند. زائران باید دقّت کنند که گذرنامه آنها به مُهر خروج ممهور شود.

میرزایی تصریح کرد: زائران پس از این فرایند وارد سالن انتظار برای سوار شدن به هواپیما می‌شوند؛ مدّت زمان حضور زائران در فرودگاه به طور معمول ۶ الی ۸ ساعت است لیکن در برخی موارد به دلیل تاخیرهای پروازی، از لحظه ورود تا سوار شدن به هواپیما، ممکن است کمی بیشتر در فرودگاه معطّل بمانند.

وی افزود: حفظ خون‌سردی و همکاری با مسوولین کاروان، می‌تواند خستگی ناشی از این معطّلی را مرتفع سازد که زائران باید به این موضوع توجه داشته باشند.

میرزایی درباره رسیدن به فروگاه مقصد نیز گفت: زائران هنگام رسیدن به مقصد و قبل از توقّف کامل هواپیما در فرودگاه، از برخاستن و جابه‌جا کردن لوازم خود پرهیز کنند.

به گزارش مهر، وی با اشاره به ملاحظات ورود به فرودگاههای کشور اظهار کرد: توجه به نظم و ترتیب، داشتن سعه صدر برای بررسی گذرنامه ها و مهر ورود، رعایت حقوق یکدیگر در زمان تحویل چمدانها و نظم در زمان خروج از فرودگاه باید مورد توجه قرار گیرد.

وی از همراهی و همکاری زائران در موارد ذکر شده قدردانی کرد و زایران کشورمان را الگویی مناسب در نظم و انضباط معرفی کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید