رییس بانک مرکزی: آماده کمک به دولت هستیم

    کد خبر :744514

رئیس کل بانک مرکزی با اعلام اینکه روزانه ۱۰۰ میلیون دلار در سامانه نیما مبادله می‌شود، گفت: بانک مرکزی در کنار دولت آماده کمک به هرگونه برنامه اقتصادی است که در جهت ساماندهی به بازارها و رونق اقتصاد باشد اما مراقبت خواهد کرد که پایه پولی تحت تأثیر قرار نگیرد.

عبدالناصر همتی در یادداشتی اینستاگرامی درباره بازار ارز و پول اظهار کرد: در چند روز اخیر در سایه التهابات ایجاد شده در برخی بازارها، شاهد نوسان نرخ ارز دربازار بودیم. روز دوشنبه فاصله نرخ صرافی‌ها و بازار غیر رسمی موجب آربیتراژ در این بازار و طبعاً فعالیت گسترده سفته بازان شد.

او همچنین درباره سیاست ارزی بانک مرکزی برای جلوگیری از سفته بازی توضیح داد:‌ در دو سال گذشته سیاست بانک مرکزی، حضور در حاشیه بازار برای جلوگیری از سفته بازی بوده است که این امر موجب کاهش نوسانات و ثبات بازار و تعدیل تدریجی نرخ ارز بوده است و این سیاست را از روز سه‌شنبه نیز با قدرت ادامه خواهیم داد.

همتی از مبادله ۱۰۰ میلیون دلاری بصورت روزانه در سامانه نیما خبر داده و اعلام کرد: بازار اصلی ارز، همانا بازار مبادلات ارزی درسامانه نیما است. خوشبختانه بعد از وقفه ابتدای سال به خاطر آثار شیوع کرونا، این روزها شاهد افزایش مبادلات در این بازار هستیم و در چند روز گذشته بطور میانگین، روزانه در حدود ۱۰۰ میلیون دلار مبادله شده است.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: ارز به عنوان یک متغیر کلان اقتصادی، بی تأثیر از سایر بازارها نیست و اثرات سرریزی در بین بازارها یک اصل اقتصادی است. بانک مرکزی با حضور پر قدرت در بازار پول و ‌ارز، تمام تلاش خود را برای تعادل بازارها بکار خواهد بست.

به گزارش ایسنا،همتی در پایان اضافه کرد: همزمان، با اینکه بانک مرکزی در کنار دولت آمادگی کمک به هرگونه برنامه اقتصادی است که درجهت ساماندهی به بازارها و رونق اقتصاد باشد، ولی مراقبت خواهد کرد که هیچکدام از برنامه‌ها، به ترازنامه بانک مرکزی آسیبی وارد نکرده و پایه پولی را تحت تاثیر قرار ندهد، تا بانک مرکزی با قدرت بتواند در مسیر تورم هدف گذاری شده حرکت کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید