ریسک ها و خطرات یک پروژه ساختمانی

    کد خبر :722050

وقتی تصمیم به احداث یک ساختمان بگیرید، با یک پروژه با ابعاد زمانی و مکانی مشخص روبرو هستید که بسیار مهم است که در زمان مشخص و با کیفیت از پیش تعیین شده پروژه به اتمام برسد. بنابراین چنین کاری نیازمند برنامه ریزی دقیقی است. از طرفی انجام یک کار ساختمانی یک کار پر خطر است.

از همان ابتدا که تخریب ساختمان قدیمی شروع می شود، تا گود برداری، پی ریزی و فونداسیون، اسکلت ساختمان، سفت کاری و نازک کاری، برق کاری، لوله کشی و احداث و نصب نمای ساختمان، همه و همه فعالیت های پر ریسکی هستند. به طور مثال امکان ریزش و نشست و رانش زمین حین گودبرداری، سقوط اجسام روی کارگران، سقوط کارگران جوشکار از روی داربست ها، برق گرفتگی، شکستگی دست و پا بر اثر زمین خوردن، ریزش ساختمان همسایه و آسیب به آن ها، و ریزش مصالح روی خیابان های مجاور و آسیب به عابران پیاده یا خودروهای عبوری و پارک شده از جمله آن هاست.

 

 

بنابراین لازم است که اقداماتی انجام دهید تا ریسک وقوع حوادث در حین پروژه ساختمانی به حداقل برسد. این کارها شامل اقداماتی نظیر حصار کشی، استفاده از وسایل ایمنی نظیر کفش و دستکش و لباس ایمنی برای کارگران، استفاده از ابزارهای اتوماتیک و مکانیکی به جای کارهای دستی، وجود جعبه کمک های اولیه و همچنین ایمن سازی داربست ها و جدا سازی محل استراحت و صرف غذای کارگران از محل پروژه هستند.

اما سوال مهم این است که اگر با رعایت تمام مسائل ایمنی، باز هم حادثه ای در پروژه اتفاق افتاد، تکلیف چیست؟

طبق قانون، مالک پروژه و پیمانکار آن مسئول جبران خسارت جانی و مالی حوادثی هستند که در حین احداث یک ساختمان رخ می دهد. به طور مثال اگر کارگری در حین کار آسیب ببیند، می بایست هزینه های درمانی و پزشکی را تا بهبودی کامل او پرداخت کند. یا اینکه اگر کارگر حین کار دچار نقص عضو یا فوت شد، دیه مربوط به آن را مالک یا پیمانکار پروژه می بایست بپردازد. برای این منظور بیمه مسئولیت کارفرما ساختمانی پیش بینی شده است. در این حالت و در زمانی که حادثه اتفاق بیافتد، شرکت بیمه در بیمه نامه مسئولیت کافرما در قبال کارکنان، خسارت را به نیابت از بیمه گذار پرداخت خواهد کرد.

 

 

همچنین در صورتی که خسارت وارد شده به همسایگان یا خودروهای عبوری یا افرادی که در مجاورت پروژه هستند باشد، طبیعی است که باز هم مالک یا پیمانکار پروژه ساختمانی مقصر حادثه بوده و می بایست خسارت وارده را جبران کند. اگر خسارت مالی باشد، می بایست هزینه مربوطه را پرداخت کند و اگر خسارت جانی باشد، مسئول پرداخت هزینه های پزشکی و دیه فوت و نقص عضو خواهد بود. اینجاست که شرکت بیمه از محل بیمه مسئولیت ساختمانی در قبال اشخاص ثالث خسارت را پرداخت خواهد کرد.

بنابراین نیاز هست که هر سازنده ای، دو بیمه نامه را برای پروژه خود تهیه کند:

*بیمه مسئولیت کارفرما در قبال کارکنان

*بیمه مسئولیت ساختمانی در قبال اشخاص ثالث

 

برای خرید این بیمه نامه، بهترین نمایندگی بیمه سامان را به شما پیشنهاد می کنیم. شما می توانید با تماس با نمایندگی بیمه سامان مطهری، از مشاوره کارشناسان حوزه بیمه نامه های مسئولیت بهره مند شده و بهترین بیمه مسئولیت ساختمانی را با توجه به شرایط خود و پروژه ای که در درست اقدام دارید، تهیه کنید.

 

2
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. مهرداد محمدی گفت:

    به نظرم توی این چند سال اخیر شرایط خیلی بهتر شده و خیلی از کارفرماها یا پیمانکارهای ساختمانی به شرایط ایمنی توی کار بیشتر اهمیت میدن و همینجوری کار رو شروع نمیکنن. البته قوانین سفت و سختی که شهرداری ها هم اجرا کردن بی تاثیر نبوده. مخصوصا که در صورتی که اتفاقی بیافته حساسیت زیادی هم انجام میشه. همسایه های پروژه ساختمانی هم به حقوق خودشون آگاه شدن و اگه ایمنی لازم برای کارگاه فراهم نشه به راحتی به شهرداری اطلاع میدن. حتی شاید این حساسیت ها و سختگیریها باعث بهتر ساخته شدن ساختمان ها هم میشه.

  2. هادی نیک گفت:

    یکی از مشکلاتی که الان پروژه های ساختمانی باهاش درگیر هستن، استفاده از کارگران غیرمجاز غیر ایرانی هست. هر چقدر هم که مسئولین و متولیان فشار میارن که اینها رو کسی استخدام نکنه، به خاطر اینکه غیرقانونی هستن و نمیتونن از خودشون دفاع کنن، بین کارفرما ها و پیمانکارها طرفدار دارن. الان بعضی از این کارگرها همین که یه جای خواب داشته باشن براشون کفایت میکنه و حاضرن با مبالغ بسیار پایینی کار کنن. تا جایی که میدونم هم بیمه اینها رو تحت پوشش قرار نمیده.

دیدگاهتان را بنویسید