رکوردداران «سکو» در جام ملت‌های آسیا/ «جام» در سیطره چهار کشور

  • ورزشی
  • دوشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۷ ۱۸:۱۴
    کد خبر :456984

در بین کشورهایی که تجربه حضور در شانزده دوره گذشته رقابتهای جام ملت‌های آسیا را داشته‌اند، چهار کشور توانسته‌اند جام قهرمانی را بالای سر ببرند و سکوهای برتر را به خود اختصاص دهد.

به گزارش مهر، مهمترین رویداد فوتبالی بزرگ ترین قاره جهان از پانزدهم دی ماه در کشور امارات آغاز می شود و تیم ملی کشورمان در نخستین دیدار خود در این مسابقات روز هفدهم دی ماه از ساعت ۱۹:۳۰ به مصاف تیم یمن می رود.

تیم ملی ایران یکی از مدعیان جدی قهرمانی در این رقابتها به حساب می آید. از دیگر مدعیان قهرمانی می توان به ژاپن، کره جنوبی، عربستان، استرالیا، امارات و حتی قطر اشاره کرد.

در حالی هفدهمین دوره این رقابتها را پیش رو داریم که ژاپن با ۴ قهرمانی دارای بیشترین تعداد قهرمانی در ادوار گذشته است. چشم بادامی‌ها در حالی ۴ بار جام قهرمانی را در این مسابقات بالای سر برده‌اند که تنها ۴ بار به فینال رسیده اند و آمار ۱۰۰ درصد پیروزی در فینال را به نام خود ثبت کرده‌اند.

تیم ملی کشورمان هم که با ۳ قهرمانی از پر افتخار ترین تیمها در این مسابقات است، مثل ژاپنی‌ها آمار ۱۰۰درصد پیروزی در فینال را برای خود ثبت کرده است.

عربستان مثل ژاپن ۴ بار حضور در فینال را تجربه کرده که در یک فینال شکست خورده و به عنوان نایب قهرمانی رسیده و ۳ قهرمانی هم در کارنامه اش دارد.

کره جنوبی و عربستان با ۶ بار تجربه کردن فینال، رکورددار بیشترین حضور در فینال جام ملتها هستند. پس از این دو تیم، ژاپن با ۴ فینال در رده بعدی قرار دارد. ایران و رژیم اشغالگر قدس با ۳ فینال و کویت به همراه چین با ۲ فینال در رده بعدی قرار می گیرند.

چین با ۲ بار حضور در فینال و ۲ نایب قهرمانی آمار ۱۰۰ درصد شکست در دیدارهای نهایی را دارد و عراق هم از تنها حضورش در دیدارهای نهایی یک قهرمانی به دست آورده است.

کره جنوبی با ۱۰ بار حضور در نیمه نهایی از این نظر هم رکورددار است. کره‌ای‌ها ۴ بار به دیدارهای نیمه نهایی مسابقات رسیده‌اند که در هر ۴ بار پیروز شده و به مقام سوم این مسابقات دست یافته‌اند.

بیشترین تعداد نایب قهرمانی به کره جنوبی با ۴ نایب قهرمانی تعلق می‌گیرد و عربستان سعودی با ۳ نایب قهرمانی بعد از کره در رده بعدی قرار دارد.

تیمهای ملی ایران و کره جنوبی با ۴ عنوان سومی در این مسابقات از این نظر جلوتر از دیگر تیمها هستند. تیم ملی کشورمان ۵ بار به دیدار رده بندی این مسابقات رسیده که ۴ بار در سالهای ۱۹۸۰، ۱۹۸۸، ۱۹۹۶ و ۲۰۰۰ پیروز شده و یکبار در سال ۱۹۸۴ شکست خورده و به رده چهارم رسیده است.

جدول رده بندی تیمهای آسیایی در ۱۶ دوره گذشته جام ملتهای آسیا به شرح زیر است؛

تعداد قهرمانی:
۱- ژاپن ۴ قهرمانی
۲- ایران و عربستان ۳ قهرمانی
۳- کره جنوبی ۲ قهرمانی
۴- کویت، استرالیا، عراق و رژیم اشغالگر قدس ۱ قهرمانی

تعداد نایب قهرمانی:
۱- کره جنوبی ۴
۲- عربستان ۳
۳- چین و رژیم اشغالگر قدس ۲
۴- کویت، استرالیا، هند، میانمار، امارات عربی متحده

تعداد مقام سومی:
۱- ایران و کره جنوبی
۲- چین ۲
۳- کویت، رژیم اشغالگر قدس، امارات، هنگ کنگ، تایوان و تایلند ۱

حضور در مرحله نیمه نهایی:
۱- کره جنوبی ۱۰
۲- ایران ۸
۳- عربستان سعودی و چین ۶
۴- ژاپن ۵
۵- کویت و رژیم اشغالگر قدس ۴
۶- امارات ۳
۷- استرالیا، عراق، ویتنام، هنگ کنگ و تایوان ۲
۸- هند، میانمار، تایلند، کامبوج، کره شمالی، بحرن و ازبکستان ۱

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید