روش‌های تقویت ساقه مو

    کد خبر :844899

همه آدم‌ها و به خصوص خانم‌ها عاشق داشتن موهای قوی، درخشان و حالت‌پذیر هستند، اما رسیدن به این هدف، در نوع خود چالش بزرگی محسوب می‌شود. اگرچه ژن‌ها نقش زیادی در نوع، قدرت و حجم موهای شما دارند، با این وجود تقویت ساقه مو با راهکارهای ساده‌ای امکان‌پذیر است.

قبل از اینکه راهکارهای ما برای حفظ سلامت و تقویت موها را بخوانید، بهتر است در مورد عوامل ضعیف کننده ساقه مو بیشتر بدانید.

علت ضعیف شدن ساقه مو چیست؟

ضعیف بودن ساقه مو ممکن است نشأت گرفته از ژنتیک شما باشد، اما ضعیف شدن ساقه مو ناشی از سبک غلط زندگی شما است. اشتباهاتی که شما در طول شبانه روز انجام می‌دهید، به طور مستقیم بر روی سلامت و زیبایی موها اثر می‌گذارد.

بر همین اساس ما رایج‌ترین رفتارهای غلط که منجر به تضعیف ساقه می‌شوند را، برای شما شرح می‌دهیم:

استفاده از شامپوی اسیدی یا قلیایی:

البته بیشتر شامپوهای موجود در بازار دارای ترکیبات قلیایی هستند. اما موهای شما فقط و فقط با محصولات خنثی سازگار است. شامپوهای قلیایی باعث ایجاد بار منفی بر روی موها و ضعف و آسیب‌پذیری آنها می‌شود. پس اگر ساقه موی شما به راحتی شکسته می‌شود، ممکن است دلیلش استفاده از شامپوی قلیایی باشد.

عدم آبرسانی به موقع موها:

استفاده از ابزارهای حرارتی و حالت‌دهنده مو، شستشوی زود به زود موها در حمام، استعمال شامپو و دیگر محصولات شیمیایی و همچنین خشک کردن موها به روش ناصحیح، رطوبت موها را از بین برده و آن را خشک می‌کند. ساقه موی خشک به شدت آسیب‌پذیر است، به همین خاطر لازم است که به طور مداوم آبرسانی شود.

غفلت از کوتاه کردن مرتب موها:

اگر موهایتان را در فاصله‌های منظم و به صورت مداوم کوتاه نکنید، خیلی زود دچار موخوره و شکستگی می‌شوند. جالب است بدانید موهایی که به طور منظم کوتاه می‌شوند، ساقه سالم و قوی‌تری دارند.

 سبک زندگی پر تنش:

تأثیری که تنش و استرس بر روی قدرت و سلامت ساقه مو دارد، قابل انکار نیست. استری چنان نقش پررنگی در سلامت موها دارد، که خیلی از اوقات عبور از موقعیت‌های تنش‌زا، قدرت و سلامت را به آنها بازمی‌گرداند.

اختلالات تیروئید:

این عارضه می‌تواند ساقه مو را نازک، شکننده، خشک، بی‌حال و ضعیف کند. همچنین بعضی داروها که در درمان اختلالات جسمی و روحی به کار گرفته می‌شود، عاملی برای نازک و ضعیف شدن تار مو می‌باشد.

ساقه مو چه نیازهایی دارد؟

ساقه مو برای حفظ قدرت و ضخامت طبیعی خود به مجموعه‌ای از مواد مغذی نیاز دارد. روغن برای مو البته نوع مناسب آن، یک منبع طبیعی، ارزان قیمت و در دسترس از مواد مغذی می‌باشد. مهم‌ترین ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز ساقه مو عبارتند از:

♦ ویتامین A: سیب‌زمینی شیرین، هویج، کدو تنبل، اسفناج، شیر تخم‌مرغ و ماست منبع ویتامین A می‌باشد.

♦ ویتامین‌های گروه B بویژه بیوتین: این عنصر در زرده تخم‌مرغ، جگر، ماهی سالمون، آووکادو، دانه‌ها و مغزیجات و محصولات لبنی به وفور یافت می‌شود.

 

♦ ویتامین C: منابعی که شامل ویتامین C است عبارتند از؛ مرکبات، توت فرنگی و فلفل دلمه‌ای.

♦ ویتامین D: این نوع ویتامین در زرده تخم مرغ، ماهی و غذاهای غنی‌شده مانند شیر و آب پرتقال یافت می‌شود.

♦ ویتامین E: منابع عالی و در دسترس ویتامین E عبارتند از؛ دانه گل آفتابگردان، بادام تلخ، اسفناج و آووکادو.

♦ آهن: ‏‪صدف، تخم‌مرغ، گوشت قرمز، عدس و اسفناج منبع غنی از آهن می‌باشد.

♦ زینک: گوشت گاو، صدف، تخمه کدو و عدس بهترین منایع غذایی برای زینک می‌باشد.

اگر نمی‌توانید تمام این ویتامین‌ها و مواد معدنی را از طریق مواد غذایی تأمین کنید، می‌توانید از انواع مکمل‌های ویتامین استفاده کنید.

البته لازم است قبل از مصرف هر گونه مکملی با پزشک خود مشورت کنید. بعضی از مکمل‌ها در صورت استفاده بیش از حد منجر به اختلالات سلامتی می‌شود. برای مثال مصرف بیش از حد بیوتین منجر به سکته قلبی خواهد شد.

نقش روغن تراپی در تقویت ساقه مو چیست؟

روغن‌تراپی یکی از مؤثرترین روش‌های تقویت ساقه مو است. خوبی این روش، امکان انجام آن توسط خود شما است. یعنی قرار نیست برای درمان عارضه‌ای که ساقه مویتان را درگیر کرده است، به کلینیک پزشکی مراجعه کنید.

روغن تراپی که با استفاده از روغن‌های طبیعی انجام می‌شود، یک روش ایمن و بی‌ضرر به حساب می‌آید. در این روش روغن‌هایی که از دانه‌ها، گیاهان و دیگر محصولات موجود در طبیعت استخراج می‌شوند، بر روی موها استعمال می‌شود. روغن‌های طبیعی سرشار از مواد مغذی مانند ویتامین‌ها، املاح، اسیدهای چرب، پروتئین، اسید آمینه و مواد معدنی است. همه این مواد در اثر استعمال منظم روغن مورد نظر، به سلول‌های مو منتقل می‌شوند. به علاوه روغن‌های مناسب مو به خاطر وجود اسیدهای چرب، یک آبرسان قدرتمند و در عین حال بدون ضرر برای موها به حساب می‌آیند.

مؤثرترین روغن که موی بی‌حال را درمان می‌کند، کدام است؟

در این محتوا ما یک روغن گیاهی مؤثر در تقویت ساقه مو را به شما معرفی می‌کنیم. روغن بادام تلخ همان درمانی است که برای بهبود ساقه موی ضعیفتان به دنبالش می‌گردید. اما به نظر شما این روغن به چه دلیلی و از چه طریقی ساقه مو را قوت می‌بخشد؟

 

 

روغن بادام سرشار از ویتامین E، اسیدهای چرب غیر اشباع، پروتئین، پتاسیم و روی است. به علاوه تعدادی دیگری از مواد معدنی و انواع ویتامین‌ها در این محصول وجود دارد.

روغن بادام تلخ سبک بوده و به سرعت جذب موها می‌شود. این محصول یکی از رایج‌ترین روغن‌های مو است که نسل‌ها است در هند و البته نقاط دیگر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خواص روغن بادام تلخ برای ساقه مو عبارتند از:

♦ درمان عارضه دو شاخ شدن نوک موها: این عارضه غالباً به دلیل وجود عفونت و التهاب در ناحیه پوست سر روی می‌دهد. به علاوه خشکی یکی دیگر از علت‌های دوشاخ شدن یا موخوره است. روغن بادام تلخ علاوه بر اینکه نقش آبرسان را بازی می‌کند، قابلیت درمان عفونت و التهاب را نیز دارد.

♦ بهبود سلامت ساقه مو: این محصول علاوه بر آبرسانی، رطوبت را در سلول‌ها و بافت مو حفظ می‌کند. به علاوه انواع مواد مغذی موجود در این روغن در اختیار مو قرار گرفته و به این ترتیب موها به خوبی تقویت می‌شود. نتیجه روغن‌تراپی بادام تلخ، موهایی صاف، یکدست، سالم و درخشان است.

♦ قدرت بخشیدن به ساقه مو: محصول مورد نظر یک منبع غنی از ویتامین E می‌باشد. این عنصر به عنوان یک ماده آنتی اکسیدان، اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کند. به علاوه خاصیت آنتی اکسیدانی این محصول موها را از آسیب‌های وارد شده از محیط مانند آلودگی، شرایط بد آب و هوایی، حرارت و محصولات شیمیایی حفظ خواهد کرد.

نحوه استفاده از روغن بادام تلخ برای تقویت ساقه موها

یک روش استفاده از این محصول که اثرگذاری آن را بهبود می‌بخشد، به کار بردن آن به عنوان سرم موی بعد از حمام است. این رویکرد چند مرحله دارد:

1. بعد از حمام موهای خود را با یک پارچه نخی خشک‌ کنید. البته شما باید تنها ۷۵ درصد از رطوبت مو را گرفته و اجازه بدهید ۲۵ درصد باقیمانده از طریق جریان هوا خشک شود.

2. در همان مرحله‌ای که هنوز موها کمی مرطوب است، بسته به بلندی و حجم موها، چند قطره روغن را در کف دست خود بریزید. سپس کف دست‌ها را به هم بمالید.

3. حالا باید ساقه موهایتان را از ابتدا تا انتها توسط کف دستهایتان ماساژ دهید.

4. همینکه مطمئن شدید، سراسر ساقه موهایتان به روغن آغشته است، دست از ماساژ دادن موها بکشید.

5. سپس زمانیکه موها کاملاً خشک شدند، با استفاده از شانه‌ای با دندانه درشت موها را شانه بزنید. دقت کنید که شانه زدن موها را بدون هیچ فشاری انجام دهید.

این اقدام را هر بار که حمام می‌کنید انجام دهید. فراموش نکنید که روغن تراپی و به طور کلی هر روش طبیعی برای نتیجه دادن، نیاز به استمرار و پیگیری دارد. یعنی شما در صورتی از اعمال روغن‌های طبیعی نتیجه می‌گیرید، که آن را به طور مرتب تکرار کنید.

در ضمن برای دیدن نتایج مورد نظرتان صبور باشید. در واقع هر نوع مو و شرایط جسمی واکنش متفاوتی به درمان‌های طبیعی نشان می‌دهند.

توصیه‌های کاربردی برای تقویت ساقه مو

موها نیز درست مانند هر اندام دیگری در بدن شما، به انواع ویتامین و مواد معدنی نیاز دارد. تحقیقات بارها ثابت کرده‌اند که کمبود مواد مغذی علاوه بر ضعیف کردن ساقه، موجب ریزش مو نیز خواهد شد.

پوست سر خود را ماساژ دهید

ماساژ پوست سر به خصوص اگر به صورت مداوم انجام شود، در تقویت ساقه مو تأثیر دارد. این اقدام جریان خون را در ناحیه پوست سر به گردش می‌اندازد. در واقع سلامت پوست سر و فولیکول‌های مو با بهبود جریان خون افزایش می‌یابد. افزایش جریان خون به معنای رساندن مواد مغذی به بافت مو می‌باشد.  همین رویداد به رشد موهایی با ساقه ضخیم و قدرتمند منتهی می‌شود.

بر اساس تحقیقات زیادی که در این زمینه انجام گرفته است، ۴ دقیقه ماساژ پوست سر در روز، در دراز مدت ساقه مو را تقویت می‌کند.

برای این کار کافی است با نوک انگشتان خود، پوست سر را دایره‌وار ماساژ دهید. این کار را در حالتی که موهایتان خشک است و یا در زمانی که قبل از استعمال شامپو موهایتان را خیس کرده‌اید انجام دهید.

پروتئین را به برنامه غذایی خود اضافه کنید

فولیکول مو به میزان قابل توجهی به پروتئین نیاز دارد. به همین خاطر برنامه غذایی سرشار از پروتئین، علاوه بر تحریک رشد مو باعث ضخیم شدن ساقه آن نیز می‌شود. شما می‌توانید پروتئین مورد نیاز موهایتان را از طریق مصرف تخم‌مرغ، ماهی سالمون، دانه‌ها و آجیل‌ها، گوشت گوسفند، اسفناج و لوبیا تأمین کنید.

یک پارچه نخی ساده را جایگزین حوله‌تان کنید

متخصصان مو معتقدند که خشک کردن موها بوسیله حوله باعث ایجاد اصطکاک و شکسته شدن ساقه مو می‌شود. در عوض می‌توانید از حوله میکروفیبر، روسری نخی و یا حتی یک تیشرت نخی ساده استفاده کنید.

استفاده از ابزارهای حرارتی را به حداقل برسانید

سشوار، اتوی مو، حالت‌دهنده موی برقی و هر ابزار حرارتی دیگری که برای موهای خود استفاده می‌کنید، باید محدود شوند. یکی از مهم‌ترین عوامل آسیب‌زا به سلامت و زیبایی موها، قرار گرفتن مستمر در معرض حرارت است.

روغن بادام تلخ را از کجا تهیه کنیم؟

برای خرید روغن بادام تلخ به هر فروشنده‌ای اعتماد نکنید. روغن بادام تلخ بکر و خالص تنها توسط واحدهای تولیدی که در این زمینه تخصص دارند، عرضه می‌شود.  زیمالب یکی از این واحدها است که در زمینه تهیه، تولید و فروش روغن‌های گیاهی و محصولات طبیعی تخصص دارد. روغن‌های زیما همگی دارای کیفیت و خلوص قابل توجهی بوده و تفاوت محسوسی با محصولات موجود در بازار دارند.

کافی است روغن بادام زیما را طبق روش درستی که برایتان توضیح دادیم بر روی ساقه مو استعمال کنید. طولی نمی‌کشد که تغییرات معناداری در سلامت، کیفیت و زیبایی موهای خود مشاهده خواهید کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید