روسیه ماهواره‌های انگلیسی را از روی سکوی پرتاب پایین آورد

    کد خبر :892908
روسیه ماهواره‌های انگلیسی را از روی سکوی پرتاب پایین آورد

روز گذشته، روسیه موشک سایوز خود را که حامل ۳۶ ماهواره اینترنتی شرکت انگلیسی “وان وب” بود از روی سکوی پرتاب پایین آورد. اگرچه انتظار انجام چنین اقدامی می‌رفت اما تصاویر منتشر شده از آن دراماتیک است.

در روز جمعه چهارم مارس، روسیه یک موشک سایوز که حامل ۳۶ ماهواره اینترنتی “وان‌وب”(OneWeb) بود را از سکوی پرتاب در بایکونور قزاقستان پایین آورد. این پایگاه فضایی به طور مشترک توسط نیروی هوایی روسیه و آژانس فضایی فدرال روسیه یا روسکاسموس اداره می‌شود.

سایوز ابتدا قرار بود در روز جمعه به فضا پرتاب شود اما ماموریت آن قربانی حمله روسیه به اوکراین شد.

شرط روسیه برای پرتاب ماهواره‌های “وان‌وب” تضمین عدم استفاده از آن‌ها برای مقاصد نظامی بود و آژانس فضایی روسیه همچنین از دولت بریتانیا خواست سهام خود را از این شرکت مستقر در لندن جدا کند.

این خواسته‌ها برآورده نشد و در روز چهارشنبه، “وان‌وب” از کارمندان خود خواست تا بایکونور را ترک کنند و اعلام کرد که پرتاب ماهواره‌هایش از این پایگاه را به حالت تعلیق درمی‌آورد.

“وان‌وب” در حال ساخت مجموعه‌ای متشکل از ۶۴۸ ماهواره‌های اینترنتی در فضا است که تاکنون بیش از ۴۲۰ مورد از آن‌ها توسط موشک‌های سایوز ساخت روسیه به مدار ارسال شده‌اند. ماموریت‌های “وان‌وب” از بایکونور، پایگاه فضایی وستوچنی(Vostochny) در خاور دور روسیه و پایگاه فضایی اروپا در کورو(Kourou)، گویان فرانسه انجام شده‌اند.

روسکاسموس پیش‌ از این همکاری در کورو را متوقف کرده بود و پرتاب سایوز را از این پایگاه پایان داده بود و کارمندانش را به روسیه بازگردانده بود. این آژانس همچنین اعلام کرده که فروش موتورهای موشک ساخت روسیه به شرکت‌های آمریکایی را متوقف می‌کند.

همانطور که مشخص است همکاری چندین دهه‌ای روسیه و غرب پس از حمله روسیه به اوکراین به طور قابل توجهی دچار آشفتگی شده است. مشخص نیست که در کوتاه مدت و بلندمدت چه اتفاقات دیگری رخ خواهد داد.

به نظر می‌رسد سایوز و ۳۶ ماهواره “وان‌وب” که قرار بود به فضا پرتاب شوند به تاسیسات آزمایش در بایکونور منتقل شده‌اند. شرکت ارائه‌دهنده پرتاب اروپایی موسوم به “آریان‌اسپیس” که پرتاب سایوز را به حالت تعلیق درآورده بود اعلام کرده که قصد دارد نظارت دقیقی بر این سخت‌افزار متصل به زمین داشته باشد. نمایندگان این شرکت در روز جمعه در بیانیه‌ای گفتند: “آریان اسپیس” به همکاری خود با شرکا ادامه می‌دهد تا اطمینان حاصل کند که کالاها و وسایلی که اکنون در بایکونور هستند در شرایط مناسبی قرار دارند.

به گزارش ایسنا، آن‌ها افزودند: “آریان اسپیس” در تماس نزدیک با مشتریان خود و مقامات فرانسوی و اروپایی است تا تمام عواقب این وضعیت را به بهترین شکل ارزیابی کند و گزینه‌های جایگزینی ارائه دهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید