روسیه خواستار لغو تحریم‌های ضد ایرانی آمریکا بخاطر کرونا شد

    کد خبر :698570

در بیانیه روز دوشنبه وزارت خارجه روسیه گفته شده است: در شرایطی که اخبار حاکی از گسترش ابعاد شیوع بیماری کرونا بر اثر ویروس COVID-۱۹ منتشر می شود، نیازی نیست توجه را به وضعیت غیرعادلانه و نابرابری که در آن جمهوری اسلامی ایران همسایه خوب و مهربان و شریک ما قرار گرفته است، جلب کرد.

در بیانیه گفته شده است: حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران، اخیرا اعلام کرد که علاوه بر خسارت اقتصادی به مبلغ ۲۰۰ میلیارد دلار که بر اثر تحریم های یکجانبه و غیرقانونی آمریکا در چارچوب سیاست حداکثر فشار از ماه می سال ۲۰۱۸ به این کشور وارد شده است، این محدودیت‌ها مانع بزرگی در مسیر مبارزه با بیماری کرونا است.

وزارت خارجه روسیه می گوید: علت قربانیان زیاد این بیماری در ایران نه فقط در خود بیماری است بلکه در این واقعیت است که آمریکا هدفمندانه مانع از مقابله با آن می‌شود.

«میلیونها تبعه ایران در شرایطی قرار گرفتند که باوجود تلاش های حداکثری آمریکا برای جلوگیری از نشان دادن این واقعیت، از امکان تهیه داروها محروم شدند. سیاست ضدانسانی آمریکا باعث تاسف شدید و نگرانی جدی شده است.»

به گزارش ایرنا،در ادامه بیانیه به اراده قوی ایران برای مانده در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) اشاره شده است که به رغم بسر بردن در وضعیت پیچیده این موضع قوی را دارد.

وزارت خارجه روسیه خاطرنشان کرده است: به نوبه خود بار دیگر بر عزم و موضع اصولی خود برای حفظ معامله هسته ای و آمادگی برای ادامه تلاش برای بازگرداندن آن به حالت متعادل و پایدار تاکید می کنیم.

دربیانیه آمده است: تلاش روسیه در این راستا با طرح‌های بزرگ همراه است و در این شرایط به اقتصاد ایران که در شرایط دشوار قرار دارد کمک می کنیم.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود گفته است: بطور قاطعانه از دولت آمریکا می خواهیم با حقیقت رفتار کرده و تصمیم بگیرد فورا تحریم ها را که به حقوق اساسی بشر در ایران ضربه می زند، لغو کند.

در پایان بیانیه تاکید شده است که شرایط کنونی که جهان شاهد شیوع همه گیر کرونا است زمان برای تسویه حساب ژئوپلیتیکی نیست بویژه اینکه اقدامات آمریکا بدون دلیل و بی پایه و اساس است و برای ارضا کردن جاه طلبی های خود صورت گرفته است.

گفتنی است کیانوش جهانپور رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت روز دوشنبه اعلام کرد: تاکنون ۱۴ هزار و ۹۹۱ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده، ۸۵۳ نفر بر اثر ابتلا به این ویروس فوت کرده و ۴ هزار و ۹۹۶ نفر نیز بهبود یافته‌اند

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید