روسیه: تهدید آمریکا به تحریم ایران خلاف عقل سلیم است

    کد خبر :559631

معاون وزیر خارجه روسیه تهدید دولت آمریکا به اعمال تحریم‌های بیشتر علیه کشورهایی که با ایران همکاری می‌کنند را خلاف عقل سلیم توصیف کرد.

«سرگئی ریابکوف»، معاون وزیر خارجه روسیه روز سه‌شنبه از تصمیم ایران برای کاستن از تعهدات خود ذیل برجام دفاع کرد و از همه طرف‌ها خواست به تعهدات خود در این توافق عمل کنند.

به نوشته ایتارتاس، ریابکوف گفت که مسکو یأس طرف ایرانی از عدم توجه مناسب به درخواست‌های فوری این کشور در خصوص برجام را درک می‌کند و با آن هم‌نظر است. او یادآوری کرد که ایران به تمامی تعهداتش پایبند مانده و حتی در حال حاضر از لحاظ فنی محدودیت‌های مشخص‌شده در توافق هسته‌ای را رعایت کرده است.

«بهروز کمالوندی»، سخنگوی سازمان انرژی اتمی امروز دوشنبه (۲۷ خرداد) در نشستی خبری در محل تاسیسات آب سنگین اراک (خنداب) تصریح کرد که با شتاب گرفتن روند تولید اورانیوم غنی‌شده ۳.۶۷ درصد، ذخایر اورانیوم غنی‌شده کشور نهایتا تا ششم تیر از سقف ۳۰۰ کیلو عبور خواهد کرد.

ریابکوف مدعی شده که تصمیم ایران ماهیتی «اجباری» دارد، اما «بازگشت‌پذیر» است. او به بیانیه مقام‌های آمریکایی که مدعی شده‌اند تصمیم ایران، «اخاذی هسته‌ای» است هم واکنش نشان داد و آن را محکوم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری دوشنبه تصمیم ایران برای عبور از سقف ذخائر اورانیوم را «اخاذی هسته‌ای» توصیف کرد. او گفت واشنگتن از ایران می‌خواهد قوانین بین‌المللی را رعایت کند. پیش از سخنگوی وزارت خارجه آمریکا «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید تصمیم ایران را «باج‌خواهی» توصیف کرده بود.

ریابکوف گفت: «اینکه واشنگتن بالاخره به یاد آورده که قوانین بین‌المللی وجود دارند خودش تحول مثبتی است. حالا باید ببینیم چه کسی واقعاً این قوانین را نقض کرده است. برای ما روشن است که همکاران آمریکایی ما ضربه‌ای ویرانگر به یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دیپلماتیک وارد کرده و با نقض قطعنامه ۲۲۳۱ و ماده ۲۵ منشور سازمان ملل متحد تمامی تعهداتشان را نقض کرده‌اند. آمریکا با انجام این کار خودش را خارج از جامعه بین‌المللی قرار داده و قوانین بین‌الملل را نادیده گرفته است.»

معاون وزیر خارجه روسیه در بخش دیگری از سخنانش تهدیدهای دولت آمریکا مبنی بر تحریم سایر طرف‌ها بابت همکاری‌ با ایران در چارچوب برجام که به تأیید شورای امنیت سازمان ملل رسیده است را خلاف عقل سلیم توصیف کرد.

ریابکوف گفت: «آمریکا بایستی طبق قوانین بین‌المللی فوراً تمامی تعهدات خودش ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را آغاز کند، تمامی تحریم‌های احیاشده علیه ایران را بردارد و از مانع‌تراشی در اجرای توافقات توسط سایر کشورها پرهیز کند.»

وی اضافه کرد: «تهدیدهای آمریکا مبنی بر تحریم دیگران به دلیل اجرای قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد خلاف عقل سلیم هستند. از همکاران آمریکایی‌مان می‌خواهیم بررسی کنند اقدامات کدام کشور باج‌خواهی محسوب می‌شود.»

دیپلمات ارشد روسیه در بخش دیگری از اظهاراتش از همه طرف‌ها از جمله ایران خواست از برداشتن گام‌هایی که به پیچیده‌تر شدن وضعیت موجود بر سر برجام منجر می‌شود خودداری کنند. وی گفت: «ما از همه طرف‌ها از جمله ایران می‌خواهیم از برداشتن گام‌هایی با هدف پیچیده‌تر کردن بیشتر اوضاع خودداری کرده و به یافتن راه‌هایی برای ثبات بخشیدن به اجرای برجام کمک کنند.»

ریابکوف از جامعه بین‌المللی به ویژه طرف‌های باقی‌مانده در برجام خواست دوراندیشی سیاسی نشان دهند و در جهت دستیابی به اهداف این توافق حرکت کنند.»

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا ۱۸ اردیبهشت‌ماه سال گذشته به مشارکت کشورش در توافق هسته‌ای با ایران خاتمه داد و تحریم‌های متوقف‌شده ذیل این توافق را علیه ایران احیا کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید