روسیه، ناتو را با تسلیحات اتمی تهدید کرد

    کد خبر :872537
روسیه، ناتو را با تسلیحات اتمی تهدید کرد

معاون وزیر خارجه روسیه هشدار داد در صورت امتناع ناتو از بحث درباره پیشنهادات امنیتی مسکو، همه گزینه‌ها مورد نظر قرار می‌گیرد.

وزارت امور خارجه روسیه امروز (سه‌شنبه) هشدار داد در صورت امتناع ناتو از بحث درباره پیشنهادات امنیتی مسکو، همه گزینه‌ها از جمله استقرار تسلیحات اتمی در بلاروس مورد نظر قرار خواهد گرفت.

اوایل ماه میلادی جاری، روسیه مجموعه‌ای از پیشنهادات امنیتی را به غرب ارائه کرد تا از تنش‌ها در نزدیکی مرز اوکراین بکاهد. از جمله این پیشنهادها تضمین ناتو برای عدم استقرار تسلیحات تهاجمی در شرق اروپا و به ویژه اوکراین است.

به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، وزارت خارجه روسیه همچنین تاکید کرد اعزام پرسنل نظامی آمریکا به اوکراین وضعیت را تشدید خواهد کرد و افزود مسکو امیدوار است واشنگتن عواقب خطرناک این کار را درک کند.

«آندری رودنکو» معاون وزیر امور خارجه روسیه در جمع خبرنگاران گفت: ما معتقدیم که چنین اقداماتی تنها منجر به تشدید بیشتر اوضاع در اطراف اوکراین و در روابط ما با غرب در کل، از جمله ایالات متحده خواهد شد. معتقدم به هر حال، افراد عاقلی در واشنگتن وجود دارند که خطر کامل چنین اقداماتی را درک می‌کنند.

وی افزود: گذشته از این، روسیه نیازی به مشارکت دادن اوکراین در مذاکرات با ناتو و ایالات متحده در مورد تضمین‌های امنیتی نمی‌بیند. تاکنون پیش‌نویس توافقنامه‌های ما تنها به دو طرف ارسال شده است – ایالات متحده و اتحاد آتلانتیک شمالی (ناتو). ما چیزی به اوکراین نفرستادیم، اما البته اوکراین نیز مانند دیگران از آن آگاه است. در این مرحله، ما نیازی به مشارکت آن‌ها نمی‌بینیم.

رودنکو همچنین گفت که مسکو منتظر پاسخ رسمی از سوی ایالات متحده و ناتو در مورد پیشنهادات امنیتی است که شامل درخواست عدم استقرار سلاح های تهاجمی در کشورهای همسایه روسیه می‌شود.

«سرگئی ریابکوف» معاون وزارت خارجه روسیه هم روز دوشنبه نسبت به هرگونه تحرکات امنیتی، نظامی ناتو در منطقه و نزدیک مرزهای روسیه هشدار داد.

ریابکوف در گفت‌وگو با خبرگزاری «تاس» اظهار داشت، اگر ناتو به نگرانی‌های امنیتی مسکو توجهی نکند، روسیه آماده پاسخ نظامی است.

این دیپلمات ارشد روسیه همچنین تاکید کرد که روسیه به دنبال جلوگیری از این سناریو خواهد بود و نسبت به لزوم انجام گفت‌وگو برای جلوگیری از پیامدهای جدی آگاه است.

در ۱۷ دسامبر (جمعه ۲۶ آذر) وزارت خارجه روسیه دو پیش‌نویس در مورد ارائه تضمین‌های امنیتی قانونی از سوی ایالات متحده و ناتو را منتشر کرد.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه پیش‌تر از ناتو خواسته بود تا گفت‌وگوهای اساسی درباره تضمین‌های امنیتی بلندمدت قابل اعتماد روسیه را آغاز کند. وی تاکید کرد که روسیه به تضمین‌های الزام آور قانونی نیاز دارد، زیرا غرب به تعهدات لفظی خود عمل نکرده است.

این پیشنهادات بعد از آن مطرح شد که کشورهای غربی با جوسازی رسانه‌ای ادعای حمله احتمالی روسیه به اوکراین طی ماه‌های آتی را مطرح کردند که با استقبال مقامات این کشورها و تهدید مسکو به تحریم‌های سنگین و افزایش حمایت از دولت کی‌یف همراه شد.

به گزارش فارس، این در حالی است که رئیس‌جمهور روسیه و دیگر مقامات ارشد این کشور، ادعای حمله به اوکراین را تکذیب کرده و آن را بهانه‌ای برای تقویت حضور ناتو در مرزهای غربی خود و افزایش فشار اقتصادی علیه مسکو توصیف کرده‌اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید