روزهای سیاه فعالان بخش فرآورده‌ های گوشتی/ تقاضا برای خرید سوسیس و کالباس 30 درصد کاهش یافت

    کد خبر :846552
سوسیس و کالباس

چندی پیش دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی از کاهش 30 تا 35 درصدی تقاضا برای خرید مواد غذایی در مقایسه با سال گذشته به دلیل کرونا و گرانی خبر داد و حالا، دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های گوشتی هم از کاهش 30 درصدی مصرف سوسیس و کالباس با شیوع کرونا در کشور می گوید.

«بازتاب»؛ زهره علامی- به گفته جمال حسین زاده، تقاضا برای محصولات لوکس به دلیل اجرت خرید مصرف کننده تا 30 درصد کاهش داشته و در محصولات اقتصادی هم به دلیل محدود شدن ساعت کار رستوران‌ها و عرضه کنندگان غذای آماده، افتی 30 درصدی داشتیم.

تیرماه سالجاری، رئیس اتحادیه فروشندگان فرآورده های گوشتی تهران اعلام کرد که قیمت این فرآورده ها نسبت به سال گذشته بیش از 30 درصد افزایش یافته و دلیل آن هم رشد 100 تا 150 درصدی قیمت ترکیبات تشکیل دهنده این محصولات است، یعنی گرانی و کرونا عامل اصلی کاهش تقاضا برای خرید فرآورده های گوشتی بوده است.

قیمت مرغ و گوشتی که در تولید فرآورده های گوشتی استفاده می شود از قیمت مرغ و گوشت استحصال نشده، بیشتر است و تولیدکننده باید از مرغ بدون پوست و استخوان با قیمت 70 هزارتومان و برای محصولات لوکس از بغل ران گوساله با قیمت هر کیلو 180 هزارتومان استفاده کند.

ضمن اینکه تغییر قیمت ادویه، مواد افزودنی وارداتی و هزینه بسته بندی هم در قیمت تمام شده تولید این محصولات اثرگذار است و در حالی که مواد جانبی فقط 5 درصد وزن محصول نهایی را تشکیل می دهند، اما از نظر ارزش کالا حدود 15 درصد قیمت تمام شده محصول را شامل می شوند.

در این میان برخی ترکیبات فرآورده های گوشتی وارداتی هستند و افزایش قیمت ارز در رشد قیمت این محصولات تاثیرگذار است، ضمن اینکه بالارفتن هزینه های آب، برق، گاز، دستمزد کارگران، مالیات، عوارض و سایر هزینه های جانبی هم در افزایش هزینه تولید فرآورده های گوشتی نقش پررنگی داشته است.

براساس آمار سرانه مصرف فرآورده های گوشتی در بین مردم 5.5 تا 6 کیلوگرم است و این در حالی است که میزان مصرف فرآورده های گوشتی در کشورهای اروپایی و امریکایی بیش از 10 برابر ایران است، در کشورهای اروپایی بیش از 60 و در آمریکا بیش از 70 کیلوگرم در سال است.

قیمت سوسیس کالباس در بازار

حالا که از افزایش قیمت فرآورده های گوشتی و سرانه پایین مصرف این محصولات در کشور گفتیم، نگاهی به قیمت این محصولات می تواند ارزیابی درستی از شرایط بازار در اختیار ما قرار دهد، در حال حاضر 600 گرم سوسیس میکاییلیان در بازار با قیمت 130 هزارتومان به فروش می رسد، هات داگ 70 درصد دودی هایزم هم 106 هزار تومان در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد.

ژامبون گوشت 90 درصد 202 با وزن 300 گرم، 78 هزار و 600 تومان فروخته می شود. کالباس خشک پرسی 90 درصدی آندره با وزن 300 گرم، 79 هزار و 700 تومان است، برای خرید همبرگر 90 درصدی شام شام با وزن 400 گرم، باید 60 هزار تومان بپردازید و ناگت مرغ 1کیلوگرمی پمینا هم 108 هزار تومان است.

وضعیت فعالان بخش فرآورده های گوشتی

کاهش تقاضا برای مصرف فرآورده های گوشتی طی یکی دوسال گذشته اثراتی بر واحدهای تولیدی این محصولات داشته است، هم‌اکنون بسیاری از کارخانه‌‌های‌ تولید این فرآورده‌های گوشتی با 65 تا 70 درصد ظرفیت خود کار می کنند، ضمن اینکه برخی فروشندگان فرآورده های گوشتی هم مجبور به جمع آوری مغازه های خود شدند و این رویه آنها را تا مرز ورشکستگی پیش برده است. 

براساس آمار 130 کارخانه تولید فرآورده‌های گوشتی در سطح کشور وجود دارد که ظرفیت سالانه تولید این کارخانه‌ها در کشور حدود 700 هزار تن است که به ‌طور متوسط سالانه بیش از 500 هزار تن فرآورده‌های گوشتی در کشور تولید می‌شود که از آن، 450 هزار تن به مصرف داخلی می‌رسد و بیش از 50 هزار تن آن به عراق، افغانستان و سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود.

در این شرایط با توجه به افزایش قیمت تمام شده فرآورده های گوشتی و شرایط نامناسب اقتصادی کشور، تولید و حتی مصرف این محصولات توجیه اقتصادی ندارد و این درحالی است که فرآورده های گوشتی نسبت به گوشت و مرغ برای خانوارهای کم‌درآمد مقرون به صرفه‌تر هستند، به عنوان مثال با خرید یک مرغ 2 کیلوگرمی شاهد ضایعات 300 تا 500 گرمی هستیم اما از صفر تا صد فرآورده های گوشتی استفاده می شود.

البته بسیاری از مردم و کارشناسان تغذیه دیدگاهی منفی به استفاده از فرآورده های گوشتی دارند، اما فارغ از این نگاه کاهش مصرف این فرآورده ها با توجه به گرانی آنها، نشان از افت قدرت خرید مصرف کنندگان و کوچکترشدن سفره های مردم دارد که باید از سوی مسوولان جدی گرفته شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید