روزهای خوب بازار سرمایه در هفته پایانی پاییز/ آیا بورس سبز بوش می ماند؟

    کد خبر :872476
بازار سرمایه

درحالی که طی هفته های گذشته بازار سرمایه روزهای پر فراز و نشیبی را طی کرد اما در هفته پایانی پاییز، بورس روند روبه رشدی داشت و در آخرین روز پاییز شاخص کل با حدود 17 هزار واحد رشد در کانال یک میلیون و 318 هزار واحد قرار گرفت.

«بازتاب»؛ بررسی بورس در آخرین هفته پاییز حکایت از بهبود شاخص کل بازار سرمایه دارد البته حجم معاملات همچنان در سطوح پایینی قرار دارد، کلیت بازار با ابهام روبروست و در حال حاضر لایحه بودجه سال 1401 هم به عنوان مهمترین عامل تاثیرگذار بر بورس شناخته می شود.

روزهای نخست آبان ماه امسال، معاون اقتصادی رئیس جمهور در اظهاراتی اعلام کرد که در آذر ماه خبر خوشی در انتظار سهامداران بورسی است اما با وجود این وعده بازار سهام وضعیت نابسامانی را طی دو ماه گذشته سپری کرد و فقط در روزهای پایانی شاخص کل تاحدودی رشد کرد.

ناگفته نماند که چند روز پیش هم رییس سازمان بورس و اوراق بهادار وعده داد که شرایط بازار به تدریج بهتر می‌شود و به طور قطع بهبودِ شرایط بازار به یکباره اتفاق نمی‌افتد، به گفته عشقی عواملی از جمله شرایط سیاسی کشور و تصمیماتی که برای بازار گرفته‌ایم می‌توانند به شرایط بورس کشور کمک کند.

نگاهی به روند بازار سهام در روزهای پایانی آذر

سی ام آذر ماه شاخص کل بازار سرمایه با حدود 17 هزار واحد رشد در کانال یک میلیون و 318 هزار واحد قرار گرفت، بیست و نهم آذر ماه هم بورس در شرایطی به کار خود پایان داد که شاخص کل با بیش از 9 هزار واحد رشد، دوباره به کانال 1.3 میلیون واحد برگشت اگرچه ارزش معاملات همچنان پایین و بازار کم‌عمق بود.

دراین میان اگرچه دو روز پایانی پاییز، بازار سبزپوش بود اما بیست و هشتم آذرماه(یکشنبه هفته جاری) شاخص کل بورس بیش از 12 هزار واحد ریخت و در کانال یک میلیون و 291 هزار واحد قرار گرفت که فعالان بازار علت آن را عدم حمایت مسئولان از بازار سهام معرفی کردند.

حالا به نخستین روز هفته جاری می رسیم شاخص کل در روز شنبه (27 آذرماه) رشد داشت و 12 هزار واحد صعود کرد، در واقع بررسی ها نشان می دهد که در هفته پایانی آذر ماه فقط یک روز شاخص بورس نزولی شد و در سایر روزها بازار سبزپوش بود.

با وجود روزهای مثبت بازار، کارشناسان بورسی معتقدند که بازار سرمایه تهی از اعتماد شده و پول از بورس خارج شده است و نمی توان پیش بینی درستی از آینده بازار داشت.

البته دولت اقداماتی برای ساماندهی بازار انجام داده و در همین راستا بسته‌ای شامل 10 بند موثر در وضعیت بازار سرمایه در ستاد اقتصادی دولت طراحی و تصویب شده تا شرایط بورس بهبود یابد که این بسته با واکنش های مختلفی از سوی کارشناسان اقتصادی مواجه شده است.

در همین راستا سلمان نصیرزاده، کارشناس بازار سهام اظهار می کند: بند دوم فرمان مربوط به کاهش پنج درصدی مالیات شرکت‌های تولیدی است، این اقدام اگر اجرایی شود اتفاق خوبی برای شرکت‌هاست و بر حاشیه سود آن‌ها موثر خواهد بود.

نصیرزاده می افزاید:عدم تغییر حقوق مالکانه معادن هم نکته مثبتی است که در بودجه هم دیده شده بود، براین اساس اگر شرکت‌های معدنی اکتشاف و فروش بیشتری داشته باشند حق دولت افزایش پیدا می‌کند.

او همچنین اظهار کرد: در بند چهارم آمده است در سال آینده معادل مالیات نقل و انتقال سهام جهت تقویت تثبیت برگردانده شود. این نکته مثبت است و درآمدی که از محل مالیات گرفته می‌شود مجددا به صندوق واریز می‌شود و این نقدینگی می‌تواند در بخش بازارگردانی و حمایت‌های مورد نیاز بازار استفاده شود.

 اما در کنار ویژگی های مثبت این بسته، انتقاداتی هم به آن وارد است مثلا گفته می شود که بند انتشار اوراق دولتی مربوط به کنترل جریان ورود نقدینگی خیلی کارایی ندارد. دولت کسری درآمد دارد و حداقل 88 هزارمیلیارد تومان اوراق در سال آینده و ۱۲۴ هزار میلیارد تومان اوراق سررسید شده دارد، در لایحه بودجه هم اعلام شده اگر منابع نفتی محقق نشود دولت اجازه دارد به هر میزان انتشار اوراق کند بنابراین در این بند سیاست‌های حاکمیتی بر بازار سرمایه ارجح هست.

یا در بند 10نیز بانک مرکزی موظف شده در بازار بین بانکی و بازار ثانویه مداخله کرده و سقف نرخ سود را 20 درصد نگه دارد که این موضوع هم ناکارآمد است.

به طور کلی و با وجود اقدامات مثبت دولت و درحالی که روزهای گذشته بازار سرمایه رو به رشد بوده است اما تا زمانی که ارزش معاملات بورس به 5 هزار میلیارد تومان نرسد، روند صعودی بورس شروع نشده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید