روحانی: به ملت ایران قول می‌دهم پایان مذاکرات وین، پیروزی مردم است

    کد خبر :811414
روحانی مذاکرات وین

رئیس‌جمهور گفت: انتخابات ریاست‌جمهوری ما از نظر جهانی و بین‌المللی مورد توجه همه خواهد بود و چشم‌های جهانیان به ایران و انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ دوخته شده است.

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در جلسه امروز هیئت دولت طی سخنانی اظهار داشت: ایامی که در آن هستیم از نظر سیاسی، اجتماعی و فرهنگی اهمیت خاصی دارد؛ ماه خرداد اساساً ماه امام راحل(ره) و این ماه، امسال ویژگی خاصی دارد و ما برای انتخابات بسیار مهمی آماده می‌شویم و انتخابات ریاست‌جمهوری از نظر جهانی و بین‌المللی مورد توجه همه خواهد بود. چشم‌های جهانیان به ایران و انتخابات 28 خرداد 1400 دوخته شده است.

وی افزود: در قدم اولِ انتخابات، شاهد حضور و هیجان مناسبی بودیم و حضور کاندیداهایی که برای ثبت‌نام رفتند، حضور قابل‌توجهی بود و همه از جناح‌ها، احزاب و تفکرات مختلفی حضور یافتند. قدم دوم نیز در روزهای آینده است که شورای محترم نگهبان نتایج را اعلام خواهد کرد؛ این موضوع هم مهم است که آن اعلام، تشویق‌کننده جامعه به انتخابات باشد و یا خدای‌ناکرده کُندکننده حرکت باشد.

رئیس جمهور اضافه کرد: امیدواریم این قدم دوم نیز به‌خوبی در چارچوب قانون، قانون اساسی و منافع نظام برداشته شود و شاهد ترکیب خوب و مناسبی باشیم که همه مردم را برای حضور در انتخابات 28 خرداد 1400 تشویق کند.

روحانی تصریح کرد: قدم سوم در انتخابات که بسیار مهم است، دوران تبلیغات است که در یا اوایل و یا اواخر هفته آینده آغاز می‌شود؛ مهم است که نباید «غّش در معامله» صورت بگیرد و کسی که در برابر مردم حاضر می‌شود، ارائه برنامه و یا نقد گذشته و یا وصف شرایط حال باید منطبق با واقعیت باشد و اگر خدای‌ناکرده با دروغ، تهمت و اقدامات غیراخلاقی توأم باشد، برای مردم قابل قبول نیست، این برای مردم قابل قبول نیست کسی که آمده تا سنگین‌ترین بار اجرایی کشور را به‌دوش بگیرد، بخواهد از مسیر ناصواب به هدفِ بلند برسد. در قدیم الایام عده‌ای می‌گفتند که “هدف، وسیله را توجیه می‌کند و برای رسیدن به هدفِ خوب از هر وسیله‌ای می‌توان استفاده کرد” و ما مسلمانان همیشه با این شعار مخالفت کرده‌ایم و آن را خلاف اصول می‌دانیم؛ باید مسیر، وسیله و هدف درست و قابل قبول باشد.

به گزارش تسنیم، وی تصریح کرد: درست است که مردم در شرایط جنگ اقتصادی صدمه دیدند ولی الان که می‌خواهیم تحریم را برداریم، برخی مرثیه می‌خوانند؛ نمی‌شود که بگویند که “به فکر مردم هستیم” ولی وقتی تحریم می‌خواهد برداشته شود، مرثیه بخوانند. مرثیه‌خوانی برای مشکلات مردم با مرثیه خوانی برای برداشته شدن تحریم قابل جمع نیست. چرا برخی برای مذاکرات وین ناراحتند؟ آن‌جا کشور دیگری است و آن‌جا مذاکره می‌شود. چه بخواهند و چه نخواهند، این دولت مذاکره‌ای نکرد الّا اینکه موفق بیرون آمد، برخی بودند که در مذاکره‌ای نرفتند مگر اینکه قطعنامه‌ای علیه کشور گرفتند ولی ما هیچ مذاکره‌ای انجام ندادیم مگر اینکه پایانش پیروزی بود.

رئیس‌جمهور ادامه داد: من به ملت قول می دهم که پایان مذاکرات وین، پیورزی ملت است و امروز قدم‌های بزرگی برداشتیم. اگر معیار معیشت و زندگی مردم است، چطور می‌شود کشور را اداره کرد؟ اگر می‌خواهند مردم در بازار راحت‌تر به اقلام برسند؛ ما 2000 قلم کالا را ممنوع کردیم و این ممنوعیت باید برداشته شود و کالا به کشور بیاید، اگر می‌خواهند مردم راحت باشد، برای صادرات و واردات مشکلی پیش پای مردم باشد. ما می خواهیم مشکلات صادرات و واردات را برداریم و برخی ناراحت می‌شوند و و می‌خواهیم تحریم را از بین ببریم ولی عده‌ای عزاداری می‌کنند.

روحانی گفت: والله بالله اگر کسی منافع ملی را کنار گذاشت و دنبال منافع حزبی و گروهی خود رفت، به ملت خیانت کرده و برای ما، منافع ملی و زندگی مردم در اصل است.

وی خاطر نشان کرد: هدف ما در طول این‌مدت این بود که دشمن را وادار کنیم که یک‌روز بگوید “من غلط و اشتباه کردم” و این کار را انجام دادیم؛ در پاسخ به اینکه می‌گویند ما چکار کردیم؟ می‌گویم که دشمن را وادار کردیم که بگوید “اشتباه کردم”. دولت جدید آمریکاچند بار باید بگوید که فشار حداکثری و جنگ اقتصادی با ایران غلط بوده و جواب نداده و این را تقریبا همه مقامات بلندپایه‌شان گفته‌اند و این پیورزی بزرگی است و شکست را قبول کرده‌اند.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: دشمن اصرار داشته که به پای میز بیاید و ما هم رفتیم، مسیر ما درست است و البته ممکن است کسی بگوید “اینکه شما که به اهداف رسیدید، به‌خاطر صبر مردم بوده” که کاملا درست است و اگر مردم نباشند که دولت چیزی نیست و دولت نماینده مردم است؛ آن‌هاکه به دولت توهین می‌کنند، نمی‌فهمند و در واقع به ملت توهین می‌کنند؛ ما جز رأی و اعتماد مردم چیزی نداریم.

روحانی عنوان کرد: ممکن است کسی بگوید در این موفقیت‌ها، مقام معظم رهبری شما هدایت و حمایت کرده‌اند؛ البته که این‌چنین است و ایشان همیشه هدایت، حمایت و کمک کرده اند و مگر می‌شود که بدون حمایت و ارشاد ایشان بوده باشد و اگر در برجام موفق شدیم این‌طور بوده و در هر مقطعی قدم‌به‌قدم با روسال سه قوه خدمت آقا رفتیم و گفتیم و ایشان کتبی و شفاهی دستورات دادند و دستورات کتبی ایشان موجود است و فرمایشات‌شان درباره وین هم موجود است و چند هفته‌ی پیش درباره وین دستوری دادند و که من هم ابلاغ کردم. ما یک کشور، رهبر و مردم داریم و با هم هستیم و بدون وحدت و اتحاد نمی‌توانیم به پیش برویم.

وی در ادامه گفت: ما همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، افزایش حقوق کارمندان و آزادسازی 60درصد سهام عدالت را در همین دوران کرونا انجام دادیم. ما بازار سرمایه را تقویت کردیم و هم‌اکنون 15 میلیون نفر در آن حضور دارند و فعال هستند و چنین بازار سرمایه‌ای نداشتیم و الان با این‌قدرت برای بسیاری از پروژه‌های مهم به میدان آمده است. البته فراز و نشیب هم دارد و دولت همیشه باید یاری کند و دولت در بازار سرمایه مداخله نمی‌کند و بازار آزاد است و دیروز هم تصمیمی برای کمک به بازار سرمایه اتخاذ کردیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه مدتی است می‌خواهم مطلبی را بگویم ولی فاکتور می‌گرفتم اما الان باین می‌کنم، تصریح کرد: قبل از این دولت، نفت ما از سال 91 دچار تحریم شد و البته نه تحریم به‌معنای امروز و یک میلیون بشکه استثناء بود و ناچار بودند که نفت را به طُرق دیگری بفروشند؛ ببینید چه فسادی در این‌مدتِ کوتاه رخ داد و یک نمونه‌اش نمونه معرفی است که میلیاردها دلار پول ملت را بردند و هنوز هم معلوم نیست که آن پول‌ها کجا رفت. ما اصرار کردیم و من نامه نوشتم که این فرد را در اختیار وزارت اطلاعات قرار دهید و تا مشخص شود که پول‌ها کجا رفته ولی گفتند ما او را به گوشه‌ای می‌بریم.

روحانی ادامه داد: ما هم در این سه‌سال تحریم را دور زدیم و باید دست هرکسی که تحریم را دور زده را بوسید و دورزدن تحریم یعنی مبارزه با ظلم و ما تحریم را دور زدیم و هیچ فسادی هم نبود و البته سخت‌تر هم بود. اینکه یک دولت در شرایط سخت، اقتصاد را سالم پیش می‌برد بدون آن مسائلی که در سال‌های قبل بوده، برای ملت افتخار است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره مسئله انتخابات اظهار داشت: انتخابات برای خودمان است و صندوق آراء افتخار جمهوری اسلامی است و جمهوریت ما در سایه حضور پای صندوق است؛ ما این دو پایه‌ی «اسلامیت و جمهوریت» را داریم و اگر دروغ و اقدامات غیراخلاق رواج یابد، اسلامیت از بین می‌رود و اگر مشارکت کاهش یابد، جمهوریت صدمه می‌بیند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه باید به مردم برنامه داده شود، خاطر نشان کرد: برخی هستند که از ابتدا تا انتها فقط فحاشی می‌کنند. مردم از کاندیداها برنامه می‌خواهند تا بگویند که می‌خواهند چه کاری انجام بدهند. ما امسال دچار خشکسالی هستیم، هنوز با تحریم مواجهیم و این گام‌ها باید تکمیل شود، هنوز در کرونا هستیم و نمازدها باید برنامه‌های خود را برای این مسائل بیان کنند. مهم‌تر اینکه استراتژی‌شان را بیان کنند، مردم باید بفهمند این فرد تعاملی است یا تقابلی و باید بدانند دنبال تعامل با جهان است و به‌دنبال دعوا با جهان است، این استراتژی مهم است.

روحانی افزود: هر کار مهمی باید با نظر مردم باشد و نه‌اینکه امروز که انتخابات است، فضای مجازی خوب است و فردا که انتخابات تمام شد، دنبال فیلترِ با دست و پا بگردیم. باید به مردم گفته شود و مردم هم بفمهند که افراطی هستیم یا اعتدال‌گرا. مهم است که راهبرد، اصول و برنامه‌مان را توضیح بدهیم و مردم هم احساس کنند کاندیدایی قدرتمند، توانمند و صاحب برنامه آمده و آن‌ها هم پای صندوق رأی بیایند و دولتی قدرتمندتر از دولت‌های یازدهم و دوازدهم بیاید تا بتواند کشور را اداره کند و این آرزوی همه ماست و می‌خواهیم که دولت آینده، دولت قوی باشد که بتواند کشور را در برابر مشکلات به نقطه نهایی برساند.

وی هم‌چنین در واکنش به جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین، تصریح کرد: کشورهای اسلامی باید برای نجات فلسطین در برابر تجاوزات رژیم آدمکشی که در این چند روز با بمباران جنایات بزرگی انجام می‌دهد، تلاش کنند و متأسفانه سازمان ملل، سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب واکنشی نشان نمی‌دهند و ما باید قدرتمند باشیم تا در روز «وانفسا» به داد برسیم. امروز وظیفه داریم که با هر توان و امکانی از ملت مظلوم فلسطین دفاع کنیم و تردیدی هم نداریم که پیروزی نهایی ازآنِ ملت پیروز فلسطین خواهد بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید