روایت میدانی “میدل ایست آی” از بازار ساعت های لوکس در دوبی

    کد خبر :961752
صنعت ساعت دوبی

پایگاه خبری “میدل ایست آی” در گزارشی میدانی از بازار ساعت های لوکس در دوبی، این شهر را یکی از بازارهای اصلی صنعت مذکور در جهان ارزیابی می کند و به این نکته اشاره می کند که سبک زندگی و حرفه ای خاصی نیز در کنار علاقه قابل توجه نوجوانان و جوانان و به طور کلی افراد متمول اماراتی و خارجی ها به صنعت ساعت‌های لوکس مچی در امارات شکل گرفته که در نوع خود بسیار جالب است.

بازتاب-در یک غروب دل انگیز ماه دسامبر، گروهی از مردان جوانی که در دهه های 20 و 30 سالگی زندگی خود بودند، در یک رستوران عراقی در جزیره نخلِ جمیرای دوبی نشسته بودند. یکی از مردانِ مذکور، به زیبایی های محیط و یا مسابقات جام جهانی که از یک صفحه نمایشگر بزرگ پخش می شد، توجهی نداشت.

در عوض وی به صفحه گوشی تلفن همراه مردی میانسال نگاه می کرد که دقیقا رو به روی وی نشسته بود. مرد جوان به دوستانش می گوید که که او به “کرونو/Chrono” نگاه می کند. اشاره وی به بازار آنلاین”کرونو 24″است که در قالب آن ساعت های لوکس و گرانقیمت به مردم اقصی نقاط جهان فروخته می شود.

آن مرد جوان می گوید که نمی داند که آیا می تواند ساعت خود را بفروشد یا خیر؟ ساعت مرد جوان یک ساعت برند رولکس بود که چیزی در حدود 12 هزار دلار قیمت دارد. با این حال، می توان آن را در قالب بازارهای دیگر به رقم هایی نظیر 20 تا 25 هزار دلار نیز فروخت.

برای طبقات خاصی از افراد ثروتمند در امارات متحده عربی، محتوای بازار آنلاین کرونو 24، یکی از موضوعات مهم و خاصی است که آن ها مایل به صحبت در مورد آن هستند و در فضای مجازی نیز مدام در مورد ساعت های لوکس مختلف با یکدیگر بحث و گفتگو می کنند.

برای این افراد، بازار آنلاین کرونو 24 هم معجونی از اطلاعاتی است که افراد از ویکی پدیا و اینستاگرام می گیرند و هم منبعی خبری و آگاهی بخش برای آن ها به حساب می‌آید و هم جاه طلبی های آن ها را تقویت و تغذیه می کند.

امارات متحده عربی در جهان شهرت زیادی برای این مساله دارد که در آن پول و کالاها آزادانه و به راحتی جا به جا می شوند. با این حال، افراد کارشناس و خبره در حوزه ساعت های لوکس و قیمتی تاکید می کنند که دستیابی به برخی ساعت ها در امارات نیاز به جیبی پر از پول دارد و زحمت زیادی را طلب می کند.

شمار زیادی از مردان جوان، تجار، بنیانگذاران استارت آپ ها، سرمایه گذاران حوزه ارزهای دیجیتال، و کارمندان شرکت های مختلف در گفتگو با میدل ایست آی گفته اند که حتی اگر به منابع مایل قابل توجهی نیز دسترسی داشته باشید و پول خوبی را صاحب باشید، اینکه بخواهید یک ساعت لوکس را از برندهای شناخته شده در این حوزه از امارات خریداری کنید، نیازمند ساعت ها تحقیق و گشت و گذار در بازرهای مختلف هستید تا مبادا به دام کلاهبرداران در این حوزه بیفتید. در عین حال رقابت های فراوان در حوزه صنعت مذکور نیز موجب می شوند تا شما ضرورتا با این تضمین که بتوانید ساعت لوکس مد نظر خود را پیدا کنید مواجه نباشید.

در طول سه ماه، پایگاه خبری میدل ایست آی با شماری از مجموعه داران، فعالان حوزه خرده فروشی و بازارهای دست دوم فروشیِ ساعت در امارات تعامل و گفتگو داشته است. تمامی فعالان این حوزه درخواست کرده اند که ناشناس بمانند. دلیل این مساله نیز این است که آن ها در مورد کسب و کار خود بسیار حساس هستند و نمی خواهند فرصت های خوبِ اقتصادیشان را از دست بدهند.

 

سنجش مشتریان ساعت های لوکس در امارات متحده عربی

در یکی از مغازه های شناخته شده برندهای لوکس ساعت در امارات، فروشنده حاضر در آن لیستی از افراد را می‌آورد که چندین صفحه را شامل می شود. وی این لیست را “لیست انتظار” خطاب می کند.

وی می گوید: “وقتی محموله ای از ساعت های گرانقیمت به دستمان می رسد، من از میان این افراد که در لیست حضور دارند انتخاب می کنم و تماس می گیرم تا ساعت مورد نیاز خود را تهیه کنند”. او معتقد است که پالایش و سنجش مشتریان و انتخاب آن ها از لیست مذکور بسیار مهم است.

فروشنده می گوید برای اینکه افراد را انتخاب کند، به مولفه های مختلف توجه می کند و صرفا ظاهر آن ها را ملاک قرار نمی دهد. مثلا توجه می کند که اگر آن ها عادت دارند که چای خود را خارج از خانه میل کنند، فنجان چای را با کدام دست می گیرند؟ همان دستی که قرار است ساعت را به دست داشته باشند؟ در عین حال، فروشنده تاکید می کند که چون قیمت ساعت ها بالا هستند، وی مطمئن می شود که مثلا خریداران احتمالی قرار نیست بعدا ساعت را پس بیاورند. فروشنده تاکید می کند که وقتی فردی یک ساعت را برای دو یا سه سال استفاده می‌کند، این بدان معناست که او ارزشِ ساعت را می فهمد.

در این راستا، فروشنده به طور خاص به یک مشتری 30 ساله اشاره می کند که وقتش را در زندگی میان دوبی، آمریکا و آسیای جنوبی تقسیم می کند. او می گوید: “به وی نگاه کن، این فرد هر زمان که در دوبی باشد می آید و کارهای من را می بیند. او حتی از طریق شبکه های اجتماعی نیز مدام حالم را می پرسد و می خواهد بداند که آیا ساعت های جدیدی را آورده ام یا خیر. از این رو، اگر ساعتی به دستم برسد که باارزش باشد و من بخواهم آن را بفروشم، بیش از دیگران وی را در اولویت فروش قرار می دهم زیرا من می دانم که او از علاقه مندان جدی صنعت ساعت است”.

البته که این تاکتیک ها در بسیاری از موارد راهگشا نیز هستند و فروشنده به این نکته اشاره می کند که تواسته از طریق لیست انتظار خود فروش های مطمئن و البته گرانقیمتی را به ثبت برساند.

جالب این است که بسیاری از افراد(مشتریان) در لیست های انتظارِ اینچنینی با یکدیگر رقابت می کنند و حتی ساعت هایی را که نمی خواهند می خرند تا در نهایت بتوانند آنچه را مایل به تملک آن هستند به دست آورند. این در حالی است که برخی نسبت به آنچه در بازار خرده فروشی ساعت در امارات می گذرد مشکوک هستند.

در این راستا، یک کارمند 26 ساله اماراتی می گوید که قیمت های ارائه شده در صنعت فروش ساعت امارات ارزش ندارند و بیش از حد گران هستند. در عین حال، وی این مساله که مدت ها در نوبت منتظر بمانیم تا شاید چیزی نصیب ما شود را رد می کند و می گوید من هر زمان بخواهم به یک مغازه لوکس ساعت فروشی می روم و سعی می کنم آن چیزی را که نیاز دارم بخرم. از این رو، من کاملا معتقد به شانس هستم. این مشتریِ ساعت به صراحت می گوید که یک مجموعه را برای خود جمع آوری کرده با این حال به حوزه ساعت به مثابه عرصه ای از سرمایه‌گذاری نیز می نگرد.

یک دوستِ مصری فرد مذکور نیز با دیدگاه او موافقت می کند. او هم معتقد است که خرید ساعت باید در لحظه و به صورت شانسی اتفاق بیفتد و در عین حال این حوزه مکانی برای سرمایه گذاری نیز است.

ساعت های لوکس دبی

زندگی لاکچری

فقط زرق و برق و تمرکز ویژه دوبی بر صنعت ساعت های مچی نیست که آن را به یک بازار معتبر ساعت در جهان تبدیل کرده است. بسیاری از افراد ثروتمند که مشتریان پر و پا قرص ساعت های لوکس هستند، سبک زندگی لاکچری حاکم بر امارات و به ویژه شهر دوبی را دوست دارند و می خواهند که ساعت های گرانقیمتشان را ولو برای سفرهای چند ساعته ای که با جت های شخصیشان به آن (دوبی) وارد شده اند، در دست داشته باشند. به بیان دیگر آن ها دوست ندارند سبک زندگی لوکس خود در دوبی را در جاهای دیگر نیز دنبال کنند.

جدای از این ها، یک فروشنده ساعت های لوکس در دوبی به من مردی را نشان داد که او هم در صنعت ساعت دوبی فعل بود و ساعتی زیبا را به دست داشت. وی گفت: این فرد عصرها به باشگاه ورزشی می رود و ساعت خود را که ده ها هزاردلار می ارزد، به راحتی در می آورد و نگران هم نیست که به سرقت رود. این در حالی است که این اطمینان خاطر در آمریکا و یا اروپا حاکم نیست.

گاهی اوقات یک گردش ساده در بازارهای دوبی می تواند علاقه مندان به ساعت های مچی را شگفت زده کند زیرا آن ها می توانند ساعت های به شدت گرانقیمتی را از نزدیک ببینند.

در امارات متحده عربی، علاقه به ساعت های لوکس و گرانقیمت به شدت زیاد است کما اینکه این مساله در میان نوجوانان و افراد جوان به وضوح قابل مشاهده است. ساعت در امارات کارکرد و ماهیتی لوکس دارد و کسی برای باخبر شدن از “زمان” از آن استفاده نمی کند. بسیاری از طرفداران ساعت های لوکس در امارات، این ساعت ها را در سفرهای خارجیشان به دست نمی کنند چون نمی خواهند سبک زندگی لوکس خود را در بیرون از امارات داشته باشند. یک فروشنده ساعت های لوکس در دوبی می گوید که “همینکه ساعت 160 هزار دلاری اش درست کار می کند، لبخندی از رضایت را روی لبان وی می نشاند”.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید