رقابت سه گزینه نهایی برای انتخاب به عنوان شهردار تهران / آیا انتخاب علیرضا زاکانی قطعی شده است؟

    کد خبر :832665

همزمان با نزدیک شدن به آغاز کار شورای شهر ششم تهران و نیز پایان کار شورای پنجم، گمانه ها مبنی بر انتخاب شهردار جدید تهران افزایش یافته است؛ گمانه هایی که البته به واسطه کاهش تعداد کاندیدها از دقت بالاتری برخوردار است.

«بازتاب»؛ آرش خداپرست- اگرچه انتخاب شهردار جدید تهران آن هم به واسطه یک دست بودن اعضای شورای شهر کار چندان سخت و پیچیده ای نخواهد بود، ولی به واسطه بررسی های متعدد توسط اعضای این شورا بر روی گزینه های متعدد، هنوز حداقل سه گزینه هستند که نامشان به عنوان شهردار احتمالی تهران بر سر زبان می آید.

مازیار حسینی، از جمله شخصیت هایی است که به واسطه سابقه قابل تأمل در سطوح کلان مدیریتی شهر تهران، یکی از شانس های اصلی انتخاب به عنوان شهردار تهران است.

او متولد سال 1349 در تهران است و از سوابق تحصیلی اش می‌توان به مدرک دکترای تخصصی در رشته مهندسی عمران گرایش مهندسی سازه و زلزله  اشاره کرد.

حسینی همچنین در کارنامه اجرایی خود سوابقی چون مدیرعامل و نایب‌رئیس هیئت‌مدیره هلدینگ ساختمانی شرکت سرمایه‌گذاری غدیر (1397 تاکنون)، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران( 1395 تا 1396 )معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران ( 1388 تا 1394) و جانشین شهردار تهران در ستاد مدیریت بحران و رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران(1382 تا 1388) را ثبت کرده است.

همانطور که شد در روزهای اخیر برخی رسانه ها از حسینی به عنوان یکی از شانس های اصلی رسیدن به سمت شهرداری تهران یاد می کنند.

با این همه و از آنجایی که احتمال دارد این گمانه زنی های رسانه ای هدفمند و با هدف جریان سازی به سود او باشد، نمی توان تا اعلام رسمی شهردار از سوی اعضای شورای شهر ششم انتخاب حسینی را قطعی دانست.

از آنسو محسن پیرهادی نیز که در حال حاضر به عنوان نماینده مردم تهران در مجلس فعالیت می کند و سابقه حضور در شورای شهر چهارم، یکی از گزینه های مطرح برای انتخاب به عنوان شهردار تهران است.

محسن پیرهادی متولد سال ۱۳۵۹ در تهران و ناظر و عضو هیئت رئیسه مجلس یازدهم است و علاوه بر این در کارنامه خود مسئولیت و مشاغلی چون مدیر مسئولی روزنامه رسالت و عضویت در چهارمین دوره شورای شهر تهران (۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶) را ثبت کرده است.

پیرهادی که پیشتر اعلام شده بود از حمایت ویژه محمد باقر قالیباف برای رسیدن به جایگاه شهرداری برخوردار است، مدتی است که از قرار معلوم از سوی رئیس مجلس برای تصدی این پست حمایت نمی شود و به همین واسطه به نظر می رسد شانس او برای انتخاب به عنوان شهردار تهران کاهش یافته است.

علیرضا زاکانی، نماینده فعلی مجلس یازدهم و نامزد انصرافی انتخابات ریاست جمهوری 1400 نیز یکی دیگر از گزینه های نهایی و مطرح برای تصدی گری جایگاه شورای شهر تهران است که هر چه پیش می رویم، اخبار و اطلاعات بیشتری پیرامون بالا رفتن شانس او برای انتخاب به عنوان شهردار مطرح می شود.

هر چند یکی از منابع نزدیک به شورای شهر تهران در این باره به «بازتاب» اطلاع داده است که به واسطه حمایت شخص رئیس جمهور از علیرضا زاکانی برای انتخاب به عنوان شهردار تهران او نسبت به مازیار حسینی از شانس بیشتری برخوردار است، اما به واسطه کارنامه ضعیف تر او نسبت به مازیار حسینی به ویژه در حوزه مدیریت شهری این انتخاب با تردیدهایی همراه است.

علیرضا زاکانی متولد سال ۱۳۴۴ در شهر ری و رئیس کنونی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم قم در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی است. از دیگر مشاغل او می توان به عضویت در هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اشاره کرد.

همزمان با گمانه های رسمی پیرامون سه گزینه بالا که در رسانه ها مطرح می شود، در شبکه های اجتماعی نیز بازار اظهار نظر در همین رابطه داغ است.

به طور مثال محمد مهاجری، یکی از فعالان رسانه ای در این باره در توئیتر نوشت: گویا آقای چمران باید آقای قالیباف را راضی کند که آقای زاکانی بعنوان شهردار به مردم تهران قالب شود. اگر چنین شود، خوش بحال مردم قم و نمایندگان مجلس و کارمندان مرکز پژوهشها که فردی بی نهایت ناکارآمد را صادر می کنند و بد بحال شهرداری که ضایع و جناحی می شود توسط مااصولگراها.

در کنار توئیت های مشابه با توئیت بالا که تلاششان بر رد احتمال انتخاب زاکانی به عنوان شهردار است، برخی اکانت ها نیز در حال انتشار مطلب علیه مازیار حسینی دیگر گزینه جدی شهرداری تهران هستند.

به طور مثال برخی با اشاره به اینکه مازیار حسینی سابق بر این نامش در لیست نجومی بگیرها قرار داشته است، انتخاب او را به عنوان شهردار کار چندان درستی نمی دانند.

صرف نظر از مطالب از این دست که علیه گزینه های جدی شهرداری تهران مطرح می شود و صحت و سقم آنها به آسانی قابل رد و یا اثبات نیست، به نظر می رسد روز چهارشنبه هفته جاری تکلیف شهردار جدید تهران مشخص شود.

این را صبح امروز ناصر امانی منتخب شورای ششم تهران  به رسانه ها گفت و در این باره اضافه کرد: ارائه برنامه‌های کاندیداهای شهرداری هنوز به اتمام نرسیده و چندین نفر باقی مانده‌اند.

وی در پاسخ به این سوال که رای گیری نهایی چه زمانی انجام می‌شود، گفت: پیش بینی ما این است که روز چهارشنبه رای گیری به پایان برسد و شهردار تهران به عموم مردم معرفی شود.

توضیح بیشتر اینکه سه گزینه اعلامی در این گزارش به این دلیل پیش بینی می شود از شانس بالاتری برخوردار باشند که می دانیم دیگر نامزدهای مهم چون علی نیکزاد و مهرداد بذرپاش از تصدی گری سمت شهرداری تهران انصراف دادند.

به هر صورت باید تا روز چهارشنبه که وعده انتخاب شهردار در آن روز اعلام شده صبر کرد و دید میان سه گزینه جدی یعنی مازیار حسینی، علیرضا زاکانی و محسن پیرهادی کدام یک به عنوان شهردار انتخاب می شوند؟ سوال مهم تر اینکه آیا احتمال دارد علی رغم همه اخبار محرمانه و گمانه ها شخص دیگری به عنوان شهردار انتخاب شود؟

پاسخ به این دو سوال مهم حداقل به دو روز صبوری نیاز دارد، هر چند پیش بینی ما این است که علیرضا زاکانی شانس اول و مازیار حسینی شانس دوم انتخاب به عنوان شهردار جدید تهران هستند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید