در فاصله ۱۲ سال نوری از زمین؛

رصد ۲ سیاره مشابه زمین در نزدیکی منظومه شمسی

    کد خبر :560480

محققان دو سیاره مشابه زمین رصد کرده اند که دور یک ستاره کوچک مدار می زنند. ستاره مذکور یکی از نزدیکترین همسایگان منظومه شمسی است.

دانشمندان دو سیاره مشابه زمین کشف کرده اند که دور یک ستاره مدار می‌زنند. این سیارات در فاصله ۱۲.۵ سال نوری از زمین قرار دارند.

سیاره‌های تازه کشف شده دور ستاره Teegarden مدار می‌زنند. به گفته دانشمندان این یکی از کوچک‌ترین ستاره‌های رصد شده است. علاوه بر آن Teegardenیکی از نزدیک ترین همسایگان منظومه شمسی نیز به حساب می آید و دمای آن به حدود ۲۷۰۰ درجه سانتیگراد می‌رسد.

مشاهدات دانشمندان تا به حال نشان داده این دو سیاره شبیه سیاراتی هستند که در فاصله نزدیکی از خورشید در منظومه شمسی قرار دارند. البته ستاره Teegarden دمای خیلی بالایی ندارد و همچنین ۱۰ بار از خورشید سبکتر است.

طبق تحقیق جدیدی که در نشریه Astronomy and Astrophysics منتشر شده دانشمندان جزئیاتی درباره این دو سیاره منتشر کرده اند.

جالب آنکه دو سیاره مذکور به شیوه‌ای غیر معمول رصد شده اند. به طور معمول سیارات به شیوه «ترانزیت» کشف می‌شوند. در این روش دانشمندان هنگام گذر سیارات از جلوی ستاره و ایجاد سایه روی آن شناسایی می‌شوند.

اما دو سیاره جدید به دلیل موقعیت مکانی جالب خود هنگام گذر از جلو خورشید رصد شدند. به گفته محققان اطلاعات به دست آمده به طور واضح نشانه وجود دو سیاره هستند.

«ماتیاس زشمیستر» از انسیستو آستروفیزیک در دانشگاه «گاتینگن» و محقق ارشد این پژوهش می‌گوید: دوسیاره مذکور شبیه سیارات منظومه شمسی هستند. آنها اندکی سنگین‌تر از زمین هستند و از آنجا که در فاصله مناسبی از ستاره خود قرار دارند، احتمالاً در آنها آب به شکل مایع وجود دارد.

ستاره Teegarden در سال ۲۰۰۳ میلادی کشف شد و هنوز اطلاعات زیادی درباره این منظومه وجود ندارد. همچنین به گفته محققان این پژوهش احتمال دارد در این منظومه علاوه بر دو سیاره کشف شده، سیارات دیگری نیز وجود داشته باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید